Bronchiëctasieën
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Omgaan met vermoeidheid in het dagelijks leven

3 plaatsers

Ga naar beneden

Omgaan met vermoeidheid in het dagelijks leven Empty Omgaan met vermoeidheid in het dagelijks leven

Bericht  Ini za maa 10, 2012 7:51 pm

Leven met een longziekte in de dagelijkse praktijk

Bron: VOLGT

Hieronder vind je 12 tips om energie te besparen gedurende de noodzakelijke dagelijkse bezigheden, zodat je energie overhoudt voor de activiteiten die je graag doet, Bedenk dat deze je juist energie kunnen opleveren, hoewel dat helaas niet altijd het geval is. Houd er echter ook rekening mee dat er nu eenmaal energie besteed moet worden aan voldoende sportactiviteiten voor de conditie en het losmaken van de slijm.


* Vermijd onnodige activiteiten. Je kunt jezelf er veel energie mee besparen. Bijvoorbeeld, doe na het douchen een badjas aan, zodat je jezelf niet af hoeft te drogen. Laat de afwas op een druiprek drogen, i.p.v af te drogen. Ga zitten om je haar te doen, je te scheren en je make up aan te brengen. Ook de maaltijd kun je zittend bereiden. Denk hier zelf verder over na. Volgens de Canadian Lung Association gebruik je door vaak zittend je karweites te doen.


* Organiseer je activiteiten. Doe de meest vermoeiende activiteiten aan het begin van de dag, wanneer je de meeste energie hebt. Plan een goede afwisseling in taken die moeilijk zijn en die makkelijk zijn. Plan rustperiodes in en voel je niet slecht als je de ene dag meer rust nodig blijkt te hebben dan de andere: dat is normaal.


* Organiseer je kasten, planken en laden. Zet de dingen die je het vaakst nodig hebt, op taille- en schoudehoogte, dan hoef je niet zo veel te bukken en te rekken, waardoor je echt ook energie bespaart. Zorg ook dat deze spullen in de omgeving staan waar je ze nodig hebt, wat je een extra wandeling bespaart.


* Zorg dat je extra exemplaren hebt van voorwerpen die je vaak gebruikt. Bijvoorbeeld, als je een huis met verdiepingen hebt, zorg dan dan voor meerdere stofzuigers. Zet in elk vertrek een afvalbakje.


* Investeer in een karretje of tafeltje op wieltjes. Op die manier kun je meerdere dingen tegelijkertijd van de ene kant van het huis naar de andere verplaatsen. Leg dingen die je naar een andere verdieping wilt brengen, in de buurt van de trap op een bijzettafeltje en neem ze allemaal tegelijk mee als je toch naar boven moet.


* Maak gebruik van schoonmaakspullen met lange handvatten. Op die manier hoef je niet te bukken of te reiken.


* Kook voor meerdere dagen. Vries extra porties in, zodat je ze alleen maar op hoeft te warmen, bakken of in de magnetron te zetten.


* Doe karweitjes in de juiste houding. Als je je lichaam op de juiste wijze gebruikt, zul je energie besparen. Dus vermijd bukken en tillen, en verzet, versleep, spullen, terwijl je de juiste spieren gebruikt. (Een nadere uitleg hierover volgt.)


* Houd je ademhaling onder controle. Je kunt er je vermoeidheid mee bestrijden. Bijvoorbeeld bij iedere activiteit moet je je ervan bewust worden dat je het beste kracht kunt zetten gedurende en op de uitademing. (Er volgen nog andemhalingstechniekien)


* Praktiseer relaxtechnieken. Als je relaxt, help je je energie weer ophouwen. Zorg ervoor dat je voldoende rustperiodes inbouwd gedurende de dag en als je dat doet, concentreer je er op dat al je speiren ontspannen zijn en je ademhaling rustig is. Kies vooral goed zitcomfor uit: schaf het aan als je het nog niet hebt.


* Vraag om hulp als je die nodig hebt. Deligeer taken die je te zwaar belasten, zoals het schrobben van vloeren of het verplaatsen van meubels. Je zult verrast zijn te ontdekken hoe veel mensen er geen idee van hebben hoe zwaar dat soort dingen voor longpatiënten zijn, maar iij dat ze je graag zullen helpen als je dat aan hen vraagt.



NB Lees ook het onderwerp hieronder in het topic er nog eens op na (heel interessant): Salamitechniek





Volgens mij is dit alles wel heel erg op huisvrouwen gericht !!
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Omgaan met vermoeidheid in het dagelijks leven Empty Re: Omgaan met vermoeidheid in het dagelijks leven

Bericht  Lilian moderator zo maa 11, 2012 5:50 pm

Hoi Ini,

Ik zie wel dat ik goed bezig ben Wink Very Happy !!
Soms word mijn manier van gestructureerd bezig zijn gezien als dwanghandelingen Crying or Very sad , maar nu blijkt uit deze tekst dat het alleen maar in mijn voordeel werkt! Gelukkig heb ik hier altijd mijn eigen weg in gevolgd en me weinig van de kritiek aan getrokken, en ik moet zeggen ik voel me er ook prima bij en dat is wat telt!

Groetjes Lilian
Lilian moderator
Lilian moderator

Vrouw Aantal berichten : 902
Leeftijd : 60
Woonplaats : Vlijmen
Registration date : 10-06-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Omgaan met vermoeidheid in het dagelijks leven Empty Re: Omgaan met vermoeidheid in het dagelijks leven

Bericht  Ini zo maa 11, 2012 6:06 pm

Hoi Lilian,

Dus het is echt aanbevelenswaardig. Ik krijg er het gevoel bij dat ik juist minder goed bezig ben als ik niet een keertje extra de trap oploop en niet aan rekken en strekken doe tijdens de huishoudelijke karweitjes. Op gezondheidssites wordt er nl. juist altijd gevraagd of je veel beweegt bij de dagelijkse werkzaamheden. Maar je ziet dat daar totaal verschillend over gedacht kan worden. Ik houd er wel erg van om dingen beredeneerd en handig te doen, dus moet ik me nog eens nader beraden over het e.e.a. Het lijkt mij geen gekke optie om gewoon lekker energie proberen te besparen voor de leukere dingen des levens.

Groetjes, Ini

Tja, als ik eenmaal lekker aan het spitten ben, dan komt er van alles boven. Wink Het is echt mijn ding, maar ondanks dat ik het leuk vind, kan ik er reuze vermoeid door geraken, helaas. Moe, maar wel voldaan, dus misschien lekker moe?
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Omgaan met vermoeidheid in het dagelijks leven Empty Re: Omgaan met vermoeidheid in het dagelijks leven

Bericht  correna ma maa 12, 2012 6:27 am

Ha Ini,
geweldig wat je weer hebt opgezocht en ja zitten veel dingen in die ik wel doe maar ook wat zaken die ik wel zou moeten doen want het delegeren van dingen die je eigenlijk niet kunt doen blijft lastig voor mij is het nu dan wel anders maar vond dit voorheen moeilijk.

Maar neem de tips mee.

Groetjes,
Corrie

correna

Vrouw Aantal berichten : 468
Leeftijd : 66
Woonplaats : schiedam
Registration date : 26-10-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omgaan met vermoeidheid in het dagelijks leven Empty Re: Omgaan met vermoeidheid in het dagelijks leven

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum