Bronchiëctasieën
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hoe je leven inrichten bij vermoeidheid

2 plaatsers

Ga naar beneden

Hoe je leven inrichten bij vermoeidheid Empty Hoe je leven inrichten bij vermoeidheid

Bericht  Ini zo feb 06, 2011 7:21 pm

Hoi allemaal,

Het onderstaande stuk heb ik gekopieerd van website van de schildklierstichting. Het leek mij ook voor ons goed van toepassing.


Goed leren leven met vermoeidheid

Het geeft een machteloos gevoel dat die vermoeidheid nou nooit eens over gaat. Je raakt misschien geërgerd, teleurgesteld of boos omdat je je taken niet goed kunt uitvoeren. Het vraagt veel energie wanneer je steeds het gevoel hebt te falen of tekort te schieten terwijl je wel wilt maar gewoonweg niet kúnt.

Grenzen overschrijden
Veel patiënten krijgen het advies actief te blijven en hun gewone dagprogramma uit te voeren. Ook sport wordt aanbevolen. Maar dit blijkt niet altijd de juiste manier om met de vermoeidheid om te gaan. Dr. Frits Winter kent dit probleem vanuit zijn jarenlange psychotherapeutische praktijk. Hij ziet vaak dat mensen te lang doorgaan op hun beperkte energie. Zodra de energievoorraad maar weer even is aangevuld, gaan zij weer aan de slag om zoveel mogelijk te doen en: zij gaan opnieuw over hun grenzen. Vermoeidheid moet je volgens Winter serieus nemen. Het heeft geen zin er tegen te vechten of het te negeren. Dit werkt alleen maar averechts: je wordt nog vermoeider en kunt ook nog eens last krijgen van depressieve gevoelens.

Vermoeidheid moet je serieus nemen.
Het heeft geen zin er tegen te vechten of het te negeren


De salami-techniek
Winter ontwikkelde de salami-techniek om zo goed mogelijk met beperkte energie om te gaan. Oorspronkelijk adviseerde hij deze techniek aan patiënten met chronische pijn die daardoor ook vaak vermoeid waren. Maar de techniek blijkt nuttig voor iedereen met een beperking.

De salami-techniek gaat uit van korte perioden van inspanning, gevolgd door langere perioden van rust en herstel. Een salamiworst kun je niet achter elkaar opeten; dat zal je niet goed bekomen. Maar eet je de hele dag kleine plakjes dan komt die worst ook op. Zo stelt Winter ook het inspannings- en rustschema voor. Neem telkens op tijd rust, vóór je uitgeput bent.

Langzaam maar zeker zul je zien dat de perioden van inspanning groeien en de perioden van rust en herstel korter worden. Doordat je weer taken uitvoert zonder uitgeput te zijn, groeit je vertrouwen in wat je kunt, verbetert je stemming en wordt je zelfvertrouwen opgebouwd. Overigens betekent rusten niet alleen maar niks-doen of slapen. Dat kan nodig zijn maar zoek als het even kan afleiding in een hobby, in muziek, in lezen of televisie kijken. Zoek naar opkikkertjes, al zijn het nog zulke kleintjes!

Om inzicht te krijgen in de voor jou noodzakelijke inspannings- en rusttijden biedt een dag- of weekschema een goed handvat, zeker in het begin.

Patiënten moeten anders gaan denken
wil deze techniek kans van slagen hebben


Prioriteiten stellen
Wil de techniek kans van slagen hebben dan moeten veel patiënten anders gaan denken. Niet meer: ik moet van die vermoeidheid afkomen om weer te kunnen functioneren. Maar: hoe kan ik ondanks de vermoeidheid toch een waardevol leven leiden? Het doel van de techniek is dan ook niet om de vermoeidheid te verminderen maar om deze beter te kunnen verdragen waardoor het leven niet meer zo uitzichtloos vermoeiend is.

De salami-techniek dwingt je om prioriteiten te stellen. Je moet bedenken welke dingen jij de moeite waard vindt om je energie aan te besteden. Misschien kom je tot het inzicht dat je bepaalde activiteiten en/of sociale contacten moet minderen of stoppen. Die keuze is voor iedereen anders en het kost tijd en oefening om de juiste afweging te maken en een nieuw levensritme te vinden. Wees gewaarschuwd: je omgeving zal jouw keuzes niet altijd begrijpen wat het extra moeilijk maakt om een nieuw ritme te vinden en vast te houden. Maar langzaamaan zul je merken dat je meer grip krijgt op je vermoeidheid en deze beter hanteerbaar wordt.

Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe je leven inrichten bij vermoeidheid Empty Re: Hoe je leven inrichten bij vermoeidheid

Bericht  Gast zo feb 06, 2011 11:18 pm

Woh, Ini dank je wel. Dit is precies waar ik nu (intuitief) mee bezig ben en wat goed om dat nu in een theorie eens uitgelegd te krijgen. Het klopt voor mij als een bus. Ik heb zelfs een schema gemaakt met tijden, wat ik steeds meer verfijn. En pak heel veel rust tussendoor. Ook een afvinkschema voor m'n huishoudklussen gemaakt omdat ik niet zoals voorheen achter elkaar kan doorwerken. Te bedenken, vroeger deed ik het hele huis grondig op een dag, daarna alleen boven of beneden en nu heb ik alles opgesplitst. En vink dus af om het overzichtelijk te houden en te plannen welk klusje prioriteit heeft. Het werkt ook stimulerend. Ik heb ook tips van Fly lady. Die werkt veel met de stopwatch. Gewoon een bepaalde tijd een klus doen en niet focussen op 'ik maak dat of dat af'. Maar bv. een half uur iets doen en dan weer rust. Ik sta er nu ook van te kijken hoeveel ik in dat korte tijdje gedaan krijg en ga dan iets rustigs doen. En idd. ik word steeds vrolijker ipv. gefrustreerd omdat ik het niet redt. Maar nu gauw naar bed, haha, op m'n schema staat rond 22.00-22.30. Ook zo leuk, als ik eens wat anders doe voelt het heerlijk als spijbelen!
Komen 2 drukke weken aan met veel ziekenhuisbezoek voor de kids. Maar ook een leuk weekendje tussendoor met een etentje en hotelovernachting, daar verheug ik mij dan op!
Jullie allemaal veel sterkte!

Nen

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe je leven inrichten bij vermoeidheid Empty Re: Hoe je leven inrichten bij vermoeidheid

Bericht  Ini ma feb 07, 2011 9:53 am

Hoi Nen,

Leuk hè, als je merkt dat wat je zelf uitgevonden hebt, ook door een professional is bedacht.

Bij mij komt het op hetzelfde neer. Ik deed vroeger toen ik nog werkte, mijn hele huis in een dag. Nu werk ik niet meer, maar ik verdeel het toch over twee dagen. Ik maak echter nog steeds graag iets af, wat ik me heb voorgenomen, ook voel ik dat het te vermoeiend kan worden. Ik maak dan afspraken met mezelf, zoals nog even deze storende rommel en dan mag je zitten. Dat blijkt ook wel te werken. Ik raak nl. ook vermoeid als ik ergens geen zin meer in heb. Maar ik weet, als ik ga zitten en ik zie bepaalde rommel nog steeds liggen, voel ik me de hele tijd onrustig erover. Hersenen van introverten draaien nu eenmaal overuren en zo lijkt het me toch voor een ieder goed om te bepalen wat het beste uitpakt.

Soms vind ik het wel eens jammer te bedenken dat ik er niet in een dag vanaf beb, maar als je eenmaal in een bepaald ritme zit dat lekker voelt, dan vergoedt dat alles, dus denk ik maar niet te veel Laughing.

In het kort komt het erop neer dat je er goed aan doet om energie en tijd zodanig te verdelen dat je niet vermoeid raakt, maar in balans komt. Dan frustreer je jezelf niet, want dat is pas vermoeiend. pale

Op mijn werkplek vond ik het altijd wel fijn om met schema's te werken, die haalbaar waren en af te kunnen strepen, dus waarom niet in het hele leven zo toegepast.

Groetjes, en maak je niet te druk deze week Wink,
Ini
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe je leven inrichten bij vermoeidheid Empty Re: Hoe je leven inrichten bij vermoeidheid

Bericht  Gast ma maa 12, 2012 8:05 pm

Hey Ini,

Dank voor de reminder. Ik dacht wel bij het lezen van de 'salami-techniek' dat klinkt bekend , maar wist het fijne er niet meer van. Komt precies op het juiste moment, herken weer wat er over geschreven is en merk zelf ook weer hoe goed effe rust tussendoor mij doet. Dank je wel!!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe je leven inrichten bij vermoeidheid Empty Re: Hoe je leven inrichten bij vermoeidheid

Bericht  Josephina forumbeheer di maa 13, 2012 10:39 am

Hoi Ini.

Mijn complimenten hoe je het op het forum hebt gezet mooi stukje.Ik heb eigenlijk al zo een levenswijze maar ja hoe kan het ook anders ik heb al zolang be Wink .Leuk om het toch eens te lezen,en ook goed dat andere er wellicht veel aan zullen hebben.

Groetjes Josephina.
Josephina forumbeheer
Josephina forumbeheer

Vrouw Aantal berichten : 1171
Leeftijd : 62
Woonplaats : lelystad
Registration date : 08-06-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe je leven inrichten bij vermoeidheid Empty Re: Hoe je leven inrichten bij vermoeidheid

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum