Bronchiëctasieën
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Meer tandplak door medicatie

2 plaatsers

Ga naar beneden

Meer tandplak door medicatie Empty Meer tandplak door medicatie

Bericht  Ini do okt 02, 2008 5:53 pm

Bericht verplaatst door beheerder, tekst gewijzigd op verzoek van Ineke.


Hoi allemaal.

Mijn tandarts raadde mij aan om je tanden minstens 3 x per dag te poetsen.
Dit ivm de gebruikte medicatie, je zou er immers meer tandplak door kunnen krijgen.
De tandarts had het niet alleen over antibiotica, maar ook over medicatie
zoals puffers en slijmoplossers.
Het zou volgens de tandarts vooral gaan om de pufmedicatie.
Puffers zouden tandplak kunnen geven.
Deze gebruik je dagelijks en niet alleen tijdens een kuur.
Tenminste, ik wel.
Zoals symbicort, wat ik gebruik, zou tandplak veroorzaken.

Hoe ervaren jullie dit?
Groetjes Ineke


Laatst aangepast door Beheerder op za okt 04, 2008 7:01 pm; in totaal 3 keer bewerkt
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Meer tandplak door medicatie Empty Re: Meer tandplak door medicatie

Bericht  Ini za okt 04, 2008 6:43 pm

Omdat ik in mijn leven erg veel last heb gehad van een slecht gebit (dat zit in de genen), heb ik het een en ander hierover uitgezocht en ook wel vragen gesteld aan de tandarts en internet tandarts. Maar laat ik voorop stellen dat ik niet weet of je van veelvuldig gebruik van ab meer tandplak krijgt dan anders. Wat ik wèl weet, is het volgende:
1. Poets je tanden pas een uur nadat je gegeten of gedronken hebt (tenzij je water dronk), zodat het glazuur zich weer hersteld heeft. Bijna alles wat je eet en drinkt is nl. aan aanslag op je glazuur, dat zich dus pas na een uur weer hersteld heeft. Snel je tanden poetsen na het eten van een gebakje is dan ook helemaal fout. Maar ook fruit (zuur of zoet) is slecht voor je tanden en dat zou je niet verwachten.
2. Eigenlijk zou een keer per dag poetsen voldoende zijn, omdat er pas na 24 uur echt kans is op blijvende schade, dus 2 keer poetsen is voor de zekerheid wel voldoende. Vooral 's avonds poetsen is van belang, omdat anders de inwerking van eten of drinken de hele nacht door kan gaan.
3. Spoel nooit en nooit je mond met zo'n antibacteriedodend middel, Het resultaat is dat alle bacteriën, dus ook de goede, gedood worden.
4. Heb je een bacteriële infectie in je mond, dan is heeft dat geen invloed op je longen (onlangs met stellige zekerheid nog van mijn longarts vernomen). Vermoedelijk gaat het in je mond om andere bacteriën dan die een longinfectie kunnen veroorzaken. Wel is zo'n infectie slecht voor je hart, omdat dat bacteriën in de bloedbaan kunnen komen en langs die weg het hart aantasten.

Groetjes
Ini
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Meer tandplak door medicatie Empty Re: Meer tandplak door medicatie

Bericht  Ini za okt 04, 2008 6:49 pm

Na wat googlen op de onderwerpen het volgende.

Er is niets bekend over bijwerking tandplak bij antibioticagebruuik. Antibiotica worden juist ingezet als tandplak ontstekingen veroorzaakt die niet verdwijnen. Antibiotica helpen dus juist tandplak te verwijderen, in plaats van dat ze tandplak veroorzaken.

MRSA-net


Tandplak door inhaler, gevonden op de onderstaande site. Hier wordt expliciet Ventolin genoemd. Het belangrijkste is dat wij aldoor goed onze monden spoelen, na gebruik van welke inhaler dan ook en niet alleen vanwege de tandplak.

Forumdissussie op Tandarts.nl


Voornaamste mondproblemen. Informatie Tandartsenplein

Tandartsenplein

Ini
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Meer tandplak door medicatie Empty Re: Meer tandplak door medicatie

Bericht  Yvonne moderator di okt 07, 2008 12:32 pm

Jemig....ik schrik gewoon van dat verhaal over tandplak en Ventolin.
Ik heb hier nooit, maar dan ook echt nooit van gehoord, niet bij mijn opleidingen, niet van de artsen en niet vd apothekers.
Ik vertelde (gelukkig dus) wel tegen alle pt dat ze na elke puf moeten spoelen, maar ik heb geleerd dat dit eigenlijk alleen na de pufjes met hormoon moest ivm schimmel in demond. Maar omdat dat nogal verwarrend kan zijn (bij welke nou wel en welke niet) vertelde ik dat het na ieder puf moest. Na het puffen doe ik het zelf ook, maar na het vernevelen eigenlijk nooit. En ik zit dan dus elke dag min 15 min aan de Ventolin. O,o,o en ik ben al zo'n bangerd voor de tandarts.
Ik ga als ik tijd heb ook eens googlen hierop, ik vind het zo raar dat het zo onbekend is....

Groeten Yvonne
Yvonne moderator
Yvonne moderator
Admin

Vrouw Aantal berichten : 283
Leeftijd : 49
Woonplaats : Papendrecht
Registration date : 16-05-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Meer tandplak door medicatie Empty Re: Meer tandplak door medicatie

Bericht  Gast wo okt 08, 2008 5:36 pm

Ik kom het verhaal nóg vervelender maken dan het al is. Ik heb lang geaarzeld of ik dit nu wel of niet hier neer moest zetten, maar we hebben er allemaal mee te maken. In alle puffers met ontstekingsremmer zit namelijk bijschildklierhormoon of corticosteroïden (hoe je het noemen wilt). Het maakt niet uit welke naam op de inhaler heeft, het is echt dat vreselijke hormoon dat je liever niet wilt slikken.

Het is helaas bekend dat dit hormoon zo z'n invloed op onze botten heeft, dus ook op onze tanden. Het is altijd goed om je mond te spoelen, maar dat neemt niet weg dat een groot deel van dit middel ergens onderweg blijft plakken en in de maag terecht komt. Zo heeft het dan bij langdurig gebruik z'n invloed en kan uiteindelijk botontkalking veroorzaken, al gaat het slechts om kleine beetjes. Het gaat om de duur van het gebruik.

Onlangs is een inhaler ontworpen die fijner kan regelen dat het middel direct terecht komt waar het moet zijn. Hopelijk voor jullie en misschien later voor mij, komt dat spoedig op de markt. Ik kan hiervoor helaas geen aanwijzingen voor info geven, want ik hoorde het via een radioprogramma. Jammer dat ik meestal slordig ben en zoiets niet opsla. Het zal me de volgende keer niet weer gebeuren.

Sterkte hiermee, en let later goed op je botmassa. Misschien nu al extra kalk of wat voor tabletten er ook zijn voor een stevige botopbouw. En vanaf de overgang je botten laten meten, lijkt mij. Dus toch een gepaste waarschuwing al is nu niemand blij met mij.

Ik ga een topic openen, dat heet: Wat je allemaal niet verteld wordt.

Ini

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Meer tandplak door medicatie Empty Re: Meer tandplak door medicatie

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum