Bronchiëctasieën
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Sputumkweek nuttig of niet

Ga naar beneden

Sputumkweek nuttig of niet Empty Sputumkweek nuttig of niet

Bericht  Gast ma sep 22, 2008 6:13 pm

Het leek ons nuttig om een sputumkweek te laten doen op de volgende momenten:
(a) voordat we aan een atibioticum beginnen (als we tenminste niet al te ziek zijn, zodat we zeker weten dat we het juiste middel krijgen;
(b) wanneer we gestopt zijn met een antibioticum, zodat we kunnen zien of we helemaal schoon zijn.
De bedoeling hiervan was om onszelf te behoeden voor een overload aan straling van alle thoraxfoto's die anders gemaakt worden.

Toen Rita echter doodziek met het bericht kwam dat er geen bacterie in haar sputum te vinden was, terwijl een ab toch bleek te helpen, heb ik informatie ingewonnen bij Ella (longverpleegkundige en beheerder van de site voor longziekten). Zij gaf aan dat de artsen meestal alleen de meest voorkomende bacteriën aankruisen om ze eens lekker op te kweken, zodat de meest gemene beestjes gemist worden. Ik weet niet hoeveel bacteriën er eigenlijk zijn die onze longen ziek kunnen maken en of het mogelijk is dat de artsen ze echt allemaal aankruisen. Misschien is dit een centenkwestie. In elk geval een zaak om eens goed te onderzoeken. Maar vooralsnog kunnen wij ons m.i. dan toch niet verlaten op de sputumkweek.

Ini

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Sputumkweek nuttig of niet Empty Re: Sputumkweek nuttig of niet

Bericht  Mireille mod. di sep 23, 2008 9:17 am

Hallo Ini

Volgens mijn man die heel zijn loopbaan verpleegkundige is geweest en nu op pensioen is, het beste is aan de dokter te vragen een algemene sputumkweek te doen. Overleggen met dokter en er op aandringen.

Groetjes
Mireille

Mireille mod.

Vrouw Aantal berichten : 121
Leeftijd : 77
Woonplaats : Gent - Belgie
Registration date : 03-06-08

http://aime.de.graeve@pandora.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Sputumkweek nuttig of niet Empty Re: Sputumkweek nuttig of niet

Bericht  Gast di sep 23, 2008 9:32 am

Mireille schreef:Hallo Ini

Volgens mijn man die heel zijn loopbaan verpleegkundige is geweest en nu op pensioen is, het beste is aan de dokter te vragen een algemene sputumkweek te doen. Overleggen met dokter en er op aandringen.

Groetjes
Mireille

Hallo Mireille,

Je bedoelt waarschijnlijk te zeggen een algehele sputumkweek, want bij algemene moet ik toch weer denken aan een ganbare, dus de beperkte zoals Ella dat aan heeft gegeven. Algemeen is immers zoiets als gangbaar. Best handig zo'n man in huis als longpatiënt. Het je hem erop uitgezocht? (vette knipoog).

Lieve groet,
Ini

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Sputumkweek nuttig of niet Empty Re: Sputumkweek nuttig of niet

Bericht  Mireille mod. di sep 23, 2008 9:48 am

Ini, heb er hem niet voor uitgezocht, hij is zomaar op mijn levenspad gekomen. Ja, daar heb je het weer hé het verschil in uitdrukking, vlaams-nederlands. Het is wel 'algehele' wat ik bedoelde.

Liefs
Mireille

Mireille mod.

Vrouw Aantal berichten : 121
Leeftijd : 77
Woonplaats : Gent - Belgie
Registration date : 03-06-08

http://aime.de.graeve@pandora.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Sputumkweek nuttig of niet Empty Re: Sputumkweek nuttig of niet

Bericht  Gast di sep 23, 2008 9:51 am

Mooi Mireille, je zou ook kunnen stellen dat het zo heeft moeten zijn dat juist een longverpleegkundige jouw echtgenoot is geworden. Sommige mensen denken zo, maar ik niet hoor!

Tja, inderdaad: dat verschil tussen Vlaams en Nederlands, daar had ik hier nu weer even niet aan gedacht.

Liefs,
Ini

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Sputumkweek nuttig of niet Empty Re: Sputumkweek nuttig of niet

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum