Bronchiëctasieën
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

De Longfunctietest, doe die niet!

2 plaatsers

Ga naar beneden

De Longfunctietest, doe die niet! Empty De Longfunctietest, doe die niet!

Bericht  Ini ma dec 09, 2013 11:58 am

Beste mensen,

Wisten jullie dat de buizen waardoor je moet in- en uitademen tijdens de longfunctietest slechts een keer per week schoon worden gemaakt? Althans dat is in ons ziekenhuis het geval. Alleen als men weet dat een cf-patiënt er gebruik van heeft gemaakt, wordt het apparaat wel meteen gereinigd, maar dat vindt plaats aan het eind van de dag. De kans op het opdoen van een bacterie is dus best groot, ondanks dat iedere patiënt een nieuw mondstuk krijg. Men weet immers niet altijd of diegene die de test gaat doen, een bacterie bij zich draagt. De test wordt namelijk ook gebruikt in de reeks van standaardonderzoeken t.b.v. nieuwe patiënten. Mij hebben ze eens zo'n test laten doen, terwijl ik een dubbele longontsteking had... (Soms weten ze dus echt niet wat ze doen, en vergeef hen dat ze niet na kunnen denken.) Dat is al helemaal volkomen overbodig, want (zoals eerder hier besproken) in geval van ontsteking, krijg je vast een heel slechte uitslag te zien. Afgezien van dat jij je daar zelf rot van schrikt, heb je ook nog eens je bacteriën daar in de rondte gestrooid.

Ik maakte daarover een opmerking tegen de longverpleegkundige. Zij antwoordde dat ze zelf de hele dag middenin die uitgeademde lucht zat, en niet ziek werd. Dan sta je toch even perplex. Gelukkig wist ik nog te antwoorden dat zij gezonde longen had en de mijn stuk zijn. Een afzuigsysteem heb ik er niet gezien. Tijdens mijn eerste longfunctietest, die nog in een soort telefooncel werd uitgevoerd, heb ik er wel wis en waarachtig een longontsteking van opgelopen.

Ik heb de test geweigerd. Dat was al weer wat jaartjes geleden, en mijn la van toen kon er wel inkomen en heeft me er ook nooit meer naar gevraagd. Dit keer zat de test wel weer in mijn standaardonderzoeken-pakketje en ik heb opnieuw geweigerd. Daar werd niet meer over gesproken.

Als het zuurstofgahalte (saturatie) in je bloed goed is, waarom zou je dan nog? Die wordt gemeten via apparaatje aan je vinger. Lekker snel, lekker voordelig en lekker schoon.

Groetjes,
Ini


Laatst aangepast door Ini op ma jul 03, 2017 6:51 pm; in totaal 2 keer bewerkt
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

De Longfunctietest, doe die niet! Empty Re: De Longfunctietest, doe die niet!

Bericht  Gast ma dec 09, 2013 12:43 pm

Ik volg je en snap je overwegingen en punt. Maar je redenatie klopt niet helemaal. Saturatie kan goed zijn bij tovh forse bronchoconstrictie die behoorlijk kan belemmeren en als t met medicatie als luchtwegverwijders reversibel is levenskwaliteit verhogend en complicaties op termijn voorkomend. Even terzijde zodat eenieder de goede afwegingen kan maken, want iedereen is anders en elje situatie ook.

Groetjes!
PS veel wijsheid aan iedereen die een keuze moet maken!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

De Longfunctietest, doe die niet! Empty Re: De Longfunctietest, doe die niet!

Bericht  Josephina forumbeheer ma dec 09, 2013 6:13 pm

Hoi Dames.

Jeetje Ini je hebt idd een punt ik was er ook altijd al bang voor zo een longfunctie test.Maar wat Nen schrijft is ook weer waar.Wat voor keuze moet je dan maken. Moeilijk punt.........!!!!!!! Ik ga er over nadenken wellicht hebben andere forum leden een menig hier over.

Lieve groetjes Josephina.
Josephina forumbeheer
Josephina forumbeheer

Vrouw Aantal berichten : 1171
Leeftijd : 62
Woonplaats : lelystad
Registration date : 08-06-10

Terug naar boven Ga naar beneden

De Longfunctietest, doe die niet! Empty Re: De Longfunctietest, doe die niet!

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum