Bronchiëctasieën
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Sporten helpt bij slijm ophoesten

+5
Enni
Ini
Theo
Hennie Wouters
Yvonne moderator
9 plaatsers

Ga naar beneden

Sporten helpt bij slijm ophoesten Empty Re: Sporten helpt bij slijm ophoesten

Bericht  Yvonne moderator di okt 28, 2008 6:18 pm

Hoi,

Ik moest verplicht sporten van de longarts om conditie op te bouwen en om slijm omhoog te krijgen.
Door het snellere en diepere ademhalen bij sport beweegt je slijm met de ademhaling mee naar boven, zo heeft de fysio mij dit uitgelegd en klinkt logisch. Vooral na een infectie als ik even gestopt ben met sporten merk ik zeker dat ik daarna als ik weer begin met sporten veel slijm op hoest (leuk voor degene naast me op de loopband Wink ).
Dus als je enigszins kan, bewegen maar......

Groetjes Yvonne
Yvonne moderator
Yvonne moderator
Admin

Vrouw Aantal berichten : 283
Leeftijd : 49
Woonplaats : Papendrecht
Registration date : 16-05-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Sporten helpt bij slijm ophoesten Empty sporten om slijm op te hoesten

Bericht  Hennie Wouters di okt 28, 2008 6:35 pm

Hallo,

Het werkt bij mij heel goed,ik ben samen met de longfysio begonnen,en nu doe ik het thuis. Moet nog 1 keer bij hem op controle om te kijken of het goed gaat.

Ik ga minimaal een half uur fietsen of lopen ( flink doorstappen) en het helpt goed. In het begin ging ik meteen als ik thuis kwam apart zitten, het was namelijk niet normaal hoeveel slijm ik opgaf.Maar ik ben er nu vanaf, hab niet zo heel veel slijm meer. Ik ben er wel achter gekomen dat buiten sporten het beste is, daar reageren mijn longen heftiger op. Het valt niet altijd mee moet ik zeggen,als ik om kwart over zes thuis kom van mijn werk, dan nog eten koken, oppruimen en dan nog sporten, maar ja het is voor een doel doel zullen we maar zeggen.
"De hond vind het ook heerlijk".

Volgens de fysio is het zo, dat als ik zes weken niet sport, ik een longinfectie heb. Dus sporten maar.

Een leuke bijkomstigheid is dat mijn conditie zo goed vooruit gaat. en dan ook mijn weerstand.

Groetjes Hennie

Hennie Wouters

Vrouw Aantal berichten : 86
Leeftijd : 62
Woonplaats : Bergeijk
Registration date : 26-10-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Sporten helpt bij slijm ophoesten Empty ziekte geschiedenis van Hennie

Bericht  Theo di okt 28, 2008 8:57 pm

Hallo Hennie,
Met grote belangstelling lees ik jou goede ervaringen met sporten als be patiënt. Je schrijft zelfs dat het slijmprobleem er helemaal van overgaat ondanks de ziekte problemen die je gehad hebt. Dat klinkt erg goed. Ik fiets en wandel vrij regelmatig en ook ik heb de ervaring dat met buiten in beweging zijn het slijm wel meer los komt. Maar mijn ervaring is dat met gewoon fietsen of wandelen, bij mij althans, toch niet echt effectief is. er komt bij mij dan wel wat slijm vrij maar m.i. niet genoeg. Wat is jou ervaring, moet je echt even (0.5/1 uur)flink inspannen (snel fietsen/hardlopen) om het ook echt te laten werken?
Een tweede vraag zou mogelijk een nieuwe topic kunnen zijn nl Het weer!
Sport jij iedere dag en onder alle weersomstandigheden?
Mijn longproblemen kwamen plotseling naar voren toen ik een lange avondwandeling had gemaakt bij koude mistige omstandigheden terwijl ik vermoedelijk wat verkouden was. Daarvoor nooit ergens last van gehad behalve dat ik al enkele jaren tijdens het wandelen vaak moest slikken en mijn keel schrapen vanwege opkomend slijm maar had toen nog geen idee dat dit ergens op kon wijzen.
Zou je als be patiënt terdege rekening moeten houden onder welke weersomstandigheden je beter wel of niet buiten zou kunnen gaan sporten? Nat/koud, s'morgens vroeg /sávonds laat/mistig etc. Ik ben ook benieuwd wat de ervaringen van de andere forumleden op dit punt zijn?
Mvg Theo

Theo

Man Aantal berichten : 34
Leeftijd : 86
Woonplaats : Nuenen
Registration date : 06-10-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Sporten helpt bij slijm ophoesten Empty sporten

Bericht  Hennie Wouters wo okt 29, 2008 6:34 pm

Hoi allemaal,

Het sporten helpt bij mij goed. Om op jou vraag terug te komen Theo, je moet wel een bepaalde inspanning halen. Omdat mijn conditie zo slecht was in het begin, heb ik genoeg aan fietsen of flink doostappen, ik begin nu wel te merken dat ik waarschijnlijk mijn grenzen moet gaan verleggen. De longfysio zei dat een hartslag van 136 ongeveer goed was om het op te kunnen hoesten. Ik moet er 28 nov. weer heen, en dan zal ik het eens goed navragen. Bij slecht weer, mist of als de lucht erg koud is, sport ik ook binnen. Op mist reageer ik niet zo goed dan ga ik op de hometrainer, wat ik erg saai vind, zelfs al staat hij voor de tv. Koude lucht is ook niet fijn, fietsen gaat dan niet zo goed, dan wandel ik meestal.

Voorheen dacht ik altijd dat die inspanning niet goed was, omdat ik er zo van moest hoesten, dat bleek nou juist de bedoeling te zijn.
Het helpt bij mij goed, en huffen doe ik ook, een techniek die de fysio mij ook geleerd heeft.

Groetjes Hennie

Hennie Wouters

Vrouw Aantal berichten : 86
Leeftijd : 62
Woonplaats : Bergeijk
Registration date : 26-10-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Sporten helpt bij slijm ophoesten Empty De ziektegeschiedenis van Hennie

Bericht  Theo wo okt 29, 2008 7:07 pm

Hallo allemaal,
Fijn die duidelijke en snelle reactie Hennie. Ik herken heel veel in jou ervaringen. Ik ervaar zo ongeveer hetzelfde. Ik heb ook de indruk dat ik toch nog wat sterker aan de bak moet met het sporten om dat hoest/slijmprobleem binnen de perken te houden of liever nog om het te laten verminderen. Dat buiten sporten met koud en mistig/regen weer niet goed is voor be patiënten is dus ook je eigen ervaring begrijp ik! Misschien hebben ook andere forumleden soortgelijke ervaringen? Is het ook een algemeen advies van de longartsen voor be patiënten?
Met vriendelijke groeten,
Theo

Theo

Man Aantal berichten : 34
Leeftijd : 86
Woonplaats : Nuenen
Registration date : 06-10-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Sporten helpt bij slijm ophoesten Empty Re: Sporten helpt bij slijm ophoesten

Bericht  Ini wo okt 29, 2008 8:16 pm

Ik heb nog nooit het advies gekregen om te gaan sporten om beter slijm op te kunnen hoesten, terwijl juist dat hoesten bij mij altijd een punt van aandacht is geweest: ik kon lange tijd helemaal niet hoesten en zéker geen slijm ophoesten. Maar de longarts zei steeds dat ik dat toch moest doen, en er werden middelen aangedragen als slijmverdunner, flutter, leren hoesten en huffen bij de fysiotherapeut. Maar nimmer werd erop gewezen dat je slijm loskomt als je flink gaat sporten en ik ben dan ook na mijn 5 jaar be-perikelen hoogst verbaasd daarover. Ik maak dus 's middags altijd een flinke wandeling en moet daarna meestal hoesten en hoest tegenwoordig dan wat slijm op (mag geen naam hebben). Maar dat gebeurt tegenwoordig eigenlijk altijd wel op dezelfde tijd van de dagl ook als ik in de auto zit.

Ik wandel gewoon lekker in de frisse lucht, kijk goed om me heen, maak wat foto's onderweg (waardoor ik ook vaak door de knieëen moet (goede oefening op mijn oude dag: blijf je lenig bij), en verder winkel ik er door de weeks meestal omdat ik nu eenmaal in het centrum woon en de warenhuizen meeneem in mijn wandelschema (wat uiteraard stops veroorzaakt Wink). Dat is dus geen sport om een flinke hartslag bij te krijgen. Ik heb sport altijd gezien als goed voor de conditie en niet meer dan dat. Yoga doe ik graag voor de spieren en ademhaling, plus alertheid op het lichaam: voelt goed. Ik heb zelf eigenlijk helemaal niet het idee dat inspanningssport nu zo gezond is. Maar goed, als anderen de ervaring hebben dat hun conditie er beter van wordt en vooral dat het flink helpt bij het ophoesten van slijm, dan lijkt me dat prima. Mijn gevoel bij bewegen zegt mij dat het gewoon lekker moet zijn om te doen en vooral buiten. Verder heb ik geen last bij regenachtig of mistig weer: voelt mystiek aan en is ook wel lekker.

Groetjes,
Ini
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Sporten helpt bij slijm ophoesten Empty Re: Sporten helpt bij slijm ophoesten

Bericht  Enni vr okt 31, 2008 6:53 pm

Hallo allemaal.

Mij longarts zegt steeds gewegen, bewegen. Dus vroeg ik moet dat sporten zijn, fietsen en lopen is ook goed zei hij. Ik heb jaren op Jazz gezeten en daar viel mij op dat er slijm los kwam, niet te denken dat daar een ziekte bij hoorde. Toen ik het op een keer aan de huisarts vertelde zei hij wees blij dat het los komt. Verder had ik toen nog geen last van hoesten of zo. Ik ben nu met Jazz gestopt omdat ik vorig jaar veel ziek was en een dans gaat door dus kon ik het niet bij houden.
Ik hoest wel meer met mist en kou.

Groetjes Enni

Enni

Vrouw Aantal berichten : 156
Leeftijd : 77
Woonplaats : De LIer
Registration date : 18-07-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Sporten helpt bij slijm ophoesten Empty sporten helpt bij het slijm ophoesten

Bericht  Theo vr okt 31, 2008 10:00 pm

Hallo allemaal,
Ook ik heb soortgelijke ervaringen als Hennie,
Al enkele jaren voordat ik voor het eerst kennis maakte met longproblemen(1997) moest ik tijdens het wandelen voortdurend opkomend slijm wegslikken. Het is mij toen nooit opgevallen dat het gekleurd was of een andere smaak had. Ik denk ook niet dat dit toen al het geval was. Dat is waarschijnlijk pas een jaar of 5/6 later geleidelijk ontstaan na long infecties. Het meest frappante bij Hennie vind ik, dat bij haar door het sporten het slijmprobleem lijkt af te nemen!? Als dat zo zou zijn, dan zullen we daar veel meer de nadruk op moeten leggen! De kans op infecties zal dan waarschijnlijk ook kleiner worden en de algemene weerstand toenemen! Bijna te mooi om waar te wezen, maar meer dan de moeite waard voor ons, om verder uit te zoeken lijkt mij!
Wat lijkt jullie?
Met vriendelijke groet,
Theo

Theo

Man Aantal berichten : 34
Leeftijd : 86
Woonplaats : Nuenen
Registration date : 06-10-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Sporten helpt bij slijm ophoesten Empty Re: Sporten helpt bij slijm ophoesten

Bericht  Gast za nov 01, 2008 9:23 am

Ik vind het maar erg moeilijk, want ik haat sporten: vind het sowieso een ramp dat een apparaat bepaalt hoe hart ik loop of fiets en de boel niet ff kan stoppen door zomaar stil te gaan staan. Ik ben zo'n yogatype, en zet ook bij wandelingen niet flink de pas erin, omdat ik om me heen wil kijken en overal bij stil wil staan. Dus zou ik mezelf moeten forceren om de slijm los te krijgen, wat nu bij mijn soort sporten maar af en toe gebeurt en dan nog een beetje. Het is wel goed dun, dus denk ik weleens: ik heb misschien ook gewoon niet meer slijm zitten. Dit met ingedachten de uitspraak van de la dat er ook 'droge' bestaat. Ook hoesten doe ik praktisch niet, en ik heb ook nooit bact. infecties eigenlijk (ff afkloppen natuurlijk). Maar toch heus een flinke portie be in beide longen.

Voor elk wat wils hier, zo zie je maar weer.... Wat goed is voor de een hoeft nog niet voor de ander te gelden. En zo moeten we onze eigen weg zien te vinden.

Ik begin me eigenlijk hoe langer hoe onzekerder te voelen omdat het ziektebeeld niet bij mij past. Het eerste wat ik erover las, was dat de be-patient enkele malen per dag een grote hoeveelheid slijm ophoest en dat heb ik dus niet. Ik heb sinds de grote ontdekking (waar mijn vervangen la nu nog trots op is: dus schijnt inderdaad bijzonder te zijn en ws weinig voor te komen) in het najaar van 2003 toen ik een infectie in het bovenste gedeelte van mijn longen had (dus niet waar de gaatjes zutten), die niet weg wilde met één kuur, geen slijm opgehoest, zelfs niet kunnen hoesten (ja, af en toe als er een bonkje slijm vastzat), todat ik afgelopen februari een ab-kuur heb gehad. Daarna ging ik ook een beetje meedoen, maar het ljikt bij lange na niet op waar jullie het over hebben.

Ik ben wel in begin 2001 begonnen met het ophoesten van wat bloed, zo'n stuk of 4 keer in dat jaar. Na heel wat gezeur, omdat op de longfoto immers niets te zien was, ben ik zelf maar naar de la gegaan (begin 2002), en toen was er nog niet méér aan de hand dan dat hij mijn longen maar een 'rommeltje' vond, maar dat er geen sprake van longlijden. Ik had toen een longfunctietest gehad en een bronchiscopie. Een paar maanden daarná begon ik die beruchte longpijnen te krijgen. Dus wie weet wat ik opgelopen heb door bv. zo'n longfunctietest in een klein hokje waar iedereen z'n bacteriën in hetzelfde apparaat zit te blazen, al krijg je dan een persoonlijk mondstukje (je moet toch maar in- en uitademen). Dat moest ik even kwijt.... Geen welgekozen plek voor een forumbeheerder, maar dat herstel ik wel weer eens.

Bij Merck Manuel staat trouwens wel beschreven dat het ophoesten van bloed soms het enige symptoom kan zijn.

Ini

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Sporten helpt bij slijm ophoesten Empty sporten helpt bij het slijm ophoesten.

Bericht  Theo za nov 01, 2008 3:17 pm

Ini bedoel je dat bloed ophoesten vaak het enige signaal is van be?
Bij mij is er tot nog toe nooit sprake geweest van bloed ophoesten en toch is er bij mij be vastgesteld?! Dus bloed ophoesten kan vermoedelijk wel een signaal zijn dat er mogelijk sprake is van be, maar ook zonder dat, kun je blijkbaar toch be hebben of krijgen!
Je schrijft dat je je onzeker voelt omdat dit ziektebeeld niet bij je past. Dat gevoel kennen we denk ik allemaal wel een beetje we herkennen veel zaken maar we zien toch telkens weer hoe groot de individuele verschillen zijn. Dat veroorzaakt waarschijnlijk ook de onduidelijkheid over de be problematiek!
Mvg Theo

Theo

Man Aantal berichten : 34
Leeftijd : 86
Woonplaats : Nuenen
Registration date : 06-10-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Sporten helpt bij slijm ophoesten Empty Re: Sporten helpt bij slijm ophoesten

Bericht  Gast zo nov 02, 2008 6:00 pm

Theo schreef: Ini bedoel je dat bloed ophoesten vaak het enige signaal is van be?
Bij mij is er tot nog toe nooit sprake geweest van bloed ophoesten en toch is er bij mij be vastgesteld?! Dus bloed ophoesten kan vermoedelijk wel een signaal zijn dat er mogelijk sprake is van be, maar ook zonder dat, kun je blijkbaar toch be hebben of krijgen!

Hallo Theo,

Tja, ik geloof dat de meerderheid hier geen boeld ophoest, maar toch flink be heeft. Zo zie je maar weer dat alles wat in de boekjes staat over onze ziekte niet hoeft te kloppen. Ik heb een paar jaar eerst alleen maar bloed opgehoest en verder niets gemerkt.


Theo schreef: Je schrijft dat je je onzeker voelt omdat dit ziektebeeld niet bij je past. Dat gevoel kennen we denk ik allemaal wel een beetje we herkennen veel zaken maar we zien toch telkens weer hoe groot de individuele verschillen zijn. Dat veroorzaakt waarschijnlijk ook de onduidelijkheid over de be problematiek!

Tja, ik voelde me opeens heel erg onzeker, wilde bijna ontkennen dat ik be heb. Maar vandaag alles eens op een rijtje gezet, weet ik het wel weer heel zeker hoor, en helaas: het is nu eenmaal zo. De grote verschillen in de ziektebeleving veroorzaken dus niet alleen bij de heren doktoren onduidelijkheid erover, maar ook bij onszelf.

Ik ben vandaag eigelijk tot de conclusie gekomen dat onze ziekte als ziekte apart toch wel een heel erg ondergeschoven kindje is en voel me strijdlustig om helemaal alles van iedereen eens naast elkaar op een rijtje te krijgen en er echt verder iets mee te doen. Vooral het verhaal van Hennie heeft me daartoe erg gestimuleerd. Dat iemand zo lang blijft rondtobben, mag gewoon weg niet gebeuren.

Groet,
Ini

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Sporten helpt bij slijm ophoesten Empty Re: Sporten helpt bij slijm ophoesten

Bericht  erna wo nov 25, 2009 9:23 am

De LA heeft mij geadviseerd dagelijks minimaal een half uur de longen flink aan het werk te zetten
en een gezond gewicht te bereiken. Ik vertelde vol trots aan de LA dat ik vanaf mei dit jaar 3x per week
naar de sportschool ga en 10 kg ben afgevallen. Zijn antwoord was: da's mooi, maar zeker niet voldoende.
De sportschool heeft intussen contact opgenomen met de LA, met de vraag hoe zij mij het beste kunnen begeleiden.
Het advies was cardiotraining en huffen. Fietsen of flink doorwandelen is ook altijd goed, als de longen maar flink aan de slag gaan.

erna

Vrouw Aantal berichten : 8
Leeftijd : 56
Woonplaats : RAALTE
Registration date : 11-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Sporten helpt bij slijm ophoesten Empty Re: Sporten helpt bij slijm ophoesten

Bericht  Ini wo nov 25, 2009 11:42 am

Hoi Erna,

Bedankt voor je tip. Je was er dus al achter dat je je longen goed leeg moet zien te krijgen :-). Dat had ik zojuist in mijn welkomstbericht aan je geschreven. Inderdaad even flink bewegen en huffen of iets anders, dat wil helpen. Zelf geef ik er de voorkeur aan om flink aan de wandel te gaan, zo heb ik meteen frisse lucht.

Wel oppassen met die sportschool op het moment trouwens, want juist daar waar iedereen aan het puffen is, kun je makkelijk van alles opdoen. Er zitten wel een stuk of 10 virussen van alles en nog wat in de lucht.

Groetjes weer,
Ini
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Sporten helpt bij slijm ophoesten Empty Re: Sporten helpt bij slijm ophoesten

Bericht  tjeez vr dec 18, 2009 9:17 pm

Met deze stelling ben ik het zeker eens, ik sport 5 maal in de week met de Wii, ik heb het programma active sports en dit geeft een goede trainig die zeer goed aansluit bij de longrevalidatie, dit zijn spieroefeningen en een beetje cardio, buiten lopen of fiesten is voor mij niet echt een optie en dit is voor mij dus de manier om te blijven sporten, merk inderdaad dat je door het sporten makkelijker slijm gaat kwijtraken.

Grtz

Tjeez
tjeez
tjeez

Vrouw Aantal berichten : 165
Leeftijd : 46
Woonplaats : Limburg
Registration date : 17-09-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Sporten helpt bij slijm ophoesten Empty Re: Sporten helpt bij slijm ophoesten

Bericht  erna za apr 17, 2010 9:24 am

Na een half jaar dagelijks de longen minimaal een half uur flink aan het werk te hebben gezet lijkt het erop dat bewegen/sporten de luchtwegen goed "schoonhouden". Mijn LA heeft mij uitgelegd dat tijdens het bewegen/sporten het slijm in de longen meer vloeibaar wordt en dat voelt ook zo.
Zeker bij een beginnende verkoudheid kan ik het verschil heel goed merken.
Voor het eerst vanaf vorig jaar eidigen de verkoudheden niet meer in een drama's zoals longontstekingen.
Sporten/bewegen minimaal een half uur per dag klinkt zo cliché, maar het mooie aan clichés zijn, dat ze zo verrekte waar zijn.........
Voor een gezond mens is het dagelijks bewegen/sporten goed en zeker voor mij is bewegen/sporten 4 x zo belangrijk vertelde mijn LA onlangs nog.
3 x in de week ga ik naar de sportschool en daar doe ik aan cardio en krachttraining. Ter afwisseling ook nog groepslessen, om het leuk te houden.
De overige dagen maak ik een flinke wandeling in de pauze op mijn werk of ga ik 's avonds fietsen met een behoorlijk hoog tempo.
Voor diegenen die niet zo van het sporten zijn: ik kan nog wel iets anders bedenken waar je ook flink van aan het hijgen komt, maar dat is niet echt geschikt voor dit forum lol!

Groeten Erna

erna

Vrouw Aantal berichten : 8
Leeftijd : 56
Woonplaats : RAALTE
Registration date : 11-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Sporten helpt bij slijm ophoesten Empty Sporten helpt echt!

Bericht  Gast wo sep 15, 2010 9:47 am

Ik heb altijd graag en veel gesport en als ik mijn ziektegeschiedenis bekijk ben ik ook pas echt in de problemen gekomen na de operaties (4x in totaal) waana ik 6-8 weken heel weinig mocht doen. Buiten bewegen is idd. heerlijk, maar niet onder alle weersomstandigheden een aanrader. Ik ben zelf ook heel gevoelig voor vochtig weer (mist, regen, maar ook een onweersbui die in de lucht zit kan mij gek genoeg klachten geven).
Sinds ik zoveel slijm heb voel ik mij niet meer prettig om in de sportschool of met andere samen te sporten, het rochelen klinkt echt niet charmant, haha...
Maar ik hou net als Ini enorm van de natuur, dus samen met m'n hond erop uit is geen straf voor mij! Ini, ik denk trouwens dat yoga een enorm goede sport is, wat juist het ademen heeft de aandacht, dus onderschat dat niet. Ik heb eens een workshop 'Kom op adem' met Fred van Beek (de voormalig yogatrainer van het Nationaal Ballet) gedaan, nou fantastisch dan heb je geen FT en huffen meer nodig. Los van nog het feit dat als lichaam en geest in balans zijn dat je hele gestel ten goede komt!
De tweede cyclus longfysiotherapie die ik onlangs gedaan hebt heeft mij ervan overtuigd dat voor mezelf sporten noodzaak is. Ik bleef maar koorts houden en groen sputum en was echt bekaf! Toch sleepte ik mij naar de trainingen, zelfs met koorts. Met succes, zelfs zonder AB 'opgeknapt' - ik moet nog wel voorzichtig doen, het ligt ahw. nog op de loer-.
Ik heb mij na mijn afkeuren doelen gesteld om er boven op te komen:
1. FT en bewegen volhouden (dagelijks min. 0.30 min. bewegen met een hartslag tussen de 120-140).
2. De maaltijden verzorgen
Dit was het, meer kon niet. Maar het betaalde zich uit.
Toen 3. Vakantie met mijn kinderen, dat hadden ze echt verdiend, zo vaak een vakantie gehad die geannuleerd, ziek in bed of geopereerd is doorgebracht en daardoor niet leuk was
En nu ben ik aan 4 toe. Mijn huishouden gaan doen, 2 uur per dag, opbouwend naar 3, en dat dan 6 dagen in de week. Sinds mijn afkeuren heb ik immers onze volprezen huishoudelijke hulp op moeten zeggen.
5. En om te voorkomen dat ik in de winter thuis in een gat val wil ik stukken van wandelpaden gaan lopen op mijn werkdagen, dat geeft een doel.
Dit klinkt stom weinig, maar deze doelen op deze manier gesteld voorkomen dat ik teveel doe. Als ik mijn gang ga = teveel doe, krijg ik weer een longontsteking en kom ik weer in die negatieve spiraal. En dat wil ik niet meer!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Sporten helpt bij slijm ophoesten Empty Re: Sporten helpt bij slijm ophoesten

Bericht  Josephina forumbeheer wo sep 15, 2010 1:31 pm

Hoi Nen.

Goed van je dat je zo dol op bewegen bent.Jammer dat je ,je schaamt voor je gerochel.Ik sport ook in een sport school ze zijn daar op de hoogte van mijn ziekte.Mensen kijken mij niet meer gek aan,ze vragen ook niet meer aan me of het gaat als ik zo hoest ze weten dat het bij me hoort.Nieuwe mensen kunnen nog wel eens vies weg kijken of schrikken maar dan denk ik het hoort gewoon bij mij en ik ben die slijm liever kwijt dan dat ik het benauwd krijg.

Wal fijn dat je buiten veel kan sporten.Wel jammer soms van het weer.

Ja inderdaad yoga is goed voor ons net als pilates het heeft allebei met goede bewust ademhaling te maken.En tevens is het goed voor de houding van ons lichaam.want mensen met longziekte zijn gauw geneigd hun schouders op te trekken met ademen.De bewustwording van je eigen lichaam in deze sport is het mooiste gewoon je zelf acepteren.En dan meteem mooier worden,gezonder en rustiger.

Sterkte verder.Groetjes Josephina
Josephina forumbeheer
Josephina forumbeheer

Vrouw Aantal berichten : 1171
Leeftijd : 62
Woonplaats : lelystad
Registration date : 08-06-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sporten helpt bij slijm ophoesten Empty Re: Sporten helpt bij slijm ophoesten

Bericht  Lilian moderator wo sep 15, 2010 1:56 pm

Hoi Nen,

Prima om zo wat doelen voor jezelf te hebben, het geeft je houvast. Ook goed dat je het klein houdt en niet teveel tegelijk wil.

Groetjes Lilian
Lilian moderator
Lilian moderator

Vrouw Aantal berichten : 902
Leeftijd : 60
Woonplaats : Vlijmen
Registration date : 10-06-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Sporten helpt bij slijm ophoesten Empty Re: Sporten helpt bij slijm ophoesten

Bericht  Ini wo sep 15, 2010 2:40 pm

Hoi Nen,

Goed van jou: die doelstellingen. Zo kun mooi kalmpjes aan je kracht weer opbouwen.

Kun jij makkelijk de natuur in? Helaas woon ik middenin het centrum van Dordrecht, en heb ik zelf geen vervoer. Ik maak dus maar al te vaak mijn rondje rond de kerk als ik wil lopen (wel een groot rondje hoor!) Maar dat is niet zo gezond, want we hebben smalle straten waar nogal eens zo'n brommertje doorheen wil tuffen. Ik moet het dus echt hebben van onze gezamenlijke weekeind uitjes.

Groetjes,
Ini

Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Sporten helpt bij slijm ophoesten Empty Re: Sporten helpt bij slijm ophoesten

Bericht  Gast wo sep 15, 2010 8:21 pm

Ja, ik woon aan het water en dat is een beschermd natuurgebied en op een 100 meter van de polder af. Verder wandel ik graag bij zee/in de duinen. Ik heb idd. een eigen auto (een heel oud bakkie waar ik o blij mee ben), maar met alle medische afspraken voor de kids moest dat ook echt wel. En in een dorp kan je ook haast niet zonder, voor alles anders dan eten moet je naar de stad. Maar ik pak hem dus ook om lekker elders te gaan wandelen, de hond springt er altijd blij in !
Maar de stad is ook gezellig, lekker shoppen en veel cultuur. Ach, alles heeft z'n charme..alleen is de lucht hier voor mij wel prettig fris en dat maakt het voor jou wrs. wel iets minder.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Sporten helpt bij slijm ophoesten Empty Re: Sporten helpt bij slijm ophoesten

Bericht  Ini do sep 16, 2010 9:57 am

Ik ben toch een beetje jaloers op jou hoor, dat jij zo makkelijk weg kunt rijden. Maakt niet uit dat ik in de stad woon, is inderdaad wel gezellig, zeker in de winter, als ik er maar op eigen gelegenheid uit zou kunnen komen.... het shoppen komt mijn neus uit... Smile. Maar ja, dan had ik ooit de moeite eens moeten doen om auto te leren rijden. Ik heb geprobeerd hier zo'n 45 km wagentje te scoren, maar dan krijg ik weer problemen met de gemeente, vanwege het tekort aan parkeerplaatsen. Het lijkt me absoluut heel fijn als je 'vrijheid' voor de deur staat, ook al vind ik het wel weer een belasting voor het milieu. Maar ik zou in dit geval zeker voor mezelf kiezen.

Groetjes weer,
Ini

Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Sporten helpt bij slijm ophoesten Empty Re: Sporten helpt bij slijm ophoesten

Bericht  Gast do sep 16, 2010 11:25 am

Haha, met dat laatste heb je gelijk! Omdat hij zo oud is is hij natuurlijk ook enorm vervuilend, slecht...........!!
Maar in dit geval denk ik idd. maar even aan mezelf en geniet ervan!
Sterkte met je 'innerlijk Forum' op orde krijgen, haha, maar dat is heel belangrijk!

Bedankt voor alle reacties, ik ga mijn gebruik hier ook maar eens normaliseren, er zijn immers doelen waar aan gewerkt moet worden, haha...... Voldoende tips opgedaan waar ik wat mee kan, maar nu actie, met hier op m'n gat te blijven zitten kom ik er niet!

Tot schrijfs, gr. Nen

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Sporten helpt bij slijm ophoesten Empty Re: Sporten helpt bij slijm ophoesten

Bericht  Ini do sep 16, 2010 1:52 pm

Nen schreef: Bedankt voor alle reacties, ik ga mijn gebruik hier ook maar eens normaliseren, er zijn immers doelen waar aan gewerkt moet worden, haha...... Voldoende tips opgedaan waar ik wat mee kan, maar nu actie, met hier op m'n gat te blijven zitten kom ik er niet!

Lijkt me een goed plan Very Happy Very Happy Very Happy Wink

Ini
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Sporten helpt bij slijm ophoesten Empty Re: Sporten helpt bij slijm ophoesten

Bericht  Josephina forumbeheer do sep 16, 2010 2:21 pm

Hoi Nen

Sucses met alles he!Komt vast goed. sunny
Josephina forumbeheer
Josephina forumbeheer

Vrouw Aantal berichten : 1171
Leeftijd : 62
Woonplaats : lelystad
Registration date : 08-06-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sporten helpt bij slijm ophoesten Empty Re: Sporten helpt bij slijm ophoesten

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum