Bronchiëctasieën
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Bacteriën: hoe verspreiden ze zich?

4 plaatsers

Ga naar beneden

Bacteriën: hoe verspreiden ze zich? Empty Bacteriën: hoe verspreiden ze zich?

Bericht  Ini zo dec 08, 2013 5:28 pm

Een gewaarschuwd mens telt voor twee Smile

Hieronder vind je de belangrijkste bronnen voor opdoen en doorgeven van bacteriën, genaamd kruisbestuiving:

- Langdurig en/of nauw contact met mensen die bacteriën bij zich dragen
- Door hoesten of niezen geïnfecteerde materialen aanraken. (Op metalen en kunststof voorwerpen kan een bacterie meer dan 24 uur in leven blijven, op stoffen en papier is dat korter.)
- Zoenen en seksueel contact (Je kunt iemand wel op de wangen zoenen, dat is zelfs minder gevaarlijk dan een hand geven.)
- Handen schudden
- Eten van een buffet
- Publieke toiletten met wasruimten
- Wachtkamers van artsen, klinieken en ziekenhuizen
- Liften
- Slecht geventileerde pashokjes
- Auto
- Openbaar vervoer. Een regelrechte ramp: als er iemand hoest, geeft dat zo'n explosie dat een hele treincoupé besmet met van die fijne druppeltjes en rondzwervende bacteriën. Echter, als je niet regelrecht in je gezicht wordt gehoest, valt het besmettingsgevaar mee, mits je niks aanraakt en je handen wast met gel.

De beste manier om jezelf te beschermen tegen bacteriën via kruisbestuiving is het vermijden van contact met personen van wie te verwachten valt dat zij bacteriën bij zich dragen, en mensen die verkouden of grieperig zijn, waardoor jij ook verkouden kan worden, wat voor ons meestal uitloopt op een al dan niet bacteriële longinfectie.
In een open omgeving is er veel minder kans op kruisbestuiving door de lucht.

Moet je toch met geïnfecteerde mensen omgaan, dan is de kans om een bacterie op te lopen helaas niet tot nul te reduceren. Maar de volgende hygiënische maatregelen kunnen je helpen om de kans op kruisbestuiving zo klein mogelijk te houden.

- Houd geïnfecteerde mensen op anderhalf a twee meter afstand.
- Laat de geïnfecteerde in z'n mouw hoesten (in de elleboog) of in papieren zakdoekjes die daarna direct worden weggegooid en eis dat de handen worden gewassen.  
- Was je handen zo vaak mogelijk, vooral na het aanraken van eventueel geïnfecteerde materialen (deurknoppen e.d.), en voor het eten. Als er geen water en zeep aanwezig is, gebruik dan desinfecterende middelen uit een flacon.
- Laat de zieke niet jouw eten klaarmaken en houdt hem/haar uit de buurt van je bord.
- Lucht de ruimtes waarin jullie beiden zijn zo vaak mogelijk

Gezellig allemaal... geek


Laatst aangepast door Ini op ma jul 03, 2017 5:52 pm; in totaal 4 keer bewerkt (Reden : Aanvulling)
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Bacteriën: hoe verspreiden ze zich? Empty Re: Bacteriën: hoe verspreiden ze zich?

Bericht  Josephina forumbeheer zo dec 08, 2013 5:59 pm

Hoi Ini.

Ik vindt het mooi op geschreven maar wat dacht je van openbaar vervoer daar zit het vol met hoestende en proestende mensen misschien een mooie aanvulling voor de mensen die veel reizen!!!!

Lieve groetjes Josephina.
Josephina forumbeheer
Josephina forumbeheer

Vrouw Aantal berichten : 1171
Leeftijd : 62
Woonplaats : lelystad
Registration date : 08-06-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Bacteriën: hoe verspreiden ze zich? Empty Re: Bacteriën: hoe verspreiden ze zich?

Bericht  Ini zo dec 08, 2013 7:00 pm

Inderdaad Josephina,

Goede aanvulling weer. In Canada reizen de meeste mensen zeker met de auto. Ik ga het openbaar vervoer erbij zetten.

Lieve groet,
Ini
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Bacteriën: hoe verspreiden ze zich? Empty Re;Bacterien hoe verspreiden ze zich .

Bericht  Aly ma dec 09, 2013 12:19 pm

Hallo Ini ,

bedankt ook voor dit stukje . Maar wat dacht je van de wachtkamer
bij de dokter .? En zelf moet ik maar in een glazen huisje gaan zitten ?
Omdat ik nog steeds de pseudomonas heb? Ook ik heb wel eens behoefte
aan een hand om de schouder . Moeilijk allemaal we moeten nog wel leven .

Groet Aly .

Aly

Vrouw Aantal berichten : 580
Leeftijd : 89
Woonplaats : Drachten
Registration date : 22-04-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Bacteriën: hoe verspreiden ze zich? Empty Re: Bacteriën: hoe verspreiden ze zich?

Bericht  Ini ma dec 09, 2013 12:26 pm

Hallo Aly,

Als ik een afspraak met de ha heb, dan zorg ik dat ik als eerste word ingeroosterd, en omdat haar wachtkamer klein en benauwd is, blijf ik buiten staan totdat ik aan de beurt ben.

Ik heb al dus mooi zes jaar geen longinfectie meer gehad. Ik voel me hierdoor overigens niet geïsoleerd. Alles went, na verloop van tijd weet je niet beter en je blijft gezond. (ff afkloppen)

Overigens, jij kunt andere mensen niet besmetten als zij geen BE of CE hebben, en ook geen kinderen.

Groetjes,
Ini
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Bacteriën: hoe verspreiden ze zich? Empty Re: Bacteriën: hoe verspreiden ze zich?

Bericht  Enni di dec 10, 2013 12:48 pm

Hallo,

Toevallig heb ik het er met mijn la over gehad vorige week, omdat ik bij mijn dochter kwam en m'n kleindochter
bij het binnen komen zei, oma ik ben ziek. Ik was net beter dus dacht, nee toch.
Hij zei, wat denk je van de deurknoppen hier en het handen geven dan moet je in een hutje op de hei gaan wonen.
Ze was gelukkig niet erg ziek, maar toch blijf je een beetje op afstand.

Groetjes Enni

Enni

Vrouw Aantal berichten : 156
Leeftijd : 77
Woonplaats : De LIer
Registration date : 18-07-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Bacteriën: hoe verspreiden ze zich? Empty Re: Bacteriën: hoe verspreiden ze zich?

Bericht  Ini di dec 10, 2013 3:50 pm

Hallo Enni,

Interessant hoe laconiek en makkelijk artsen redeneren. Maar wij hebben in dit forum al genoeg ellende gezien, zodat wij tenminste weten dat we beter zo voorzichtig mogelijk kunnen zijn. Mijn redenatie in dezen is dat artsen BE niet zo goed kennen als wij, want ze hebben immers niet veel van dergelijk patiënten in de praktijk gezien, misschien wel helemaal geen buiten jou.

Ik neem liever het zekere voor het onzekere. Ik voel me daarbij overigens helemaal niet als iemand in een hutje op de hei. Het is toch zo gemakkelijk om even op te letten en bijvoorbeeld die deurknoppen van winkels even met je mouw om je hand vastpakken. En als je aan een pinautomaat hebt gezeten, even lekker je vingers wassen met zo'n flacon handwasgel. Dat vind ik sowieso wel zo fris. Zo leef ik al jaren en dat is een automatisme geworden, evenals dat ik nooit met mijn vingers aan mijn gezicht zit als ik onderweg ben.

Ik kan me heel erg voorstellen dat jij absoluut geen zin had om weer ziek te worden. Het is en blijft lastig met die kleintjes die je toch graag wilt zien: ze zijn zo vaak ziek. Bij mij zijn zieke kleinkinderen in de ban, en dat weten mijn kinderen. Jij bent op een afstand gebleven en dat is maar goed ook, want dat helpt wel. Ik denk ook niet dat ik ze meteen buiten had gezet: dat is ook weer zo sneu. Maar ik had me er niet lekker onder gevoeld. Hopelijk kom je er goed vanaf. Daar zou ik dan maar op rekenen hoor. Als het niet zo was, had je dat vast al wel gemerkt.

Ik voel me onder dit alles behoorlijk gesteund door mijn vorige LA, die zei dat ik maar moest zorgen als eerste op z'n spreekuur te zijn om besmetting te voorkomen.

Groetjes weer,
Ini
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Bacteriën: hoe verspreiden ze zich? Empty Re: Bacteriën: hoe verspreiden ze zich?

Bericht  Ini do dec 26, 2013 12:01 pm

Aly schreef:Hallo Ini ,

bedankt ook voor dit stukje . Maar wat dacht je van de wachtkamer
bij de dokter .? En zelf moet ik maar in een glazen huisje gaan zitten ?
Omdat ik nog steeds de pseudomonas heb? Ook ik heb wel eens behoefte
aan een hand om de schouder . Moeilijk allemaal we moeten nog wel leven .

Groet Aly .

Hallo Aly,

Ik zou jou niet graag tegenkomen, maar dat betekent niet dat je een gevaar bent voor anderen die geen kwetsbare longen hebben. Ik denk eerder dat die anderen een gevaar zijn voor jou, als zij verkouden zijn of de griep hebben, zoals in de wachtkamer van de dokter (waar jij overigens wel een besmettingsgevaar bent voor andere kwetsbare mensen, en waar jouw ha maatregelen voor zou moeten treffen). Jij kunt rustig iedereen bezoeken die je wilt. Hieronder vallen zelfs baby's en kleine kinderen, al zou ik dat zelf niet aandurven. Met andere kwetsbare mensen moet je dus weer wel voorzichtig zijn.

Alle voorzorgsmaatregelen om geen bacterie op te lopen en niet ziek te worden door verkoudheid of griep, heb ik opgeschreven t.b.v. onszelf. Jij draait het om! Dat was niet mijn bedoeling.

Verder neem ik niet aan dat jij zou willen dat er iemand de PA kreeg door jou.

Met groeten,
Ini
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Bacteriën: hoe verspreiden ze zich? Empty Re: Bacteriën: hoe verspreiden ze zich?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum