Bronchiëctasieën
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Bijwerkingen contrastmiddel bij CT-scan

3 plaatsers

Ga naar beneden

Bijwerkingen contrastmiddel bij CT-scan Empty Bijwerkingen contrastmiddel bij CT-scan

Bericht  Ini wo nov 27, 2013 5:28 pm

Beste lotgenoten,

Als jullie (long)arts een ct-scan voorstelt, vraag dan altijd of dit met of zonder contrastmiddel is. Het hedendaagse contrastmiddel dat het meest gebruikt wordt, betekent een flinke shot jodium in je lijf en dat is echt niet gezond. Er zijn ook middelen zonder jodium, maar die zijn duur. Mocht het echter echt nodig zijn dat er gebruik wordt gemaakt van contrastvloeistof, vraag er dan om. Of liever, vraag of er een ander onderzoek voorhanden is wat hetzelfde resultaat kan opleveren.

N.B. Vooral als je al wat ouder bent, zo boven de 50 jaar, suikerziekte hebt, of geen goede nierfunctie, of schildklierproblemen, behoed jezelf dan voor contrastmiddelen.

Er is een onderzoeksrapport van de Wetenschapswinkel Groningen over dit dit contrastmiddel en de bijwerkingen op het internet te vinden, maar dat is in Word en kan hier niet geplaatst worden. Net als bij medicijnen zou er een bijsluiter verstrekt moeten worden.

Zie hiervoor ook het behandelprotocol dat de vereniging voor medische falen NVSMC heeft opgesteld. behandelprotocol opgesteld m.b.t. het gebruik van contrastmiddel. Dit is een formulier dat je kunt kopiëren en printen en ook gebruiken.

Met groeten,
Ini


Laatst aangepast door Ini op wo jul 05, 2017 7:30 pm; in totaal 11 keer bewerkt
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Bijwerkingen contrastmiddel bij CT-scan Empty Re: Bijwerkingen contrastmiddel bij CT-scan

Bericht  Josephina forumbeheer wo nov 27, 2013 5:52 pm

Hoi Ini.

Goed dat je dit hier plaatst Ini een gewaarschuwd mens tel voor twee.

Groetjes Josephina.

Ik krijg het helaas niet geopend ligt dat aan mij????
Josephina forumbeheer
Josephina forumbeheer

Vrouw Aantal berichten : 1171
Leeftijd : 62
Woonplaats : lelystad
Registration date : 08-06-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Bijwerkingen contrastmiddel bij CT-scan Empty Re: Bijwerkingen contrastmiddel bij CT-scan

Bericht  Ini wo nov 27, 2013 6:01 pm

Hoi Josephina,

Je kunt dat rapport niet openen, omdat het een Word-bestand is, en dat werkt hier niet. Daarom mijn e-mail adres. Ik heb het bericht wel aangevuld met een link naar de vereniging die opdracht heeft gegeven voor dat onderzoek, en waarin je door kunt linken. Mijn links zijn overigens altijd roze, of lila.

Veel leesplezier Wink

Lieve groet,
Ini
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Bijwerkingen contrastmiddel bij CT-scan Empty Re: Bijwerkingen contrastmiddel bij CT-scan

Bericht  Josephina forumbeheer wo nov 27, 2013 6:03 pm

Hoi Ini

Oke bedankt voor je aanvulling. Het is me gelukt mooi artikel.

Groetjes Josephina.
Josephina forumbeheer
Josephina forumbeheer

Vrouw Aantal berichten : 1171
Leeftijd : 62
Woonplaats : lelystad
Registration date : 08-06-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Bijwerkingen contrastmiddel bij CT-scan Empty Re: Bijwerkingen contrastmiddel bij CT-scan

Bericht  Ini wo nov 27, 2013 6:18 pm

Hoi Hoi, er komt nog een aanvulling Josephina. Namelijk het behandelprotocol. Very Happy 
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Bijwerkingen contrastmiddel bij CT-scan Empty Re: Bijwerkingen contrastmiddel bij CT-scan

Bericht  Lilian moderator wo nov 27, 2013 9:21 pm

Hoi Ini,

Ik heb wel interesse in dat onderzoeksrapport naar de bijwerkingen, zou je het me kunnen mailen??
Alvast bedankt!

Groetjes Lilian
Lilian moderator
Lilian moderator

Vrouw Aantal berichten : 902
Leeftijd : 60
Woonplaats : Vlijmen
Registration date : 10-06-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Bijwerkingen contrastmiddel bij CT-scan Empty Re: Bijwerkingen contrastmiddel bij CT-scan

Bericht  Ini do nov 28, 2013 10:49 am

Hoi Lilian,

Het rapport is onderweg... Ik zie nl. dat er nog meer rapporten zijn, dus even verzamelen maar. In elk geval is het dus niet bij één onderzoek gebleven, dus wel degelijk serieus te nemen.

Groetjes,
Ini
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Bijwerkingen contrastmiddel bij CT-scan Empty Re: Bijwerkingen contrastmiddel bij CT-scan

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum