Bronchiëctasieën
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Informatie over de tobi podhaler.

Ga naar beneden

Informatie over de tobi podhaler. Empty Informatie over de tobi podhaler.

Bericht  Josephina forumbeheer wo feb 08, 2012 12:42 pm

Hallo allemaal

Hieronder plaats ik wat info over de Tobi podhaler ik ben er zelf maandag mee begonnen omdat ik de pseudonomas bacterie heb gehad en er vermoedelijk nog wat blijft hangen moet ik uit voorzorg de ab 28 dagen gebruiken en 28 dagen stoppen hierbij slik ik dan ook een onderhoudsdosis azitromycine.

Groetjes,
Josephina

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

TOBI podhaler vanaf september 2011 beschikbaar in Nederland

TOBI podhaler is een nieuwe droogpoederformulering van het antibioticum tobramycine. Dit antibioticum wordt gebruikt bij de behandeling van een chronische longinfectie als gevolg van de Pseudomonas aeruginosa-bacterie bij mensen met CF die ouder zijn dan zes jaar.

Na jaren van onderzoek is, met de goedkeuring voor het gebruik van TOBI podhaler in Nederland, een innovatieve versie van een al bestaande behandeling beschikbaar gekomen. Hiermee kan tobramycine voor mensen met CF gemakkelijker en in kortere tijd worden toegediend. Eind juli heeft de Europese Unie TOBI® Podhaler® van Novartis goedgekeurd en per 1 september 2011 vergoeden Nederlandse zorgverzekeraars het gebruik van TOBI podhaler.

Onderzoek
De Europese goedkeuring is gebaseerd op gegevens waaruit blijkt dat TOBI podhaler dezelfde werkzaamheid biedt als TOBI® (tobramycine-verneveloplossing), met een vergelijkbare veiligheid. TOBI-verneveloplossing is een van de meest gebruikte inhalatie-antibiotica voor Pseudomonas-infecties bij CF.
TOBI podhaler bevat een unieke droog-poederformulering. Deze is ontwikkeld op basis van nieuwe technologie om deeltjes te produceren die licht en poreus zijn, zodat ze diep in de longen kunnen worden afgegeven. Dit betekent dat de behandeling kan worden toegediend via een draagbare, patiëntvriendelijke inhalator, in tegenstelling tot andere antibiotica die met een vernevelaar worden toegediend.

Voordeel voor mensen met CF
Uit onderzoek blijkt dat patiënten die TOBI podhaler gebruiken, vijf tot zes minuten nodig hebben om de tobramycine-behandeling te voltooien, terwijl dit met TOBI-verneveloplossing twintig minuten duurt. Behandelingen met vernevelaars duren langer, mede omdat het tijd kost het hulpmiddel in elkaar te zetten en te desinfecteren. Dit is bij TOBI podhaler niet nodig, evenmin als het koel bewaren of een stroomvoorziening voor het vernevelsysteem. De inhalator van TOBI podhaler wordt een week gebruikt en daarna weggegooid.
Onderzoek heeft aangetoond dat patiënten die TOBI podhaler gebruikten aanzienlijk tevredener waren over hun behandeling dan degenen die TOBI-verneveloplossing gebruikten.

Niet voor alle patiënten
Sommige patiënten krijgen meer hoestklachten door de inhalatie van droogpoeder. In een aantal gevallen kan dit worden voorkomen door van te voren een luchtwegverwijder te gebruiken. In overleg tussen de patiënt en de behandelend arts dient besproken te worden of het gebruik van TOBI podhaler wenselijk is.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Nog wat aanvullende info vwb de tobi podhaler. Ik heb een filmpje gevonden op you tube over hoe de medicijnen ingenomen wordt misschien wel interesant om eens te bekijken.

Josephina forumbeheer
Josephina forumbeheer

Vrouw Aantal berichten : 1171
Leeftijd : 62
Woonplaats : lelystad
Registration date : 08-06-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum