Bronchiëctasieën
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Voorzorgsmaatregel longpoli in geval van resistente bacterie

2 plaatsers

Ga naar beneden

Voorzorgsmaatregel longpoli in geval van resistente bacterie Empty Voorzorgsmaatregel longpoli in geval van resistente bacterie

Bericht  Ini di dec 10, 2013 11:36 am

Beste mensen, het item houd me bezig...

Ik vroeg me dus af of er longpoli zijn die voorzorgsmaatregelen nemen met het oog op bezoekers met resistente bacteriën. Dat zou toch moeten in deze tijd van angst voor toenemende resistentie.

De regels van het Maxima Medisch Centrum te Eindhoven, hanteert de volgende regels. Patiënten die drager zijn van een resistente bacterie zoals MRSA, pseudomonas, Q- koorts of een andere besmettelijke aandoening hebben worden verzocht om eerst telefonisch contact op te nemen met de secretaresse van de longpoli. alvorens de longpoli te bezoeken.

Dat is netjes.

Wat ze er bij mijn longpoli aan het doen zijn, weet ik niet. Mijn longarts nodigt alle nieuwe patiënten uit op het eerste middagspreekuur. Ik weet niet of dat de procedure van de hele longpoli is, maar ik vind me dat dubieus. Je kunt immers van nieuwe patiënten niet weten of zij een resistente bacterie bij zich dragen, dus aan het begin van het spreekuur kan de hele wachtruimte besmet zijn. Tegenwoordig liggen er op elke poli briefjes, die je eerst door moet lezen, voor je verder in behandeling wordt genomen. Maar kun je in alle gevallen weten dat je besmet bent? Je kunt ook jokken erover. Vooral de longpoli vind ik een gevaar voor mijn eigen gezondheid, en ik kom er dan ook graag zo min mogelijk, probeer alles zo veel mogelijk op een andere manier af te handelen. Mijn huisarts komt me thuis bezoeken in het griepseizoen, is de afspraak.

Ik heb dus nu geen tips, dit is slechts een waarschuwing. Wees alert, ook op de plek waar je in de wachtruimte plaatsneemt. Is er daar een afzuigsysteem? Dat is wel zo prettig. Houd een meter afstand van andere longpatiënten, zoals ook de afspraak geldt voor de Cystic Fibrose-patiënten (CF). Het is niet zo vreemd voor juist mensen met bronchiëctasieën om die als voorbeeld te nemen.

Maatregelen voor CF-patiënten

Meestal is het zo dat iemand met CF zich bij bezoek aan de polikliniek moet melden bij een receptie. Het kan zijn dat er een vaste route is die iemand met CF moet afleggen met het oog op het ontmoeten van andere patiënten. Bij de balie moet iemand met CF afstand houden tot andere patiënten en in de wachtkamer moet iemand met CF meestal gescheiden plaatsnemen.
In sommige ziekenhuizen is afgesproken dat iemand met CF bij aankomst in het CF-centrum direct naar een kamer gaat.

In een aantal ziekenhuizen wordt van volwassen CF-patiënten verwacht dat zij met een mond-neusmasker in het ziekenhuis komen. Voor kinderen geldt dit meestal niet.

Het is goed om je te informeren over regels die bij het bezoek aan de polikliniek gelden. Je kunt dat doen bij degene die het aanspreekpunt is voor de segregatiemaatregelen bij het CF-centrum.

Vraag bijvoorbeeld naar:
• Gebruik en reiniging van het toilet
• Het houden van afstand
• Gebruik van gezamenlijke ruimtes zoals wachtkamer
• Route naar de polikliniek en terug

Soms is er toch een kans dat u als patiënt of uw kind in contact kan komen met andere patiënten met CF. Als u dat weet, kunt u daar rekening mee houden.

Maatregelen bij opname

Ook voor opname in het ziekenhuis zijn segregatieregels afgesproken. Zo moet een CF-patiënt bij
opname vaak op de kamer blijven en mag hij of zij alleen op bepaalde afgesproken tijden de kamer en de afdeling verlaten. Het dragen van een mond-neusmasker wordt ook vaak verplicht gesteld. Ook bij niezen of hoesten wordt aan patiënten met CF gevraagd om een papieren zakdoekje te gebruiken dat direct wordt weggegooid. Dat is ook van toepassing voor mensen met bronchiëctasieën, die een vaste bacterie bij zich dragen.

Zorgverleners en bezoek moeten zich ook aan hygiëneregels houden.

Het is raadzaam dat u zich laat informeren over de maatregelen die uw CF-centrum hanteert om het risico op kruisbesmetting te beperken. U kunt daarvoor vragen wie het aanspreekpunt is voor
maatregelen rond segregatie.


Laatst aangepast door Ini op ma jul 03, 2017 6:25 pm; in totaal 6 keer bewerkt
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Voorzorgsmaatregel longpoli in geval van resistente bacterie Empty Re: Voorzorgsmaatregel longpoli in geval van resistente bacterie

Bericht  Josephina forumbeheer di dec 10, 2013 6:54 pm

Hoi Ini.

Eigenlijk te gek voor dat zomaar mag !!!!!!!Ze moeten echt voorzichtigere worden voor al met bacterie dragers pfffffff.

Groetjes Josephina.


Laatst aangepast door Josephina forumbeheer op di dec 10, 2013 7:51 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Josephina forumbeheer
Josephina forumbeheer

Vrouw Aantal berichten : 1171
Leeftijd : 62
Woonplaats : lelystad
Registration date : 08-06-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voorzorgsmaatregel longpoli in geval van resistente bacterie Empty Re: Voorzorgsmaatregel longpoli in geval van resistente bacterie

Bericht  Ini di dec 10, 2013 7:37 pm

Idd Josephina Wink

Goed bezig. Smile

Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Voorzorgsmaatregel longpoli in geval van resistente bacterie Empty Re: Voorzorgsmaatregel longpoli in geval van resistente bacterie

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum