Bronchiëctasieën
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Richlijnen behandeling Pseudomonas infecties

4 plaatsers

Ga naar beneden

Richlijnen behandeling Pseudomonas infecties Empty Richlijnen behandeling Pseudomonas infecties

Bericht  Ini di jun 21, 2011 6:56 pm

Naar aanleiding van de vraag van Josephina ben ik op onderzoek uitgegaan naar richtlijnen voor behandeling van de Pseudomonas aureginosa bij CF-patiënten. Deze, in 2007 samengestelde richtlijnen, en tevens de laatste, vindt je hieronder. Er zijn ook nog Europese richtlijnen, maar die komen later aan de orde (als ik ze gevonden heb). Wink

N.b. Ook als je niet besmet bent met een of andere bacterie, dan lijkt mij de eerste regel van het stuk hieronder belangrijk voor ons .

Bij patiënten met CF wordt bij ieder polikliniek bezoek (minimaal 4x per jaar) microbiologisch diagnostiek verricht om zo vroeg mogelijk Pseudomonas aeruginosa-infecties op te sporen.
Bij een aangetoonde eerste P. aeruginosa-infectie wordt eradicatietherapie gegeven met:
- verneveling met tobramycine 2 dd 300 mg gedurende 1 maand of:
- de combinatie van ciprofloxacine per os 2 maal daags (2 dd 17,5 mg/kg gedurende 3 weken) en verneveling met colistine (2 dd 1 á 2 miljoen IE gedurende 3 maanden).

Als ik dit zo lees en daarna de vervolgtekst bezie, maak ik eruit op dat het niet zo hoeft te zijn dat eenmaal pseudomonas-besemtting voor altijd pseudomonas betekent. Maar de kans dat we die krijgen (eenmaal of voor de rest van ons leven), lijkt mij bijzonder groot. Wij moeten dus erg alert blijven, vooral als onze LA dat niet is.

Vervolg:
Het wordt aanbevolen om CF-patiënten met een chronische infectie met Pseudomonas aeruginosa te behandelen met vernevelde tobramycine of colistine, aangevuld met azithromycine per os.

Dat is het dan: kort en eenvoudig. I love you

Wie de hele verhandeling wil lezen, kan kiezen voor een van de links hieronder. Het betreft gigantische lappen tekst, maar deze is netjes in hoofdstukken verdeeld, zodat het niet lastig zoeken is. Ook de SA komt aan de orde. Succes!

Richtlijnen behandeling CF-patiëntenfolder
Richtlijnen behandeling CF-patiënten voor artsen

Verder zijn een aantal zaken mij opgevallen, die ik nog uit moet zoeken:
- Onderhoudsdosering AB wordt niet aanbevolen i.v.m. resistentie
- Cortistioïden: geen stootkuren én geen inhalatie (niet bewezen dat het werkt). Om de dag een pilletje prednisolon, zou wèl effectief zijn bij onrustig weefsen en ontstekingen anders dan door bacteriën.
- Slijmoplossen d.m.v. het vernevelen van hypotoon zout wordt aanbevolen. Alleen staat de dosering nog niet vast.


Laatst aangepast door Ini forumbeheer op di jun 21, 2011 7:02 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Richlijnen behandeling Pseudomonas infecties Empty Re: Richlijnen behandeling Pseudomonas infecties

Bericht  correna di jun 21, 2011 7:02 pm

Ha Ini,

bedankt weer voor de info dit is precies zoals bij mij de behandeling is gegaan nadat ik bij de la was geweest en ook hij bevestigde dat de behandeling hetzelfde is als bij cf-patienten.

Groetjes,
Corrie

correna

Vrouw Aantal berichten : 468
Leeftijd : 66
Woonplaats : schiedam
Registration date : 26-10-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Richlijnen behandeling Pseudomonas infecties Empty Re: Richlijnen behandeling Pseudomonas infecties

Bericht  Ini di jun 21, 2011 7:05 pm

Mooi Corrie, bedankt!

Het is goed te weten dat een LA er ook zo over denkt. Ik 'verzin' dit immers zelf, maar wel door de opmerking van Tjeez erover (ooit).

Dus is mijn stuk mede tot stand gekomen door n.a.v het idee van Tjeez!! Waarvoor eveneens mijn dank.

Ik was trouwens nog niet helemaal klaar met het stuk: er zit een kleine, maar niet onbelangrijke toevoeging bij.

Groetjes,
Ini
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Richlijnen behandeling Pseudomonas infecties Empty Re: Richlijnen behandeling Pseudomonas infecties

Bericht  Gast di jun 21, 2011 7:28 pm

Ini wat heb je weer een hoop goede info opgespoord, thanks!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Richlijnen behandeling Pseudomonas infecties Empty Re: Richlijnen behandeling Pseudomonas infecties

Bericht  Josephina forumbeheer di jun 21, 2011 8:07 pm

Hoi Ini

Bedankt voor de info ik ga toch nu zeker maar even de lvpk morgen bellen.

Groetjes Josephina.
Josephina forumbeheer
Josephina forumbeheer

Vrouw Aantal berichten : 1171
Leeftijd : 62
Woonplaats : lelystad
Registration date : 08-06-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Richlijnen behandeling Pseudomonas infecties Empty Re: Richlijnen behandeling Pseudomonas infecties

Bericht  Lilian moderator wo jun 22, 2011 9:41 am

Hoi Ini,

Geweldig wat je weer hebt opgespoord!! We doen er ons voordeel weer mee, bedankt.

Groetjes lilian
Lilian moderator
Lilian moderator

Vrouw Aantal berichten : 902
Leeftijd : 60
Woonplaats : Vlijmen
Registration date : 10-06-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Richlijnen behandeling Pseudomonas infecties Empty Re: Richlijnen behandeling Pseudomonas infecties

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum