Bronchiëctasieën
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hoe 'schoon' moeten wij wonen?

+3
Mireille mod.
Aly
Yvonne moderator
7 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Hoe 'schoon' moeten wij wonen? Empty Hoe 'schoon' moeten wij wonen?

Bericht  Gast do jul 17, 2008 6:11 pm

Hoe moeten wij wonen, willen we het zo lang en plezierig mogelijk volhouden met onszelf? En is dat haalbare kaart? De dokters adviseren je er niet over, maar als je ernaar zou vragen zouden ze vast wel een antwoord klaar hebben. Aly is een maand aan zee geweest en heeft toen geen ontstekingen gehad, terwijl zij daar de hele winter mee kampte. Dat zegt toch wel wat.

Wie heeft zin om hier verder over na te denken en te discussiëren?

Groet,
Ini

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe 'schoon' moeten wij wonen? Empty Re: Hoe 'schoon' moeten wij wonen?

Bericht  Yvonne moderator do jul 17, 2008 8:08 pm

Volgens mij scheelt het enorm in wat voor omgeving je werkt en woont.
Ik werk(te) in Rotterdam Crooswijk, altijd al slecht ivm vele fijnstoffen in de lucht door omliggende snelwegen, maar nu zijn ze de hele wijk aan het afbreken en daar komt een enorme hoeveelheid stof bij vrij (achteraf bleek de toegestane hoeveelheid fijnstof in de lucht ver te zijn overschreden). Sinds ik daar niet meer werk, gaat het beter met me (komt ook doordat ik geen patienten meer zie), maar vandaag was ik erweer een middag en ik ben veel erger aan het hoesten, een soort kriebel hoest, dus niet eens zozeer om het slijm op te hoesten, maar meer gewoon van irritatie. Dat komt vlgs artsen ook doordat de langdurige ontstekingen de longen hyperreactief zijn geworden ( direkt reageren op vreemde lucht/stof e.d).
Dus stel als je daar woont, met onze klachten, dat kan echt nooit goed voor je zijn.
Ik was benieuwd wat ik in Canada zou ervaren....iedereen zei: dat zal goed zijn voor je longen al die schone lucht en bomen. Maar ik heb er niks van gemerkt, helaas was de lucht op de campings alles behalve schoon, iedereen maakte daar kampvuur en ook daar kan ik tegenwoordig niet meer tegen.
Ik vraag me ook altijd af of het niet gezonder is om in een zonnige omgeving te wonen voor ons, Spanje ofzo.

Groeten Yvonne
Yvonne moderator
Yvonne moderator
Admin

Vrouw Aantal berichten : 283
Leeftijd : 49
Woonplaats : Papendrecht
Registration date : 16-05-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe 'schoon' moeten wij wonen? Empty Schone lucht

Bericht  Aly do jul 17, 2008 9:41 pm

Hallo iedereen
Het is denk ik best wel belangrijk waar je woont en hoe schoon de lucht is,
ik woon zelf in Friesland waar de lucht nog aardig schoon is , maar de wind is hier vaak erg koud . Volgens de KNO arts wonen de mensen met overgevoelige sluimvliezen
en dan met name van je neus in Friesland. Vroeger woonden we in Papendrecht net als Yvonne , daar is de lucht weer veel minder schoon . en dat is de laatste jaren denk ik er niet beter op geworden . Zelf vond ik de lucht in Zeeland heerlijk ik ben dan ook niet ziek geworden .En dan Spanje , in Spanje kon ik zelfs veel beter omhoog klimmen. wat me hier veel moeite kost. daar zijn we ook wel eens 8 weken geweest heerlijk . Missien zijn er meer mensen met ervaring.
Hartelijk groet Aly.

Aly

Vrouw Aantal berichten : 580
Leeftijd : 89
Woonplaats : Drachten
Registration date : 22-04-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe 'schoon' moeten wij wonen? Empty Re: Hoe 'schoon' moeten wij wonen?

Bericht  Gast vr jul 18, 2008 11:04 am

Ik ben in de Morvan (Frankrijk, deel van Bourgongne), waar mijn dochter woont. Het schijnt dat de lucht daar het schoonst is van Europa en dat komt omdat het platte land helemaal is leeggelopen. Er zijn hooguit nog wat boeren actief, maar niet met grote veehouderijen. Je kunt er uren rondrijden zonder mens, huis, of auto tegen te komen. Ik vond het er heerlijk, zo super stil en schoon, en dan de enorme leegte van het landschap. Maar als het regelt of winter wordt, wat moet je er dan? Ik heb afgelopen week nog gehoord dat Nederlanders gestimuleerd worden daarheen te vertrekken en bedrijfjes op te starten. Ze hoeven dan in de eerste jaren geen belasting te betalen. Lijkt me een goed plan, als het er dan maar weer niet té druk wordt.

Hier in Dordrecht loop ik 'smiddags graag gezellig door de binnenstad, vooral als ik 's morgens niemand gezien heb. Maar wèl weg te stinken: de straten zijn er smal en de dieseluitstoot vliegt om je oren, om nog maar niet van de brommertjes te spreken. Vaak doe ik mijn sjaal voor mijn neus als het me te gortig wordt en dan wordt ik raar bekeken, krijg zelfs opmerkingen. Niet dat het mij wat kan schelen.

In elk geval wil ik bezien of ik niet ergens een streek kan vinden waar het inderdaad nog schoon is, en wat ook nog haalbare kaart is voor mij om me te vestigen. Al zou ik maar een huisje ergens op de Veluwe of inderdaad aan de kust hebben, als er in de buurt toch maar wat levendigheid op te zoeken valt, zoals een klein, gezellig dorpje of stadje. Ik zou dat kunnen doen nu ik niet meer werk, maar mijn man werkt nog tot volgend jaar maart.

Over het algemeen lijkt het me fijn als je boterhammen nog moet verdienen, om dan een beroep te hebben dat je overal kunt uitoefenen en het liefst nog aan huis en in je eigen tijd. Maar de meesten van ons zitten met man en gezin, en wat doe je dan?

Groet,
Ini

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe 'schoon' moeten wij wonen? Empty hoe schoon moeten wij wonen

Bericht  Aly za jul 19, 2008 12:15 pm

Hallo allemaal,
Het is denk heel belangrijk waar je woont , vooral als het om je gezondheid gaat.
Maar het is niet altijd te realiseren , omdat je woont waar je werkt. Zelf werken mijn man en ik natuurlijk niet meer , maar nog is het moeilijk alles los te laten . Je vrienden Fam. en kennissen . Jaren geleden wilde ik al in Spanje gaan wonen, maar mijn man ziet dat niet zitten .Dus op een of andere manier is er altijd wel iets dat je tegen houd.
Daarom voor ons is de oplossing zo veel als maar mogelijk is naar zee gaan. Maar dan heb je nog altijd die winters . Onze kinderen zeggen waarom ga je niet overwinteren in Spanje . Tot nog toe is daar nog niet van gekomen .Maar het is een optie . Hier heeft natuurlijk niemand wat aan , omdat behalve Ini , iedereen nog moet werken . Maar er is wel een vooruitzicht , dat je je leven ook nog anders in kan delen .Als de tijd daar tenminste rijp voor is. Graag een reactie hier op.
Lieve groet Aly.

Aly

Vrouw Aantal berichten : 580
Leeftijd : 89
Woonplaats : Drachten
Registration date : 22-04-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe 'schoon' moeten wij wonen? Empty Re: Hoe 'schoon' moeten wij wonen?

Bericht  Gast za jul 19, 2008 12:25 pm

Hallo Aly,

Een tijdje terug heb ik al eens gezocht naar een onderkomen aan zee op Walcheren. Mijn man die nog tot z'n 65e moet werken, en dat is volgend jaar maart, zou dan in de weekeinden over kunnen komen. Dat plan is weer verwaterd, vooral omdat ik niet echt een 'zeemens' ben en het eigenlijk meer in de streken in het midden van het land zocht. Na jouw bericht overweeg ik echter weer de zee, en ben op zoek gegaan. Het liefst zou ik trouwens ook overwinteren in warmere streken, maar ik weet niet of dat nu haalbaar is. Er moet nog veel worden uitgezocht en de economie ziet er bedreigend uit, want het zal wel wat centen moeten kosten.

Bedankt voor je tips.

Goed weekeinde,
Ini

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe 'schoon' moeten wij wonen? Empty hoe schoon moeten wij wonen

Bericht  Aly di jul 22, 2008 6:50 pm

Hallo Ini,
Nog even over Walcheren .Als je nog ooit eens naar een onder komen op walcheren zoekt , een kleine tip , ga dan niet aan de noord kant van het eiland , maar aan de zuid kant wonen . of eventueel verblijven.
Dat scheelt vaak een paar graden,Kou is ook funnest voor ons.
succes met je zoektocht , als het ooit zo ver komt.Zelf bivakeren wij van tijd
tot tijd in West Vlaanderen waar de temperatuur vaak nog weer ietsje hoger is,
en waar gemiddeld het vaakst de zon schijnt.
lieve groet Aly Exclamation

Aly

Vrouw Aantal berichten : 580
Leeftijd : 89
Woonplaats : Drachten
Registration date : 22-04-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe 'schoon' moeten wij wonen? Empty Re: Hoe 'schoon' moeten wij wonen?

Bericht  Mireille mod. do jul 24, 2008 11:10 am

Hallo Ini,

Ik weet niet waar men nog zou moeten gaan wonen om zuivere lucht te hebben, de lucht vervuiling is toch een ernstig probleem geworden. De zee is misschien nog het best maar daar heb je soms veel wind en dat is dan weer een probleem voor de adem. Ik heb veel last van de Ozon van zodra het warm is.
Je zou een plaats moeten vinden waar het nooit te warm is en niet te koud in de winter.
Bij ons in Belgie zijn de prijzen aan de kust in de zomer enorm hoog, weet niet hoe dat is in nederland ?
Ik ben op zoek om iets te huren voor de zomer, maar tot op heden niets gevonden die betaalbaar is.
Voor allen die op vakantie kunnen gaan, wens ik hen van harte een mooie tijd toe.
Groeten
Mireille

Mireille mod.

Vrouw Aantal berichten : 121
Leeftijd : 77
Woonplaats : Gent - Belgie
Registration date : 03-06-08

http://aime.de.graeve@pandora.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe 'schoon' moeten wij wonen? Empty Re: Hoe 'schoon' moeten wij wonen?

Bericht  Gast do jul 24, 2008 1:39 pm

Aly, bedankt voor je tip voor wat betreft Walcheren. Je moet daar alleen weer uit de buurt van Vlissingen zien te blijven.

Afgelopen zondag zijn we via de tunnel naar Terneuzen door Zeeuws Vlaanderen gereden (mooi gebied trouwens) en zagen we de rommel van Vlissingen eerst goed aan de overkant. Wat een ramp daar zeg.

Afijn, we zijn toen via Breskens naar Cadzand bad gegaan, maar wat is dat een klein gebiedje. Bovendien luxe, ik denk niet te betalen. Maar ik zoek het ook niet verder uit, want ik denk niet dat ik daar voor een poos zou kunnen aarden. Eigenlijk ben ik qua omgeving (dat speelt toch ook een rol) het liefst in Veere, wat volgens mij best wel vrij fris erbij ligt aan het Veerse meer. Maar daar valt weer niets te huren, en zo valt het allemaal wel, maar niet mee ;-). In elk geval valt het in de winter of ander koud seizoen juist aan zee niet mee. Ik vind de lucht soms te scherp om in te ademen.

Gisteren was ik met dat bedompte weer in onze binnenstad en werkelijk het hele centrum stond naar sigarettenrook van alle mensen die zaten te paffen op de terrassen. Bovendien scheurden weer een stel van de branie jochies op brommertjes door de menigte, wat een extraatje aan vuiligheid gaf. Meestal doe ik dan mijn sjaal voor mijn neus, maar het was te warm en ik had er geen bij me. Dit voelt zo echt heel erg niet goed hè! Hebben jullie dat nou ook? Als ik het tegen een niet longziek mens zeg, kijken ze je aan of je gestoord bent.

Groet,
Ini

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe 'schoon' moeten wij wonen? Empty Re: Hoe 'schoon' moeten wij wonen?

Bericht  Enni do jul 24, 2008 5:55 pm

Hallo allemaal,

ik vraag me ook af wat nou goed is, ik kan er geen touw aan vast knopen waar ik van ga hoesten.
Een zondag ging om 6 uur de zon eindelijk schijnen na de hele dag regen, dus wij naar Hoek van Holland, daar wonen wij vlak bij. Wij hebben zo een 3 kwartier over de pier gewandeld, daarna een patatje en een klein ijsje
gegeten en weer terug in de auto. Ik heb het hele eind naar huis gehoest (halfuur). Dan vraag je je af, komt dat nou van de zeelucht of het eten of de airco in de auto. Joost mag het weten.
Het zou makkelijk zijn als je een seintje krijgt.

Ini als wij de auto in een parkeergarage zetten doe ik ook altijd een sjaal of zakdoek voor mijn mond.
Er wordt tegen mij nogal eens gezegt je moet niet wegblijven voor het hoesten, anders kom je straks nergens meer.

Groetjes Enni

Enni

Vrouw Aantal berichten : 156
Leeftijd : 77
Woonplaats : De LIer
Registration date : 18-07-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe 'schoon' moeten wij wonen? Empty hoe schoon moeten wij wonen

Bericht  Aly do jul 24, 2008 7:17 pm

Ini schreef:Aly, bedankt voor je tip voor wat betreft Walcheren. Je moet daar alleen weer uit de buurt van Vlissingen zien te blijven.

Afgelopen zondag zijn we via de tunnel naar Terneuzen door Zeeuws Vlaanderen gereden (mooi gebied trouwens) en zagen we de rommel van Vlissingen eerst goed aan de overkant. Wat een ramp daar zeg.

Afijn, we zijn toen via Breskens naar Cadzand bad gegaan, maar wat is dat een klein gebiedje. Bovendien luxe, ik denk niet te betalen. Maar ik zoek het ook niet verder uit, want ik denk niet dat ik daar voor een poos zou kunnen aarden. Eigenlijk ben ik qua omgeving (dat speelt toch ook een rol) het liefst in Veere, wat volgens mij best wel vrij fris erbij ligt aan het Veerse meer. Maar daar valt weer niets te huren, en zo valt het allemaal wel, maar niet mee ;-). In elk geval valt het in de winter of ander koud seizoen juist aan zee niet mee. Ik vind de lucht soms te scherp om in te ademen.

Hallo Ini,

Zo zie je maar zo vind de een dit beter en de andere dat.Wij zitten dan ook niet in Cadzand [Hoewel ik het een prachtige rustige omgeving vind] Maar tegen belgie aan vlak bij Sluis , dat is zo'n acht kilometer van zee .Maar wel de frisse zeelucht.Wil je lekker winkelen je bent zo in Knokke. Bovendien Sluis is ook een gezellig stadje. Is het een koude dag dan is het toch iets minder wind als je niet direct aan zee zit .Toch ben je zo bij zee . Je hebt daar erg veel mogelijkheden .En is het warm zoals vandaag .Is daar toch altijd een heerlijk frisse lucht. Terwijl ik hier dan benauwd word heb ik het daar niet.Nu houd ik op want ik heb West Flaanderen nu genoeg gepromoot

groetjes Aly,

Aly

Vrouw Aantal berichten : 580
Leeftijd : 89
Woonplaats : Drachten
Registration date : 22-04-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe 'schoon' moeten wij wonen? Empty Re: Hoe 'schoon' moeten wij wonen?

Bericht  Gast vr jul 25, 2008 7:02 am

Hallo Enni,

Ook ik kom vaak in Hoek van Holland, maar ik vind de lucht er niet altijd schoon. Soms kan het er zelfs stinken, het ligt er maar aan waar de wind vandaan komt. Vooal bij zuiderwind of die uit zuidoosterlijke richting kun je nogal wat stank van het botlekgebied meekrijgen, ook als je over de pier loopt. Bij westerwind heb je de meeste kans op lucht die voor jou fris lijkt, want die komt dan immers van zee afwaaien. Noord en noordoost gaat ook wel, maar dan is het meestal weer koud daar. Maar over het algemeen vertrouw ik de lucht in Zuid-Holland niet, ook niet als die vanuit Zee komt. Engeland is immers weer te dichtbij daar en het is nu eenmaal zo dat zelfs al ruiken wij het niet, er toch deeltjes fijnstof in de lucht zitten die we maar mooi inademen.

Als je airco hebt in je auto (wij ook trouwens) dan moet je die om het jaar goed na laten kijken, filters laten verschonen enzovoorts. Dat kost je een paar centen, maar je hebt er ook wat voor. De lucht moet immers circuleren: de vuile lucht wordt schoongemaakt, en als je dan geen schone filters hebt, krijg je echt een partij viezigheid in je auto.

Ook ik loop dus voortdurend met doeken en sjaaltjes te spelen, en tegenwoordig heb ik zelfs een mondkapje waar volgens Yvonne ook nog eens geen bacterie doorheen kan. (ik zal het merk eens opzoeken, er staat in elk geval 3M op en het heeft een filter voor de neus). Dat zet ik rustig op als ik naar de longpoli of de huisarts moet, want daar zitten toch de grootste bronnen v.w.b. bacteriën. Mensen zitten er zich soms kapot te hoesten.

Er wordt tegen mij nogal eens gezegt je moet niet wegblijven voor het hoesten, anders kom je straks nergens meer.

Wat bedoel je hier precies mee? Blijf jij weg omdat jij gaat hoesten ergens of blijf je weg omdat anderen hoesten? In het eerste geval moet je eens opletten hoe het ergens ruikt. Misschien ben je alergisch voor bepaalde stoffen. Ik heb een tijdje gehad dat ik zelfs van mensen met parfum op ging hoesten, of van een sterk ruikend wasmiddel, of een airspray, of een schoonmaakmiddel. Bovendien heb ik een lichte allergie voor stof en nu kunnen mensen nog zo schoon zijn, denk bijvoorbeeld eens aan droogbloemen, die sta je niet uit te kloppen toch. Daar kan ik nou enorm van gaan hoesten. En over de afzuigsystemen in sommige woningen van tegenwoordig hoeven we het al helemaal niet te hebben. Let dus maar eens goed op bij wie en waar je van gaat hoesten. Ik weet wat het is om bij mensen te zijn en geen woord uit te kunnen brengen van het 'geblaf' aldoor. Gelukkig heb ik daar tegenwoordig minder last van, dus dat kan ook nog.

Groetjes,
Ini

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe 'schoon' moeten wij wonen? Empty Re: Hoe 'schoon' moeten wij wonen?

Bericht  Gast vr jul 25, 2008 2:24 pm

Voor Aly, omdat ik eerder niet zag dat haar bericht middenin een bericht van mij staat.

Je gaat dus voor Sluis Aly. Ik ben daar langgeleden wel geweest, maar ik kan me er niets meer van herinneren. Ik heb inderdaad graag voor de gezelligheid ook nog een beetje stad in de buurt, en dan zou Knokke ook fijn zijn. Dus ik vind dat je een prima tip hebt gegeven om nog eens goed over na te denken. Ik vind West-Vlaanderen in elk geval een prachtige provincie: we hebben er vooral genoten van de natuur.

Wat stinkt het vandaag trouwens overal en dat het me nog nooit eerder zo opgevallen is. Zelfs bij ons aan de rivier stinkt het nog naar rook op de terrassen en ik kan jullie verzekeren dat ik weer veel vuiligheid heb binnengehaald. Ik stond ook nog even op de markt in een kraam waar de eigenaresse juist had staan te roken. Ik bleef aan de veilige kant (straatkant), maar ik wilde wel wat kopen - geen etenswaar hoor. Merk ik dat ze me daar behoorlijk begint te hoesten, en gelukkig niet mijn richting uit. Natuurlijk hoeft ze gaan bacterie te hebben, en Misschien begin ik fobisch te worden, maar ik moet niets meer hebben van dit alles.

Warme groetjes vandaag,
Ini

Aly, ik zal proberen of ik jouw tekst aan kan passen, zodat anderen die ook makkelijker kunnen lezen. Je kunt een tekst van iemand anders quoten, zoals ze dat dan noemen, en het deel wat je wilt gebruiken, eindigen met de volgende tekens en letters: [/quote] Probeer maar eens uit.


Laatst aangepast door Ini op za jul 26, 2008 8:49 am; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe 'schoon' moeten wij wonen? Empty Re: Hoe 'schoon' moeten wij wonen?

Bericht  Enni vr jul 25, 2008 6:08 pm

Hoi Ini,

ik bedoelde het hoesten van mij zelf, ik zit op een koor (smartlappen) voor de gezelligheid en zeker in het begin moet ik vaak hoesten, dat vind ik verre van leuk, de mensen naast mij heb ik gevraagd of ze er last van hebben, ze zeggen van niet dus moet ik me daar niet druk over maken, maar ja.

Over die luchtjes ik had het zelf zo op kunnen schrijven, daar heb ik allemaal last van, hoort dat niet bij deze ziekte ,denk jij? Als het bij jouw nu beter gaat hou ik maar moet. Ik heb sinds een paar jaar wel last van hooikoorts, met name de berken, maar dit jaar viel het mee. Maar van stof zou ik niet weten.

De airco in de auto wordt ook elk jaar nagekeken.

Groetjes Enni en een prettig weekend.

Enni

Vrouw Aantal berichten : 156
Leeftijd : 77
Woonplaats : De LIer
Registration date : 18-07-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe 'schoon' moeten wij wonen? Empty Re: Hoe 'schoon' moeten wij wonen?

Bericht  Yvonne moderator do jul 31, 2008 1:30 pm

Hallo Allemaal,

Ik heb sinds de b.e. en met name na infecties veel last van luchtjes. Meestal zijn het giftige, kunstmatige luchtjes (rook, wc verfrisser, schoonmaakmiddelen, uitlaatgassen, bbq, verf, parfum enz). In de winter , de koude lucht.Dit verschijnsel noemt men hyperreactiviteit vd longen. De longen reageren als het waren overdreven op bepaalde prikkels. Dit komt o.a. door beschadiging vd longen zoals bij ons en na een infectie moeten de longen weer opknappen en is het erger. Het is tevens een natuurlijk beschermsysteem van de longen. Als die giftige stoffen zijn niet goed voor de longen en zeker niet voor de onze. Wij krijgen als het ware een seintje dat er iets vreemds in de licht zit. Gebruik dus zo weinig mogelijk spray- dingen, die adem je zo in. Denk ook aan die spraytjes die elk uur een lekker luchtje verspreiden (ook in de auto). Deodorant, roller ipv spray . Wees zuinig met schoomaakmiddelen en ga zeker niks mixen ! En rook....wat ben ik blij dat er eindelijk dat rookverbod is....
Verder is airco ook een probleem, er kunnen nl schimmels in de instalatie vd airco zitten ( auto en gebouwen). Deze schimmel kan je inademen en bij mensen met sclechte weerstand kan hij zich nestelen.

Ook bedenk ik mij trouwens dat ik ook in het zkh op schimmel ben getest, Aspergillius.....kan nl dezelfde en ergere klachten veroorzaken als b.e, is ook een veroorzaker van b.e. Misschien nog iets om even na te kijken of jullie daar ook op getest zijn. Op google is er e.a te vinden (asperillose).
Yvonne moderator
Yvonne moderator
Admin

Vrouw Aantal berichten : 283
Leeftijd : 49
Woonplaats : Papendrecht
Registration date : 16-05-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe 'schoon' moeten wij wonen? Empty Re: Hoe 'schoon' moeten wij wonen?

Bericht  Enni do jul 31, 2008 7:21 pm

Hallo yvonne,

hoe gaat het nu met je? Ik hoop dat het beter gaat zeker met dit weer. Het vindt het heel erg dat je deze ziekte hebt op jouw leeftijd.

Ik wil je hartelijk bedanken voor de goede raad, ik leer hier best veel van, zoals je misschien gelezen heb, heb ik deze ziekte vanaf maart 2006 en ben eigenlijk van de winter voor het eerst aan het tobben gegaan,
verleden jaar wel een 2 weken, maar dat was na de grieppril, die heb ik toen voor het eerst gekregen, en dit jaar begon het ook na de griepprik, of het er mee te maken heeft weet ik niet.

Groetjes Enni

Enni

Vrouw Aantal berichten : 156
Leeftijd : 77
Woonplaats : De LIer
Registration date : 18-07-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe 'schoon' moeten wij wonen? Empty luchtkwaliteit

Bericht  Cindy vr aug 22, 2008 8:00 pm

Wij hebben al zo'n 8 jaar een huis in Spanje en hebben er 4 jaar gewoond, toen weer naar NL en nu weer in Spanje, een beetje haat/liefde verhouding, want het liefste willen we hier overwinteren en zomers in NL zijn maar dat gaat helaas niet met schoolgaangde kinderen.

Omdat we al aardig wat keren zijn verhuisd (ook in NL) is mijn ervaring dat het niet niet uitmaakt waar ik woon, zowel in NL en Spanje heb ik last van infecties.
In Bolsward woonde ik in het centrum en kon bijna geen raampje openzetten in huis of slaapkamer van de stank van uitlaatgassen, hier heb ik het nadeel dat ze af en toe tuinafval verbranden en moet ik ook alle ramen en deuren dicht doen omdat ik net zoals Yvonne tegen geen enkel prikkelluchtje kan.

Wel is de lucht hier in Spanje uiteraard schoner en dat ruik je ook.
Cindy
Cindy

Vrouw Aantal berichten : 13
Leeftijd : 49
Woonplaats : Alfaz del Pi Spanje
Registration date : 13-04-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe 'schoon' moeten wij wonen? Empty Re: Hoe 'schoon' moeten wij wonen?

Bericht  Gast za aug 23, 2008 9:49 am

Ik ben ervan overtuigd dat frisse lucht goed is voor ons allemaal, ook de gezonde mens. Maar inderdaad, overals waar je komt, op het platte land of aan zee, er is wel iets. Zo heb ik een afschuwelijke last van houtkachels en van hout branden in de openlucht.

Ik denk dat wij alleen maar ons best kunnen doen om zo veel mogelijk vieze, stedelijke gebieden te vermijden, zoals smalle straten met veel verkeer in onze stad. En verder een sjaal voor je neus als je de dieselstank ruikt en er zo'n brommertje langs je koerst.

Het allerbelangrijkste lijkt mij echter dat wij alert zijn op plaatsen waar bacterien welig tieren. Dat zijn waar dus snotterende en grieperige mensen rondlopen, en plekken waar de bacterie langer blijft hangen. Deze blijft niet lang leven in de lucht, maar wel als er van die lekkere hoekjes zijn zoals in treincoupe en paskamer.

Laatst was ik op het schoonste plekje van Europa - de Morvan te Frankrijk, zo men zegt - en daar rook het heerlijk buiten. Maar een buurvrouw die naar de supermarkt was geweest, kwam met een flinke infectie weer thuis. Dus was zij een drager daarvan tegengekomen (wat je ook niet hoeft te merken) en zelf had zij op dat moment ws niet voldoende weerstand. Vermoeid, poosje niet goed gegeten of geslapen, stress... Ik blijf tegenwoordig maar iedereen een beetje onder z'n neus vandaan. Weleens opgemerkt hoe mensen zo dicht bij je gaan staan praten dat je hun adem kunt ruiken? Ik heb eens ergens gelezen dat 75% van de mensen wel een bacterie bij zich hebben, waar zij zelf niets van merken, omdat goede weerstand die onder controle houdt of verwijderd. Maar wij zijn altijd een smakelijk hapje.

Wat virussen betreft, is het trouwens nog veel linker, want die kunnen in de open lucht wel 4 uur actief blijven en hechten zich vooral graag aan knopjes en deurknoppen. Was dus vaak goed je handen en niet alleen voor je gaat eten. Je zit immers zo aan de pinautomaat en veegt even later domweg langs je neus, terwijl je er niet eens erg in hebt, en het kan gebeurd zijn.

Ik zal dit wel bij de tips voegen.

Ini


Laatst aangepast door Ini op za aug 23, 2008 10:45 am; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe 'schoon' moeten wij wonen? Empty Schone lucht

Bericht  Aly za aug 23, 2008 10:36 am

Hallo Ini en Cindy,
Leuk Cindy dat je terug bent .Dus je zat in Spanje ,ik miste je al. Natuurlijk kun je overal ziek worden want bact. vind je overal . Maar door zuiverder lucht in te ademen ,krijg je meer weerstand . Dus hebben de beestjes minder vat op ons.En daar zweven ook minder beestjes .Hoe meer mensen in je om geving hoe meer beesjes, daar kun je je natuurlijk nooit helemaal voor beschermen . Je kunt wel proberen je weerstand wat op te vijzelen, en daar hoort frisse lucht ook bij. Daarom Ini gaan wij maar weer 5 weken naar zee .De h.a. zal de uitslag van het sputum wat op gestuurd is daar naar toe faxen . Word het erger daar zijn ook Dr.s . en daar kan ik het ook rustig aan doen. De huisarts vond dat ik toch maar moest gaan . Ik meld dit hier even omdat je me een tijdje niet meer ziet verschijnen op dit forum .Ik wens Iedereen een goede nazomer . En tot weder horen.
Groetjes Aly

Aly

Vrouw Aantal berichten : 580
Leeftijd : 89
Woonplaats : Drachten
Registration date : 22-04-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe 'schoon' moeten wij wonen? Empty Re: Hoe 'schoon' moeten wij wonen?

Bericht  Gast za aug 23, 2008 10:42 am

Het gaat dus nog steeds niet slechter met je Aly. Gelukkig maar, en fantastisch dat je naar zee gaat. Inderdaad moet dat wel beter voor je weerstand zijn dan de vuile lucht in onze omgeving en kom je mensen tegen dan waaien bacteriën en virussen sowieso sneller bij je vandaan.

Ik wens je een heel fijne tijd toe en gezondheid. Ik ben weliswaar heel benieuwd wat er uit de kweek komt, en of je iets anders moet gaan slikken, maar dat lees ik dan nog wel een keer, of jij moet een interntcafé tegenkomen. Is het weer Zeeuws Vlaanderen geworden? Wat een heerlijkheid is het toch als je kunt gaan en staan waar je wilt.

Liefs en tot veeel later dan maar,

Pas goed op jezelf

Ini

PS Ik wilde juist het bericht van Cindy aanvullen met een verhandeling over virussen. Misschien heb jij er ook nog wat aan of weet je het al.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe 'schoon' moeten wij wonen? Empty Re: Hoe 'schoon' moeten wij wonen?

Bericht  Gast za aug 23, 2008 10:51 am

Aly, als je nog in het forum bent voor ik hier uitgetypt ben.. Wil je voor de anderen je zeevakantie alsjeblieft bij Hot News melden? Ik denk dat het daar eerder gezien wordt en er zullen vast meerdere mensen zijn die jou gaan missen. Las je dit niet meer, dan doe ik het wel.

Dag lieve Aly

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe 'schoon' moeten wij wonen? Empty Re: Hoe 'schoon' moeten wij wonen?

Bericht  Lilian moderator zo aug 31, 2008 7:08 am

Hallo allemaal,

Zoals jullie weten woon ik in Vlijmen.Ik woon hemelsbreed zo'n 1000 meter vanaf de A59 een redelijk drukke snelweg.Nu las ik afgelopen week in een plaatslijk blad dat er geluidschermen worden geplaatst die tevens een zuiverende werking hebben.Heeft iemand van jullie daar wel eens van gehoord? Ik hoop in ieder geval dat het meewerkt aan een schonere leefomgeving.De gemeente is al een hele tijd bezig om de luchtkwaliteit omhoog te krijgen.Er schijnt hier veel fijnstof in de lucht te hangen.Mijn zus merkte dit onlangs ook. Zij is geen longpat. maar was voor het eerst in het buitenland op vakantie.Ze was in het zwarte woud en bij terugkomst zei ze"daar kan je gewoon ademen! en hier voel je weer dat je adem haalt".Moet je nagaan hoe dat we aan die vieze lucht gewend zijn geraakt! Maar gelukkig woon ik in een gemeente die er iets aan probeert te doen.

Groetjes Lilian
Lilian moderator
Lilian moderator

Vrouw Aantal berichten : 902
Leeftijd : 60
Woonplaats : Vlijmen
Registration date : 10-06-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe 'schoon' moeten wij wonen? Empty Re: Hoe 'schoon' moeten wij wonen?

Bericht  Gast ma sep 01, 2008 11:35 am

Hallo Lilian,

Ik heb daar nog niet van gehoord, maar ik wil er wel eens op googlen. Tja, dat Brabant ondanks de bossen niet gezegend is met een fantastische luchtkwaliteit, dat weet ik. Jammer, want we hadden zelf een tijdje terug het idee daar een huis te zoeken en hebben ook nog de huizen vam Meeus te Vlijmen bekeken. Wat een akelig idee is het toch dat je eigenlijk ongemerkt aldoor zo veel fijnstof inademt. Ik woon in een straat waar nogal wat gereden wordt, ook vrachtverkeer. In het begin dacht ik: hoe komt mijn stofdoek nou toch zo zwart, dat heb ik nog nooit gezien. Nu weet ik dat dan en zijn alle raamkieren aan de straatkant afgeplakt met doorzichtig plakband. Het is me toch wat! Ik kan me er boos over maken: wij mensen hebben recht op schone lucht. Maar ja, dat helpt niet, want verhuizen naar betere oorden kan vanwege het werk vaak niet. En zo zit jij er maar mooi mee. Als mijn man over een half jaar z'n pensioen krijgt, dan kunnen wij tenminste overwegen te vertrekken. Mijn zoon en schoondochter hebben toevallig beiden banen waarmee ze overal terecht kunnen (IT en het onderwijs), en daar hebben ze dan ook goed gebruik van gemaakt. Ze zijn gestart in Drenthe en wonen nu in de bosrijke omgeving bij Zutphen in de buurt. Je zal het maar kunnen doen.

Sterkte jij met al dat vuil.
Ini

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe 'schoon' moeten wij wonen? Empty Re: Hoe 'schoon' moeten wij wonen?

Bericht  Lilian moderator di sep 02, 2008 1:51 pm

Hoi Ini,

Een goed idee van jou dat googlen, ik vond meteen de juiste website. Er schijnt er een geplaatst te zijn in het noorden van het land.
Het zijn in feite stenen(tussen stalen netten) die het fijstof en co2 vangen en geluidswerend zijn. Door de regen of een sproeiinstalatie worden de stenen weer gereinigd.Het afvalwater wordt door afvoeren en zand weer gefilterd.Ziet er nog natuurlijk uit ook, beter dan alle betonmuren die je overal ziet verrijzen.Ik ben benieuwd wanneer ze met het project van start gaan.

Groetjes Lilian
Lilian moderator
Lilian moderator

Vrouw Aantal berichten : 902
Leeftijd : 60
Woonplaats : Vlijmen
Registration date : 10-06-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe 'schoon' moeten wij wonen? Empty Re: Hoe 'schoon' moeten wij wonen?

Bericht  Gast di sep 02, 2008 3:30 pm

Hallo Lilian,

Wat een geweldige vondst! Ook bij Eindhoven zijn ze van plan een dergelijk scherm te plaatsen. Maar ja, eer ze het hele land ermee vol hebben, en eerst moeten de oudere schermen ook nog worden afgebroken. Het lijkt haast opbegonnen werk, vooral als ik bedenk dat de regering er weer geld voor uit zal moeten trekken. Je zou actie moeten gaan voeren voor eentje bij Vlijmen. Helaas, helaas, zijn de mensen die er het meeste baat bij zouden hebben, veel te moe om actie te gaan voeren. Ik moet er althans niet aan denken.

Klik hier

Groetjes,
Ini

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe 'schoon' moeten wij wonen? Empty Re: Hoe 'schoon' moeten wij wonen?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum