Bronchiëctasieën
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Snel vaststellen bacteriële infectie

Ga naar beneden

Snel vaststellen bacteriële infectie Empty Re: Snel vaststellen bacteriële infectie

Bericht  Ini wo dec 24, 2008 4:54 pm

Bij twijfel kan is het noodzakelijk om snel te weten te komen of je een bacteriële infectie heb of niet. Een virus kan erop lijken. Snel actie ondernemen, lijkt mij beter dan op vage symptomen te reageren en misschien wel voor niets antibiotia te gaan slikken. Dat is slecht voor jou en slecht met het oog op het resistent worden van bacteriën.

Vraag je huisarts om Cito te laten prikken op de BSE en de CRL. Cito aanvragen is een kwestie van invullen op het labform. (Op mijn labformulier staat dat de huisarts wel even moet overleggen met mijn lab of die mogelijkheid op die bepaalde dag beschikbaar is.) Je bloed wordt dan als eerste getest en direkt afgelezen zodra de test klaar is (leuco's kan direkt onder de miscrosoop en worden geteld, klaar in 15 min. BSE moet één uur staan om bezinksel te kunnen lezen). Daarna worden de uitslagen direct doorgebeld naar de arts i.p.v. via de post of elektronische weg. De testen zijn dezelfde, alleen wordt het bloed dus niet met de grote massa verstuurd en meegetest waardoor we dagen moeten wachten op de uitslag. Cito's worden normaal gesproken alleen in nood gevallen aangevraagd, maar reken jezelf daar maar gerust onder.

Men kan aan de hoogte van de waarden van de CRP, BSE bepalen of er sprake is van een een bacteriële infectie, vooral door de CRP. Met de CRP kan ook het verloop van een ontsteking worden gevolgd en evt. een behandeling worden ingezet. Bij een virus zijn de waardes veel lager dan bij een bacteriële infectie. Stijgingen bij infecties kunnen tot het 500-voudige bedragen. Virale infecties geven in een veel geringer aantal gevallen een CRP verhoging. De arts vooral door de combinatie en hoogtes van de waarden en je klachten zien of je ab zou moeten gaan starten.

Wij BE-patiënten moeten ons recht op Cito prikken bevechten vind ik, omdat wij er in geval van bacteriële infectie immers snel bij moeten zijn om eventuele schade te beperken. Dus vraag bij twijfel om Cito! Als er uiteindelijk een fatsoenlijk behandelplan voor ons zou worden opgesteld, dan moet m.i. Cito prikken erin zitten.

Ini
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum