Bronchiëctasieën
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Pseudomonas, hoe kom je er aan?

4 plaatsers

Ga naar beneden

Pseudomonas, hoe kom je er aan? Empty Pseudomonas, hoe kom je er aan?

Bericht  Ini zo dec 08, 2013 11:17 am

Lieve lotgenoten,

De laatste dagen vraag ik me ernstig af hoe en waar wij bacteriën oplopen. Dit in verband met mijn bezoeken aan de longpoli. Ik heb wat informatie hierover gevonden op de website voor CF-patiënten en daar gaat het voornamelijk om de Pseudomonas, een bij ons ook vaak voorkomende bppsdpemer. We kunnen niet de conclusie trekken dat wij alle bacteriën op dezelfde manier opdoen, want deze komen niet op dezelfde wijze en in dezelfde mate in onze leefomgeving voor als de Pseudomonas. Maar toch is deze informatie interessant genoeg om je gedachten er eens goed over te laten gaan. Of de bezoeken aan de longpoli kwaad kunnen, staat er niet bij: dat heeft men misschien nog niet bedacht. Maar ik vind het advies voor scholieren met pseudonomas zowel treffend als relevant.


Cystic Fibrosis en hygiëne

Pseudomonas aeruginosa (Pa) is een bacterie die aanwezig is in onze omgeving. Pa is bij mensen met Cystic Fibrosis de belangrijkste oorzaak van chronische longinfecties, met het risico op toename van longproblemen. Er is nog maar weinig bekend over de manier waarop en waar mensen met CF een infectie oplopen. De Medische Raad van Advies van de NCFS geeft de volgende adviezen over Cystic Fibrosis en hygiëne, met daarbij aandacht voor het vermijden van de op dit moment bekende risico’s op besmetting met Pa.


Pseudomonas aeruginosa buitenshuis in water

Pa is vaak aanwezig in natuurlijke wateren, zoals meren en rivieren. Contact met water met Pa kan een gezondheidsrisico leveren:

- via de huid en oren
- via de longen door inademen van druppeltjes.

Advies

- Openbare (gechloreerde) zwembaden zijn geschikt om in te zwemmen voor mensen met CF.
- Stromend water, zoals de zee, grote rivieren en stromende rivieren, levert geen gevaar op.
- Zwemmen in stilstaand water en stilstaande rivieren (alleen als deze erg klein in omvang zijn), wordt afgeraden, zeker op warme dagen.
- Whirlpools en hot tubs zijn geschikt, alleen als ze vaak worden schoongemaakt en gedesinfecteerd (met chloor).
- Over sauna’s zijn geen gegevens gevonden, maar hiervoor lijkt dezelfde waarschuwing als voor whirlpools zinvol.


Pseudomonas aeruginosa in huis

Pseudomonas aeruginosa leeft in een omgeving waar stilstaand water is. Pa voelt zich goed in bijvoorbeeld de afvoer van de wastafel, de gootsteen, de vaatwasser, de douche en het bad. Het gebruikte water loopt weg via de afvoer en het stilstaande water komt vervolgens niet via die afvoer omhoog. De vaatwasser is gereinigd als het vaatwasprogramma volledig doorlopen is. De vaatwasser is dan ook droog van binnen en vormt dus geen probleem.

Advies

- Wanneer de wastafel, de gootsteen, de vaatwasser, de douche en het bad op de normale manier worden schoongemaakt, vormen zij geen risico op besmetting.
- Gezonde planten en vazen met bloemen zijn geen probleem in huis.
- Een aquarium of vissenkom vormen geen risico voor mensen met CF.


Kinderen met CF op het kinderdagverblijf

Kinderen die op een kinderdagverblijf komen, hebben vaker een luchtweginfectie dan kinderen die door ouders of oppas thuis worden verzorgd. Deze luchtweginfecties worden veroorzaakt door virussen. Bij kinderen met CF kunnen die luchtweginfecties meer klachten geven en ook leiden tot een grotere hoeveelheid bacteriën in de longen. Dat kan leiden tot meer antibioticumgebruik.

Advies

Het heeft de voorkeur om voor kinderen jonger dan een jaar opvang thuis of in een gastgezin te organiseren.
Na een jaar kan het kind zonder problemen naar de kinderopvang. Zodra kinderen oud genoeg zijn voor een peuterspeelzaal, kan dat.



Meer kinderen met CF op dezelfde school

Wanneer kinderen met CF op dezelfde school zitten, kan het risico op overdracht van infecties op verschillende manieren worden beperkt.

Advies

- Laat kinderen met CF in verschillende klaslokalen zitten en niet samen gymles hebben.
- Laat kinderen met CF ieder naar een eigen wc kunnen en ervoor en erna hun handen schoonmaken met een handenalcohol (naast handenwassen).
- Gebruik regelmatig handenalcohol (bijvoorbeeld bij wisselen van lokaal).
- Maak afspraken met de school om direct contact tussen de leerlingen te beperken.


Verbouwen

Bij verbouwingen, vooral bij veel breekwerk van muren etc., is er mogelijk een toename van de hoeveelheid schimmelsporen in de lucht. Het is echter onwaarschijnlijk dat die incidentele betrokkenheid bij verbouwingsactiviteiten voor iemand met CF leidt tot een grotere kans op het krijgen van een schimmelinfectie. Er hoeven hiervoor dus geen aanvullende maatregelen genomen te worden.


Een kind met CF in de tuin

Een kind met CF mag gerust door de tuin kruipen. Het risico op infectie is beperkt en weegt niet op tegen het voordeel dat kinderen kunnen bewegen en daarmee hun longen en lijf in goede conditie houden.


BRON Nederlandse Cytic Fibroses Stichting

Mijn onderzoek gaat nog verder.
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Pseudomonas, hoe kom je er aan? Empty Re: Pseudomonas, hoe kom je er aan?

Bericht  Lilian moderator zo dec 08, 2013 1:54 pm

Hoi Ini,

Bedankt voor de informatie.....

Groetjes Lilian
Lilian moderator
Lilian moderator

Vrouw Aantal berichten : 902
Leeftijd : 60
Woonplaats : Vlijmen
Registration date : 10-06-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Pseudomonas, hoe kom je er aan? Empty Re: Pseudomonas, hoe kom je er aan?

Bericht  Gast zo dec 08, 2013 2:22 pm

Dank je wel weer Ini!!!
Waar je ellende dan toch weer goed voor is...zet ons weer wat extra op scherp. In t kader van een gewaarschuwd mens....


Hartelijke groet,

Nen

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Pseudomonas, hoe kom je er aan? Empty Re: Pseudomonas, hoe kom je er aan?

Bericht  Josephina forumbeheer zo dec 08, 2013 6:13 pm

Hoi Ini

Mooi stuk weer op het forum gezet!!!!!

Ik heb toch weer even een aanvulling ik heb laatst vernomen dat pseudonmas ook in vieze of natte vaatdoeken kunnen blijven zitten dus wees daar ook voorzichtig mee.

Zet toch weer tot nadenken dank je.

Lieve groetjes Josephina.

Josephina forumbeheer
Josephina forumbeheer

Vrouw Aantal berichten : 1171
Leeftijd : 62
Woonplaats : lelystad
Registration date : 08-06-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Pseudomonas, hoe kom je er aan? Empty Re: Pseudomonas, hoe kom je er aan?

Bericht  Ini zo dec 08, 2013 6:58 pm

Hoi Josephina,

Ja inderdaad, dat zou best kunnen. Ik gebruik overigens nooit doekjes op het aanrecht. Ik ben op die plek een rasechte papierverspiller, zo ik rondzwaai met de keukenrol, ook voor de schoonmaak. Ik heb ook wat tegen schuursponsjes, als je ze niet meteen weggooit én vind de vatenkwast een onding. Ik poets wel met mijn handen (voel je meteen of de boel echt schoon is) en als het vuil hardnekkig in mijn pannen vastgebakken blijkt te zitten, gebruik ik eenmalig een schuursponsje. Niet zo best voor het milieu, maar ik mag dat in mijn omstandigheid. Verder laat ik de vaat luchtdrogen.

Groetjes,
Ini

Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Pseudomonas, hoe kom je er aan? Empty Re: Pseudomonas, hoe kom je er aan?

Bericht  Josephina forumbeheer zo dec 08, 2013 7:12 pm

Hoi Ini.

Goed van je opgelost met keuken rol je hebt tegenwoordig ook genoeg van die vochtige hygiëne doekjes bij de Lidl die gebruik ik meestal je gebruikt het inderdaad een keer en dan gooi ik ze weg.Wellicht een goede tip.

Lieve grotjes Josephina.

Josephina forumbeheer
Josephina forumbeheer

Vrouw Aantal berichten : 1171
Leeftijd : 62
Woonplaats : lelystad
Registration date : 08-06-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Pseudomonas, hoe kom je er aan? Empty Re: Pseudomonas, hoe kom je er aan?

Bericht  Ini ma dec 09, 2013 9:43 am

Ho Josephina,

Mijn man en ik maken samen schoon. Ik de keuken met de keukenrol, en hij toilet en douche met de vochtige doekjes Smile. Inderdaad een goede tip. Alleen zijn de doekjes AH en ik vind ze een akelig luchtje verspreiden. Ik weet niet of er ook een luchtje aan jouw doekjes zit. Wink

Groetjes,
Ini
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Pseudomonas, hoe kom je er aan? Empty re Pseudomonas hoe kom je er aan .

Bericht  Aly ma dec 09, 2013 12:11 pm

Ha Ini .

Bedankt voor je informatie . is erg belangrijk voor ons .
Ook ik gebruik vochtige schoonmaak doekjes En voor het toilet .
anti bac. Maar ja hoe kom je van die pa af ???

Groet Aly.

Aly

Vrouw Aantal berichten : 580
Leeftijd : 89
Woonplaats : Drachten
Registration date : 22-04-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Pseudomonas, hoe kom je er aan? Empty Re: Pseudomonas, hoe kom je er aan?

Bericht  Josephina forumbeheer ma dec 09, 2013 5:51 pm

Hoi Ini

Ja je hebt gelijk er zit een luchtje aan die doekjes mar mijn reuk vermogen is niet zo sterk ontwikkeld dat ik het kan ruiken.Ik zou dus niet kunnen zeggen of de doekjes sterk ruiken.Misschien een keer proberen???

Lieve groetjes Josephina.
Josephina forumbeheer
Josephina forumbeheer

Vrouw Aantal berichten : 1171
Leeftijd : 62
Woonplaats : lelystad
Registration date : 08-06-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Pseudomonas, hoe kom je er aan? Empty Re: Pseudomonas, hoe kom je er aan?

Bericht  Josephina forumbeheer ma dec 09, 2013 6:01 pm

Hoi Aly

Misschien kan je ook een keer MANUKA honing innemen en dan ook je neus er aan de binnen kant mee in smeren.Zo ben ik de pa kwijt geraakt .

Ik nam eerst altijd driemaal daags een theelepel manuka honig en ik smeerde ook tegelijk mijn neus van binnen met de honig.In haal de honig in mijn neus zo diep mogelijk op zodat het naar mijn keel loopt ik drink een uur voor ik het doe geen warme dranken en probeer daarna zolang mogelijk niets te drinken zodat de honig zijn werk kan doen.Mij heeft het enorm geholpen nu smeer ik nog wel iedere dag mijn neus met honing vooral als ik dingen ga doen waar ik veel mensen tegen kan komen dus ook naar ziekenhuizen enz..Avonds voor ik ga slapen smeer ik mij neus ook in met een wattenstokje ik heb namelijk hele stugge snot het is een vies praatje maar de honig maakt mijn snot dunner het lijkt wel of de honig mijn neus stimuleert mijn snot door te laten lopen.Nou succes als je het wilt gebruiken dan hoor ik het wel.

Lieve groetjes Josephina.
Josephina forumbeheer
Josephina forumbeheer

Vrouw Aantal berichten : 1171
Leeftijd : 62
Woonplaats : lelystad
Registration date : 08-06-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Pseudomonas, hoe kom je er aan? Empty Re: Pseudomonas, hoe kom je er aan?

Bericht  Ini ma dec 09, 2013 6:13 pm

Hoi Aly en Josephina,

Mijn man heeft naspeuring gedaan naar die honing en die schijnt inderdaad helemaal geweldig te zijn. Je lost er zomaar een resistente bacterie mee op, dat stond er, en Josephina is het gelukt. Jammer dat ik die tekst niet heb opgeslagen, maar ik wil nog weleens terugzoeken. Je zou toch zeggen: waarom gebruikt de medische wetenschap dit niet. Ze zouden er tenminste een onderzoeken naar kunnen doen. Maar ja, die worden dan niet gefinancierd door de farmaceuten en dat zal het probleem wel weer zijn. Gelukkig weten bijdehante mensen ook veel.

Groetjes,
Ini
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Pseudomonas, hoe kom je er aan? Empty Re: Pseudomonas, hoe kom je er aan?

Bericht  Josephina forumbeheer ma dec 09, 2013 6:21 pm

Hoi Ini

Inderdaad ik heb mijn la en kno arts ook gezegd dat het bij mij heeft geholpen de bacterie weg te krijgen maar andere patiënten gaan ze hier niet mee adviseren vandaar dat ik ook eerst huiverig was het hier te plaatsen ik ben echt opgeknapt van de honig en ik heb het dan ook mezelf dagelijks voorgeschreven.

Lieve groetjes Josephina.
Josephina forumbeheer
Josephina forumbeheer

Vrouw Aantal berichten : 1171
Leeftijd : 62
Woonplaats : lelystad
Registration date : 08-06-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Pseudomonas, hoe kom je er aan? Empty Re: Pseudomonas, hoe kom je er aan?

Bericht  Gast ma dec 09, 2013 6:26 pm

Mijn LA destijds wel verteld van de propolis en dat vond ze hartstikke goed! Ik ben zo blij met mijn nuchtere lekker gewone ontzettend aardige en betrokken LA. Je kan het enorm treffen, wens ik jullie allen toe!
Trouwens de LA vrijdag was ook erg geschikt!

Groetjes,

Nen

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Pseudomonas, hoe kom je er aan? Empty Re: Pseudomonas, hoe kom je er aan?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum