Bronchiëctasieën
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hoe 'schoon' moeten wij wonen?

+3
Mireille mod.
Aly
Yvonne moderator
7 plaatsers

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

Hoe 'schoon' moeten wij wonen? - Pagina 2 Empty Hoe schoon moeten wij wonen

Bericht  Aly wo maa 18, 2009 6:21 pm

Hallo Allemaal .
Een tijdje geleden hebben wij het , hoe schoon moeten wij wonen gehad .Hier is verder geen reactie meer op geweest
Maar ik wil hier nog even op ingaan . Dat onze buiten lucht niet altijd even fris is maar dat we wel plaatsen kunnen zoeken die wat minder belastend voor onze longen zijn . dat weten we Maar? hoe is het in ons huis ? voldoet die altijd aan frisse lucht ? Vanmiddag was ik bij de long verpleegkundige die zei , dat etens luchtjes en b.v schoonmaak middelen zoals bleekmiddelen enz. heel erg slecht is voor onze zieke longen zijn . Omdat ze geprikkeld raken door die luchtjes omdat ze eigenlijk ziek zijn , en zo kun je weer sneller een infectie krijgen
al is het dan niet door een bac. hoewel ook bacterieen nemen sneller een aanval op je longen, als je longen niet in optimalevorm zijn . Maar hoe voorkom je dat ? Zelf ben ik degene die kookt en kan toch moeilijk met een doekje voor mijn mond gaan koken , want dan krijg ik het helemaal benauwd . En dan het schoonmaken van
het toilet , dat moet zo nu en dan toch ook wel eens met een sterker schoonmaak middel . De long verpleegkundige zei , dat laat je dan maar doen . Maar in de praktijk werkt het zo niet bij mij althans niet .
hoe is jullie mening hierover ,graag hoor ik iets van jullie.
Hartelijke groet Aly. Idea

Aly

Vrouw Aantal berichten : 580
Leeftijd : 89
Woonplaats : Drachten
Registration date : 22-04-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe 'schoon' moeten wij wonen? - Pagina 2 Empty Re: Hoe 'schoon' moeten wij wonen?

Bericht  Lilian moderator wo maa 18, 2009 8:52 pm

Hallo Aly,

Het klopt wel dat de binnenlucht soms meer vervuild is dan de buitenlucht. Het is dan ook raadzaam goed te luchten en te ventileren. Ik heb ooit in het verleden een longverpleegkundige in huis gehad ivm de allergieen van de kinderen. Ze zei me dat ik goed bezig was, maar ik moest niet alleen ventileren maar ook verwarmen. Warme lucht circuleert beter dan koude lucht, dus vanaf die tijd gaat bij mij na het luchten de verwarmingen boven ook een klein beetje aan.Aan het einde van de middag gaan ze weer dicht zodat we niet in een te warme omgeving moeten gaan slapen.
Van die schoonmaakmiddelen wist ik eigenlijk niet maar zoals jij al schrijft is dat moeilijk te veranderen. Soms heeft je huis een frisse opknapbeurt nodig en ontkom je er niet aan! Toch is het goed te weten zodat je er wel rekening mee kunt houden.

groetjes Lilian
Lilian moderator
Lilian moderator

Vrouw Aantal berichten : 902
Leeftijd : 60
Woonplaats : Vlijmen
Registration date : 10-06-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe 'schoon' moeten wij wonen? - Pagina 2 Empty Re: Hoe 'schoon' moeten wij wonen?

Bericht  Ini do maa 19, 2009 10:34 am

Wat leuk dat dit onderwerp ook weer eens tot leven komt.

Ik kan sowieso al niet tegen luchtjes, ook niet tegen lekkere als die van parfum. Dat slaat altijd op mijn longen, daar moet ik van hoesten. En in alles zit het. Ruik maar eens aan je wasgoed. Dus hoe houd je die buiten de deur. Het is goed om daar eens over na te denken.

- De was kan dus beter buiten drogen als het ook maar enigszins mogelijk is met dat weer in ons landje.
- Schoonmaakmiddelen, daar ben ik heel erg voorzichtig mee. Ik vind dat afwasmiddel nog het minst schadelijk is en dat heb ik ook wel eens ergens gelezen. Ik maak dan ook veel schoon met afwasmiddel dat ik bij een zaak koop waar ze allerlei natuurlijke middelen hebben. Het ontvet in elk geval oed. Er is ook een schuurmiddel dat ik voor de wc gebruik i.p.v. bleekmiddel. Ik moet dan wel even hard boenen en ik heb wel last van kalkaanslag, Daarvoor moet er af een toe een steviger middel worden ingezet. Dat doet mijn man dan als ik niet thuis ben. Dit soort gedrag houden wij thuis er eigenlijk al lang op na, in het kader van minder milieubelasting en dat komt nu dus goed uit.
- Kookluchtjes lijken me niet te voorkomen, wij hebben wel een afzuigkap, maar toch. Bovendien is de keuken onderdeel van onze kamer.
- Goed ventileren is fijn als je in een gebied met schone lucht woont. Dat is bij ons een crime. Er komt veel verkeer door de straat en ons enige slaapkamerraam is juist aan die straat en de ramen van de huiskamer trouwens ook. De vensterbanken zijn dan ook roetzwart, en we hebben zwarte stof (komt ook door de kieren). Ik lucht zo veel mogelijk later op de avond als er minder verkeer is. Maar in de winter loop ik dan het ernstig risico dat we rook van houtkachels binnen krijgen. Ik heb afgelopen kerst een hele nacht in een rookhol van jewelste gelegen, omdat we even niet opgelet hadden. De slaapkamerdeur staat altijd open, maar dat hielp niets. Ik had de volgende ochtend een flinke klap ervan: was duf, en raar in mijn hoofd, een beetje afwezig. Ik had toen juist een infectie achter de rug. Mijn man had nergens last van. Het valt dus niet altijd mee om dat goed te doen. Maar bedankt voor je tip Lilian! We zouden het liefst zo snel mogelijk verhuizen, wat nu juist mogelijk is omdat mijn man onlangs met pensioen is gegaan. Maar helaas, helaas zit de huizenmarkt op slot en weten wij nog steeds niet wat de pensioenfondsen gaan doen.
- Wat erger is: de binnenkant van ons huis is aan een verfbeurt toe. Verf op waterbasis lijkt me het beste, maar dan nog ben ik liever de hele dag het huis uit.

Hopelijk zet dit ook anderen aan het denken en komen meerderen met tips.

Groetjes maar weer..
Ini
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe 'schoon' moeten wij wonen? - Pagina 2 Empty Re: Hoe 'schoon' moeten wij wonen?

Bericht  Yvonne moderator ma apr 06, 2009 3:29 pm

Hallo,

Ook ik ben rigoreus veranderd van schoonmaakmiddelen.
Chloor/Bleek gebruik ik nagenoeg nooit meer, en als het voorkomt laat ik het doen. Ik gebruik net als Ini afwasmiddel (of groene zeep). Verder huishoudazijn om te ontkalken en voor de wc ontkalken kun je een fles goedkope cola in de wc gieten(langs de randen ook) en dan tijdje laten intrekken en weg is de kalk. Ik gebruik ook altijd een microvezeldoekje en dan hoef je eigenlijk geen schoonmaakmiddel erop te doen alleen water. Spiegels/kranen zijn ook goed glimmend te krijgen met zo'n doekje (droog gebruiken).
Ik gebruik geen wc-sprays meer, als het echt nodig is Wink dan een lucifer afsteken in de wc.

Ook ben ik over op deo roller ipv zo'n spray, geen last meer van die walm spray die omhoog komt en je inhaleerd.

Meestal zijn de ouderwetse middelen beter dan de al die nieuwe troep, bv Cillit Bang schijnt ook echt heel erg slecht te zijn.

Groetjes Yvonne
Yvonne moderator
Yvonne moderator
Admin

Vrouw Aantal berichten : 283
Leeftijd : 49
Woonplaats : Papendrecht
Registration date : 16-05-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe 'schoon' moeten wij wonen? - Pagina 2 Empty Re: Hoe 'schoon' moeten wij wonen?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum