Bronchiëctasieën
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Yoga-ademhaling als slijmslijter

Ga naar beneden

Yoga-ademhaling als slijmslijter Empty Yoga-ademhaling als slijmslijter

Bericht  Gast ma nov 10, 2008 4:53 pm

Ik ben erover begonnen, omdat ik las dat je het beste je longspieren kunt versterken door een ademhalingstechniek, dus moest ik van mezelf vandaag ermee oefenen. Mijn ademhaling is toch al lang anders dan die van anderen, omdat mezelf die techniek al heb aangeleerd toen ik ergens midden 30 was. Sinds die tijd doe ik eigenlijk alles automatisch op mijn ademhaling, wat veel kracht geeft. Bewust flink oefenen, waarbij je je ademhaling overdrijft, had ik dus al lang niet meer gedaan. Wat schetst dan ook mijn verbazing toen ik bij de eerste ademtocht al flink wat slijm op begon te hoesten. Dus nu moet ik jullie wel vertellen hoe dit in z'n werk gaat.

Zorg dat je geen knellende kledingstukken aanhebt, of doe ze gewoon los. Ga lekker zitten (staan kan ook, maar dan heb je minder effect met je slijm) me het hoofd iets achterover en de buik iets naar voren, en adem rustig een poosje zonder er iets mee te doen. Voel hoe dat voelt. Houd daarbij je handen op je buik en voel of die goed uitzet. Als je helemaal rustig bent geworden, dan komt de oefening.

Adem flink uit, zodat je helemaal leeg bent, voordat je het afwerken van onderstaand rijtje begint.

1. Adem door je neus 3 á 4 tellen langzaam in en trek die adem meteen door naar je buik, zodat die langzaam flink opbolt.
2. Adem vloeiend door naar je flanken die je in 2 á 3 tellen uit laat zetten.
3. Adem verder door naar je borst die je 1 á 2 tellen laat opzwellen.
4. Houd de adem even vast, zolang je dat lukt, want dan komt de adem onder het slijm terecht.
5. Tuit je lippen en blaas al je ingehaalde lucht er in een klap uit, waarbij je flink je buik, flanken en borst tegelijkertijd intrekt. Blaas flink, maar laat je wangen niet opbollen.
Wedden dat er tijdens je uitademing flink wat slijm meekomt? Bij mij tenminste wel en ik ben benieuwd bij wie dat ook lukt.
Bij mij werkt dit het best na een fikse wandeling, sporten is ook prima. Maar mensen die al met slijm in hun longen wakker worden, zouden het meteen op deze manier kwijt kunnen raken. Mij lukt dat niet: voel dan geen slijm en ik heb het dan ook waarschijnlijk niet.

NB Op een bepaalde site waarop Cesartechnieken staan, wordt aangeraden te huffen in plaats van de adem in een klap uit te blazen. Dat zou je stemspleet sparen. Klik door naar Cesar Therapie en kijk onder huffen.

Herhaal deze stappen totdat je je slijm kwijt bent. Maar doe vooral steeds rustig aan, en neem voldoende pauze, voordat je opnieuw begint.

Daarna komt de volgende oefening, die alleen voor het versterken van de borstspieren is bedoeld.

Herhaal 1, 2, 3, en 4 en dan de uitademing
5. Adem door je neus of met een beetje geopende mond je buik flink leeg, pers de lucht er als het ware uit
6. Doe hetzelfde met je flanken
7. Trek als laatste je borst flink in
8 Voel even na of je overal goed plat bent
9. Adem even rustig door op de automaat voordat je opnieuw aan de oefening begint.

Belangriijk:
Doe deze oefeningen net zo lang totdat je het in een vloeiende beweging kunt en je niet meer zo op de tellen hoeft te letten, maar als het ware vanzelf helemaal opzwelt, vanaf je buik. Maar blijf aan je flanken denken, want onze be komt daar meestal het meest voor.

In het begin zal waarschijnlijk de flankademhaling niet lukken. Oefen die apart. Speel ook rustig met het aantal tellen dat je jezelf geeft. Forceer niets, ga niet over grenzen proberen te werken. Blijf steeds heel bewust bij dit alles en rustig en voel vooral goed wat je doet. Uiteindelijk zal de ademhaling een heel bevrijdend gevoel geven. Doe die ook staand aan zee of in het bos: je voelt je ervan opfrissen.

Wel, ik hoop dat het je lukt zonder dat je het me voor ziet doen Very Happy .

Een heilzame ademhaling toegewenst.

Nog een paar tips om je het leven gemakkelijker te maken.
- Ga je de trap op, neem eerst een flinke teug adem en loop dan op je uitademing. Blijf desnoods onderweg even stilstaan om van voren af aan te beginnen.
- Til iets zwaars op, op je uitademing en merk op hoeveel lichter het voorwerp lijkt.
- Verder kun je vast een heleboel zelf verzinnen.
Als je dit aldoor zo doet, gaat he uiteindelijk automatisch, dus zonder dat je er stedds bij na hoeft te denken.

Succes! :-*:
Ini

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum