Bronchiëctasieën
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wie heeft er ervaring met tappotage?

5 plaatsers

Ga naar beneden

Wie heeft er ervaring met tappotage? Empty Wie heeft er ervaring met tappotage?

Bericht  Ini wo okt 07, 2009 3:33 pm

Beste lotgenoten,

Ik heb opgemerkt dat de ziektekostenverzekeringen niet meer betalen voor bezoeken aan de fysiotherapeut en daarmee de tappotage (manier om de slijm los te kloppen), omdat door onderzoek zou zijn uitgewezen dat niet gegarendeerd is dat taopotage helpt. Daarmee staan enkele van de forumgenoten, die op deze wijze hun slijm kwijt konden raken lelijk in de kou. Ik vermoed dat de onderzoeken waaraan men refereert, geen onderzoeken bij bronchiëctasieënpatiënten zijn geweest (oude liedje: daar zijn er te weinig van om je druk over te maken). Bovendien lijkt mij dit een nogal persoonlijke kwestie, want we hebben al vaak genoeg opgemerkt dat wat voor de een werkt, nog niet voor de ander geldt. Ik zal het internet nog afstruinen of ik meer gegevens kan vinden. Intussen de vraag aan jullie hoe julie of jullie er ervaringen mee hebben: kreeg je fysio, hielp dat, krijg je het nog steeds vergoed en zo nee, wat is dan nu het resultaat? Dit is een belangrijke kwestie. Immers raak je je slijm niet goed kwijt, dan heb je een aanmerkelijk grotere kans dat de bacteriën zich heerlijk gaan nestelen en dat je vaker antibiotica moeten gebruiken, met alle gevolgen van dien. Daarbij denk ik ondermeer aan de knauw die je gezondheid erdoor krijgt en de kans op resitente bacteriën. In het laatste geval is het hek helemaal van de dam.

Graag jullie reacties. Ik zal nog bekijken of ik deze vraag ook in het open forum zal zetten. Misschien kunnen wij uiteindelijk hierop actie ondernemen. Die mogelijkheid hangt uiteraard voor een groot deel af van de reacties die hier binnenkomen. En daardoor vrees ik eerlijk gezegd weer dat wij niet ver zullen komen, helaas.

Groetjes,
Ini


Laatst aangepast door Ini forumbeheer op za okt 10, 2009 2:27 pm; in totaal 2 keer bewerkt (Reden : typefoutjes ;-))
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie heeft er ervaring met tappotage? Empty Re: Wie heeft er ervaring met tappotage?

Bericht  ezgi wo okt 07, 2009 9:37 pm

Hoi Ini,

Het klopt inderdaad dat veel artsen en fysiotherapeuten niet echt meer geloven in tappotage. De methode dat ze nu vooral gebruiken is het aanleren van huffen of wat ze bij mij in het ziekenhuis deden: op je zij liggen, diep inademen en dan drukt een fysiotherapeut met zijn handen stevig mee bij het diep uitademen, waarbij hij dan ook een beetje meetrilt. Dat doen ze maximaal 3x (krachtig) en vervolgens hetzelfde verhaal maar dan op je andere zij. Dit helpt heel goed, maar dat kan je thuis zelf niet doen tenzij je hulp van iemand anders krijgt.

Ik ben vandaag naar de longarts gegaan en hij vroeg me hoe het ging met de fysiotherapie. Ik vertelde hem dat het de laatste tijden heel erg verwaarloost was omdat ik het niet vergoed krijg en hij snapte niet waarom de verzekering het niet wil vergoeden, omdat dit een ziekte is waar fysiotherapie heel belangrijk bij is. Hij heeft ook gelijk een nieuw aanvraag voor fysiotherapie ingediend en ik hoop dat ik gewoon weer kan gaan.

Groetjes, ezgi
ezgi
ezgi

Vrouw Aantal berichten : 37
Leeftijd : 36
Woonplaats : haarlem
Registration date : 21-02-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie heeft er ervaring met tappotage? Empty Re: Wie heeft er ervaring met tappotage?

Bericht  Ini do okt 08, 2009 8:47 am

Hoi Ezgi,

Bedankt voor je bijdrage aan dit topic en houd ons op de hoogte als je wilt. Ik ben reuze benieuwd wat de reacties zijn op de aanvraag van je longarts v.w.b. de fysiotherapie.

Groetjes,
Ini


PS Leuk! Je avatar. Leuk je eens te zien.
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie heeft er ervaring met tappotage? Empty wie heeft er ervaring met tappotage?

Bericht  Hennie Wouters za okt 10, 2009 1:49 pm

Hoi Ini,


Ik kan je helaas niet helpen. Mijn fysio heeft mij geleerd om te huffen, en daarnaast moet ik een half uur per dag intensief sporten om mijn slijm kwijt te raken. Dit laatste valt niet mee, vooral omdat ik niet van sporten houd, en als je dan al de hele dag gewerkt hebt, wil ik wel eens verzuimen. Gelukkig kan dit op het moment wel omdat ik nu niet zo veel slijm heb, maar als ik vol zit helpt sporten wel, en dan moet het dagelijks, zoniet twee keer per dag.

Ik hoop dat iemand anders je wel hulp kan bieden.

Groetje Hennie

Hennie Wouters

Vrouw Aantal berichten : 86
Leeftijd : 62
Woonplaats : Bergeijk
Registration date : 26-10-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie heeft er ervaring met tappotage? Empty Re: Wie heeft er ervaring met tappotage?

Bericht  Ini zo okt 11, 2009 4:24 pm

Hallo Hennie,

Toch bedankt voor je reactie en daarmee het delen van je ervaring over hoe jij je slijm kwijt raakt. Het valt inderdaad niet mee om te sporten als je daar niet van houdt. Hetzelfde geldt voor mij en ik sport dan ook maar niet. Ik raak echter mijn slijm heel gemakkelijk kwijt omdat het dun is en een paar flinke yogaademhalingen voldoende zijn om flink aan het hoesten te raken. Wel raak ik snel aan het hoesten na flinke lichaamsbeweging, zoals een eind lopen of huishoudelijke karweitjes. En zo hebben we allemaal wel een eigen manier waarop het ons het beste lukt. Diegenen die afhankelijk zijn het bekloppen door anderen, zijn natuurlijk niet zo goed af dat fysio niet meer betaald wordt.

Je werkt dus een hele dag. Dat lijkt me best zwaar, maar misschien lukt het jou prima. Hoe vaak doen je dat per week? Verder vroeg ik me af of jij last hebt van mensen die in de winkel voor je neus komen staan hoesten en snotteren. Ik vind het lef hebben om in een winkel te werken hoor, en ik vroeg me vorig jaar dus al af of je daar niet vaker ziek van wordt, zo je vast nog weet. Inmiddels heb je daar ruimschoots ervaring in, en ik ben benieuwd ernaar. Deze vraag is wel 'out of topic' maar dat moet dan maar even.

Alvast bedankt voor verdere reactie,

Groetjes,
Ini
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie heeft er ervaring met tappotage? Empty Wie heeft er ervaring met tappotage?

Bericht  Hennie Wouters do okt 15, 2009 3:29 pm

Hou Ini,

Er staan inderdaad veel mensen te snotteren voor mijn neus, vooral omdat we speelgoed hebben, en kleine kinderen snotteren veel.
En we hebben ook een kleine drogisterij erbij, hoestdrank enzo, maar het valt best wel mee, ik ben niet vaak verkouden, ik snotter bijna nooit.
Als ik longontsteking heb, is er geen gesnotter vooraf gegaan.
Ik krijg meestal longontsteking als ik oververmoeid raak, dit jaar had ik geluk want ik ben vorig jaar zoveel ziek geweest dat ik heel veel snipperdagen had. Die heb ik dit jaar als het me teveel werd opgenomen, in het voorjaar hebben we een pup gekregen, wat heel intensief is
en daar heb ik mijn dagen voor gebruikt.
De hond is mijn beste maatje wat mijn longen bertreft, ik moet nu namelijk een flinke wandeling maken s''morgens en sávonds. Dus misschien niet hard sporten, maar mijn longen zijn nu wel schoon.

In de tijd dat ik zo ziek heb ik mijn vorige golden retriever in moeten laten slapen, ik dacht dat ik er nooit meer aan kon beginnen, omdat ik er de puf niet meer voor had. Maar ik ben dit jaar zo goed opgeknapt, dat ik het toch weer gewaagd heb, en het is een succes.
Ik heb veel meer conditie gekregen.

ps Ik was wel heel veel mijn handen op het werk, en als ze heel ziek zijn nemen mijn collegas het over.

Groetjes Hennie

Hennie Wouters

Vrouw Aantal berichten : 86
Leeftijd : 62
Woonplaats : Bergeijk
Registration date : 26-10-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie heeft er ervaring met tappotage? Empty Re: Wie heeft er ervaring met tappotage?

Bericht  Ini vr okt 16, 2009 9:05 am

Hoi Hennie,

Je zou dus kunnen stellen dat je met een goede conditie er wel tegen kan dat mensen voor je neus staan te snotteren, dat je hun verkoudheden ondanks je b.e. niet sneller overneemt dan de gemiddelde mens, zoals mijn huisarts meende. Ik weet niet of dat voor iedereen geldt, maar voor mij is een vraag die ik mezelf al een tijdje hierover stel nu wel beantwoord. Waarom zou je immers sneller verkouden moeten worden als je b.e. hebt? Misschien door een slechte conditie, dus minder weerstand, maar dat geldt dan voor elk ander mens. Ik heb zelf ook gemerkt dat ik niet snel een verkoudheid overneem en ik ben daar nu dan ook minder bang voor. Wel heb ik enkele malen door een verkoudheid een infectie opgelopen. Die verkoudheid kreeg ik meestal doordat mijn man verkouden was, en dan zit je er toch maar de hele dag middenin dat virus. Maar een verkoudheid hoeft niet op een longinfectie uit te lopen als je goede voorzorgsmaatregelen treft, zoals het bestrijden van de zgn. nose drip: snot dat vanuit je neus achterin je keel loopt. In je snot zou immers makkelijk een bacterie kunnen zitten, is een prima broedplaats. Ter voorkoming daarvan zou je tijdelijk Otrivin kunnen gebruiken, zodat je neusslijmvlies niet zo opgezwollen is. Naar mijn ervaring scheelt dat aanmerkelijk v.w.b. de snotproductie. Ik weet niet wat de ervaring van anderen hiermee is. Verder is vaak handen wassen uiteraard een probaat middel, maar dat geldt ook voor onze gezonde medemens.

Verder is wel bekend dat wij een longontsteking kunt krijgen van onze eigen bacteriën, bacteriën die iedereen in z'n keel heeft. Alleen bij ons kunnen die zich in de longen gaan nestelen, omdat wij daar een lekker hapje in de vorm van ons slijm voor ze klaar hebben. Gezonde mensen hebben niet zo veel opgehoop slijm en hoesten regelmatig wat slijm en daarmee ook de bacteriën uit, zelfs zonder dat ze daar erg in hebben. Dat hoesten gaat ook makkelijker omdat hun trilhaartjes in de longen nog intact zijn en de onze zijn op z'n minst beschadigd.

Uit dit alles meen ik de conclusie te mogen trekken dat wij er het beste aan toe zijn als wij onze conditie goed houden en als wij goed zorgen voor het afvoeren van slijm uit de longen en dat we ons dan verder eigenlijk niet zo veel zorgen hoeven te maken over wat verkouden mensen die wij toevallig tegenkomen. Tenminste, niet méér dan de gezonden medemens. Dat neemt niet weg dat wij het ook niet in het extreme op moeten zoeken, zoals mensen die met zieken werken zoals verpleegkundigen en doktersassistentes, zoals we hier wel gemerkt hebben. In dat geval kom je met je longziekte wel extreem in aanraking met bacteriën en virussen van anderen.

Bedankt voor je verhaal en fijn te lezen dat het zo goed met jou gaat. Ik heb zo het vermoeden dat het met de meesten van ons redelijk goed gaat en dat men daardoor ook niet de behoefte heeft om ons forum te bezoeken. Misschien hebben we met z'n alles genoeg van elkaar geleerd om met deze ziekte om te kunnen gaan en heeft het forum zo z'n vruchten afgeworpen. De artsen vertellen je immers niet veel daarover, en ws. omdat zij het zelf niet eens zo goed weten.

Leuk hoor, dat je weer een hond kunt hebben, en dat uitlaten lijkt me een betere manier van bewegen dan sporten als je daar geen zin in hebt, zoals ik. Ik laat mezelf regelmatig uit voor een redelijk lange wandeling, en dat maakt mijn slijm ook goed los.

Verder heeft alles wat hier staat niet veel betrekking op het onderwerp dat ik geopend heb. Ik zet het later wel eens op de juiste plek.

Groetjes,
Ini





Hennie Wouters schreef:Hou Ini,

Er staan inderdaad veel mensen te snotteren voor mijn neus, vooral omdat we speelgoed hebben, en kleine kinderen snotteren veel.
En we hebben ook een kleine drogisterij erbij, hoestdrank enzo, maar het valt best wel mee, ik ben niet vaak verkouden, ik snotter bijna nooit.
Als ik longontsteking heb, is er geen gesnotter vooraf gegaan.
Ik krijg meestal longontsteking als ik oververmoeid raak, dit jaar had ik geluk want ik ben vorig jaar zoveel ziek geweest dat ik heel veel snipperdagen had. Die heb ik dit jaar als het me teveel werd opgenomen, in het voorjaar hebben we een pup gekregen, wat heel intensief is
en daar heb ik mijn dagen voor gebruikt.
De hond is mijn beste maatje wat mijn longen bertreft, ik moet nu namelijk een flinke wandeling maken s''morgens en sávonds. Dus misschien niet hard sporten, maar mijn longen zijn nu wel schoon.

In de tijd dat ik zo ziek heb ik mijn vorige golden retriever in moeten laten slapen, ik dacht dat ik er nooit meer aan kon beginnen, omdat ik er de puf niet meer voor had. Maar ik ben dit jaar zo goed opgeknapt, dat ik het toch weer gewaagd heb, en het is een succes.
Ik heb veel meer conditie gekregen.

ps Ik was wel heel veel mijn handen op het werk, en als ze heel ziek zijn nemen mijn collegas het over.

Groetjes Hennie
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie heeft er ervaring met tappotage? Empty Re: Wie heeft er ervaring met tappotage?

Bericht  ezgi ma nov 02, 2009 5:36 pm

Ini forumbeheer schreef:Hoi Ezgi,

Bedankt voor je bijdrage aan dit topic en houd ons op de hoogte als je wilt. Ik ben reuze benieuwd wat de reacties zijn op de aanvraag van je longarts v.w.b. de fysiotherapie.

Groetjes,
Ini


PS Leuk! Je avatar. Leuk je eens te zien.

Hoi Ini!

Er was weer lekker drama met mijn fysiotherapie en de verzekering.. Ik wil graag sporten en behandeld worden (moet ook van de La), maar mijn verzekering vergoed maar 27 behandelingen per jaar en dat is niet genoeg. Ik heb de volgende opties gekregen: Ik kan proberen over te stappen naar een andere verzekeringsmaatschappij waar ik wel volledig verzekerd kan worden en onbeperkt naar de fysio kan. Er is ook geprobeerd om een vervroegde longfunctie te doen, want de fysio denkt dat ik nu wel laag zal scoren met de longfunctie en er toch wel weer in aanmerking voor kan komen (en dat is tot de volgende longfunctie) OF ik ga sporten bij mijn eigen fysio bij het COPD patientengroep met een maand abonnement, waar ik vervolgens een groot deel van vergoed krijg via de verzekering. Dat schijnt een regeling te zijn voor COPD patienten, die dan een jaarlijkse vergoeding krijgen op hun abonnementskosten. Ik denk dat ik voor dat laatste ga, want dan kan ik onbeperkt sporten wanneer ik wil en ook begeleiding krijgen, want het is toch vervelend om steeds wel en weer niet in aanmerking te komen als ik steeds afhankelijk ben van mijn longfunctie waarden. Mijn therapeut zegt ook: je doet ontzettend je best om je conditie te verbeteren en dan wordt je als het ware gestraft omdat het goed gaat en vervolgens niet meer in aanmerking komt..

Maarja, dat is bij mij eigenlijk het laatste nieuws.. Zijn er nog andere mensen die hier ook moeten sporten van de La?

Groetjes Ezgi
ezgi
ezgi

Vrouw Aantal berichten : 37
Leeftijd : 36
Woonplaats : haarlem
Registration date : 21-02-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie heeft er ervaring met tappotage? Empty Wie heeft er ervaring met tappotage?

Bericht  Hennie Wouters do nov 05, 2009 7:13 am

Hallo Ezgi,

Ik moet inderdaad ook sporten van de longarts, ik ben een hele tijd naar de longfysio geweest, maar toen mijn conditie op peil was hield dat op.
Dat valt wel tegen moet ik zeggen, het is moeilijk om jezelf te motiveren, ook omdat ik niet van sporten houdt. Ik heb een crosstrainer en hometrainer. Daar ga ik op, op de dagen dat ik niet werk, 4 dagen in de week dus. En ik ga s' morgens en s' avonds met de hond op pad.

Ik knap er wel van op, mijn slijm komt goed los na het sporten.

Het is wel jammer dat de fluimucil niet meer vergoed wordt ik heb die namelijk wel nodig om het op te hoesten. Maar misschien weten jullie nog een ander alternatief.

Groetjes Hennie

Hennie Wouters

Vrouw Aantal berichten : 86
Leeftijd : 62
Woonplaats : Bergeijk
Registration date : 26-10-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie heeft er ervaring met tappotage? Empty Re: Wie heeft er ervaring met tappotage?

Bericht  Ini ma nov 09, 2009 11:30 am

Ook CF-patiënten krijgen geen vergoeding meer voor slijmoplossers, zo is besloten door het Ministerie van Volksgezondheid. Het zou niet bewezen zijn dat deze middelen voldoende helpen. De gezamenlijke longartsen hebben bezwaar gemaakt tegen dit besluit. Er wordt een ander middel wèl vergoed als slijmoplosser. Dat is hypertoon zout. Verder kunnen de CF-patiënten nog steeds Donase Alfa vergoed krijgen, dat een licht effect zou hebben op het verdunnen van het slijm. Lees de volgende link http://www.ncfs.nl/index.php?id=001882

Hopelijk hebben jullie hier iets aan.

Groetjes,
Ini
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie heeft er ervaring met tappotage? Empty Wie heeft ervaring met tappotage

Bericht  Aly di nov 10, 2009 9:44 am

Dat is toch al lang zo ? dat fluimucil niet meer vergoed word ? Zelf heb ik het ook een tijd lang gebruikt .
Tot de longarts zei dat het niet hielp en het daardoor ook niet meer vergoed werd door het ziekenfonds.
Ook ik vond dat het niet hielp .Een enkele keer koop ik het nog wel eens als ik erg vol zit .Maar meer met
je wil er van af en baat het niet het schaad ook niet .Hoewel ik kreeg er altijd pijn in mijn maag van .
maar ja wat de een wel helpt , helpt de ander soms niet .Zo hebben ze jaren geleden tappotage ook
al uit het ziekenfonds gehaald .Maar met een alternatief komen ze niet .Eenmaal per week tappotage
helpt natuurlijk ook niet genoeg , dat moet elke dag gebeuren . Maar dat is natuurlijk niet op te brengen
en ook niet betaalbaar .Of je moet iemand hebben die je elke dag even klopt of zo je wilt tappotage .
Zo had mijn man het geleerd van een fisiotherapeut die toen bij mij aan huis kwam .Doordat mijn man mij elke dag klopte raakte ik elke dag mijn slijm kwijt en voelde ik mij veel beter en minder vaak een infectie .
Nu mijn man overleden is en het kloppen niet meer gebeurd , voel ik mij minder , twee dagen halfjes
en twee dagen weer wat beter . Maar ze komen niet met een alternatief . Daarom denk ik dat ik het
apperaatje met zout oplossing , ( waar Yvonne het over had ) maar bestel . Zelf heb ik zo iets je kunt
maar beter een infectie voorkomen , dan steeds maar ab slikken .
Groet Aly.

Aly

Vrouw Aantal berichten : 580
Leeftijd : 89
Woonplaats : Drachten
Registration date : 22-04-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie heeft er ervaring met tappotage? Empty Re: Wie heeft er ervaring met tappotage?

Bericht  Ini di nov 10, 2009 10:04 am

Hallo Aly

Wat fluimucil betreft moest je een 'brief' van de longarts naar de verzekering opsturen, waarin stond dat je fluimucil echt nodig had, dan pas werd het vergoed. Mijn longarts zweerde erbij: ik móest het gebruiken. Maar mij helpt het dus ook niet, en lekker voor je maag is het zeker niet. Als mensen er al baat bij hadden, dan wordt het dus vanaf 2010 ook niet meer vergoed met zo'n briefje erbij. Zelfs niet voor de CF-patiëntjes.

Verder heb ik ook naar de informatie over de Saltpipe gekeken, waar Yvonne het over had. Met dat apparaat kun je een bepaalde zoutoplossing opsnuiven en dat zou goed zijn voor de luchtwegen. Er staat helaas nergens bij dat het helpt om de slijm los te maken. Maar het lijkt me wel goed om nu en dan wat echte frisse lucht op te snuiven: dat zal de longen wel versterken.

Dat mensen die baat hadden bij tappotage door de fysio dat niet meer vergoed krijgen, is ook al omdat niet bewezen is.... Maar wat voor de een helpt.... Ach, dat hele verhaal. Weet je, de verzekeringen worden steeds duurder en wij krijgen steeds minder vergoed. Ook is er nog eens een eigen bijdrage van maar liefst 155 Euro per jaar. Het wordt er niet beter op. Sad Mad

Groetjes,
Ini
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie heeft er ervaring met tappotage? Empty Re: Wie heeft er ervaring met tappotage?

Bericht  Lilian moderator di nov 10, 2009 5:12 pm

Hallo allemaal,

Ik heb een paar jaar geleden ook een machtiging voor fluimucil(inhalatievloeistof) gehad wat heel wat voeten in aarde had. Door de tussenkomst van de LA en de fabrikant is het gelukt tot 2010. Ik denk wel dat de geleerden in mijn geval gelijk hebben over de werking van het middel. Ik ben er sinds de zomer mee gestopt en merk weinig verandering in het ophoesten van slijm. Ik ben ermee gestopt na het ophoesten van bloed. Ik had het gevoel dat het door het inhaleren van fluimucil kwam en was een beetje huiverig om er weer mee te beginnen nadat het bloeden was gestopt.

Groetjes Lilian
Lilian moderator
Lilian moderator

Vrouw Aantal berichten : 902
Leeftijd : 60
Woonplaats : Vlijmen
Registration date : 10-06-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie heeft er ervaring met tappotage? Empty Re: Wie heeft er ervaring met tappotage?

Bericht  Ini wo nov 11, 2009 11:08 am

Ini forumbeheer schreef:Verder heb ik ook naar de informatie over de Saltpipe gekeken, waar Yvonne het over had. Met dat apparaat kun je een bepaalde zoutoplossing opsnuiven en dat zou goed zijn voor de luchtwegen. Er staat helaas nergens bij dat het helpt om de slijm los te maken. Maar het lijkt me wel goed om nu en dan wat echte frisse lucht op te snuiven: dat zal de longen wel versterken.

Ik heb verder gezocht en het blijkt dat in sommige advertenties wèl staat dat de Saltpipe wèl helpt bij het oplossen van slijm. In het astma-forum las ik een discussie erover. Iemand vond het een fantastische uitvinding, terwijl een ander sprak over weer een middel om je geld uit je zakken te kloppen. Ik zou graag willen weten wat artsen ervan vinden. Een zoutoplossing inhaleren is toch ook effectief, zo blijkt uit de gegevens van het Ministerie. Maar misschien dat ik me bij het gebruik van de Saltpipe toch iets anders moet voorstellen?

Groetjes,
Ini
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie heeft er ervaring met tappotage? Empty Re: Wie heeft er ervaring met tappotage?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum