Bronchiëctasieën
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

hoe verstandig om te gaan met trainen?

3 plaatsers

Ga naar beneden

hoe verstandig om te gaan met trainen? Empty hoe verstandig om te gaan met trainen?

Bericht  Gast wo jul 04, 2012 1:23 pm

Feitelijk is mijn vraag: Hoe verhoudt zich de rust die je je lijf met BE moet gunnen (in zijn algemeen je lijf met een infectie) tov trainen om je conditie te verbeteren? Aan de ene kant krijg je met BE gauw een weerstandsvermindering door te veel te vergen van jezelf met als gevolg een toename van infecties en ziek zijn en aan de andere kant is het een gegeven dat 'rust roest' en dus ongewenste conditieachteruitgang kan geven door teveel naar je grens te luisteren? Ik ben benieuwd naar jullie aller ervaringen, maar ook van Toos en Corrie die volgens mij ook ervaring hebben met longrevalidatie en dus ook van Ciska, ben heel benieuwd hoe zij hier tegenaan kijkt, vanuit haar eigen ervaringen met de longrevalidatie, maar ook vanuit haar hoedanigheid als FT zijnde?

Gr. Nen



Laatst aangepast door Nen op wo jul 04, 2012 1:27 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : typfout)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

hoe verstandig om te gaan met trainen? Empty Re: hoe verstandig om te gaan met trainen?

Bericht  Ini do jul 05, 2012 9:32 am

Hoi Nen,

Bij ME patiënten werkt het als volgt (en als ik het goed heb las ik dat ook bij de berichten over de longtrainingen).

In het begin stop met iets wat je aan het doen bent vóórdat je vermoeid raakt. Je bouwt daarvoor een bepaald ritme in de dag in, maar dat is heel persoonlijk. Wat kun je zonder vermoeid te raken? Hoe lang kun je achter elkaar daarmee bezig blijven? Ook al is het een leuke activiteit, toch op tijd stoppen. Maar een voorlopig schema op papier waar je je aan houdt. Dus verwacht je 10 minuten iets te kunnen doen, zonder vermoeid te raken, doe dat dan 10 minuten en niet langer en teken aan of het goed is gegaan. Rust dus steeds even uit door lekker te gaan zitten niksen, of mediteren, maar niet leven en zéker niet computeren, ook al zit je daarbij. Als dat goed gaat, houd je het schema een weet of wat vol. Daarna ga je proberen of je de tijd dat je fysiek bezig (ook computeren valt hier dus onder) bent iets op kunt rekken. Mocht je daarbij tegen je grenzan aanlopen, teken dat aan en ga er niet overheen. Je zult merken dat je met zo'n schema veel minder oplaadtijd nodig hebt dan wanneer je maar door bent blijven ploeteren en omdat je je fysieketijd steeds verder uitbreid, krijg je als vanzelfsprekend steeds langer de gelegenheid om zonder vermoeidheidssignalen iets te kunnen doen én je rusttijd blijft lekker kort. Het klinkt therapeutisch en het kost je wel de nodige discipline om je hieraan te houden, maar alleen werken volgend deze manier levert je uiteindelijk steeds meer tijd op dat je bezig kunt blijven.

Sterkte,
Ini
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

hoe verstandig om te gaan met trainen? Empty Re: hoe verstandig om te gaan met trainen?

Bericht  Gast ma okt 14, 2013 6:44 am

Las laatst dat inmiddels bij CF patienten is aangetoond waar wij allen door scha en schande al achter zijn gekomen...dat beweging goed is, maar bij cf patienten te intensief trainen meer achteruitgang van longfunctie geeft dan verwacht. Dusssss....hulde aan ons forum Wink



Groetjes!
Nen

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

hoe verstandig om te gaan met trainen? Empty Re: hoe verstandig om te gaan met trainen?

Bericht  Ini ma okt 14, 2013 9:24 am

Smile Wink
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

hoe verstandig om te gaan met trainen? Empty Re: hoe verstandig om te gaan met trainen?

Bericht  Josephina forumbeheer ma okt 14, 2013 11:26 am

Hoi Dames.

Trainen is altijd goed voor je lijf.Mijn la adviseerde ook te gaan sporten en te blijven bewegen.Het is wel van belang te stoppen voor we moe zijn maar ja wij zijn doorzetters dus vergen altijd meer van ons lijf dan nodig.......Het is van belang dat we volgens mij goed luisteren naar de signalen van ons lichaam en we inderdaad stoppen voor we niet meer kunnen.Maar ja wie doet dat.......Ik heb het echt moeten leren want als ik niet meer mee kon komen voelde ik me vroeger een WATJE.......Ik wilde net zo zijn als de rest maar nu weet ik beter daarom heb ik ook een fiets met trap ondersteuning en gebruik hem zo nodig.Ik hoop dat er nog meer reacties komen hierover mooie topic heb je gemaakt Ini thankssss

Lieve groetjes Josephina.

Josephina forumbeheer
Josephina forumbeheer

Vrouw Aantal berichten : 1171
Leeftijd : 62
Woonplaats : lelystad
Registration date : 08-06-10

Terug naar boven Ga naar beneden

hoe verstandig om te gaan met trainen? Empty Re: hoe verstandig om te gaan met trainen?

Bericht  Ini ma okt 14, 2013 3:34 pm

Hoi Josephina,

Ik speel het niet klaar om aan te gaan voelen dat ik moe word, ik ben plotseling pats, boem hartstikke moe zodat ik echt zowat geen stap meer kan doen. Lastig als je midden in de stad staat, en soms bel ik dan mijn man maar op. Nog vervelender is dat als je een boswandeling aan het maken bent, over paden waar geen auto kan rijden. Meestal calculeer ik in dat ik anderhalf uur op de been kan blijven, maar soms lukt me dat helemaal niet. Het hangt er soms ook vanaf wat ik ervóór heb gedaan, maar soms ook weer niet. Dat is dus vrij onbetrouwbaar en ik zou willen dat ik er beter mee om kon gaan. Iemand tips? Of geheel andere ervaring? Ik ben benieuwd !

Lieve groet,
Ini

Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

hoe verstandig om te gaan met trainen? Empty Re: hoe verstandig om te gaan met trainen?

Bericht  Josephina forumbeheer di okt 15, 2013 11:08 am

Hoi Ini

Helaas heb ik geen tips voor je.Ik kan alleen zeggen doe wat je kunt,dan ben je al goed bezig.Ik hoop idd dat er mensen zijn die wel tips hebben.

Lieve groetjes Josephina.
Josephina forumbeheer
Josephina forumbeheer

Vrouw Aantal berichten : 1171
Leeftijd : 62
Woonplaats : lelystad
Registration date : 08-06-10

Terug naar boven Ga naar beneden

hoe verstandig om te gaan met trainen? Empty Re: hoe verstandig om te gaan met trainen?

Bericht  Gast di okt 15, 2013 12:31 pm

Hoi Ini,

Ik herken de ervaring, ga er alleen anders mee om? Kan bij mij tgv pijn of vermoeidheid zijn. Mijn conditie wat dit betreft is idd grillig, wel gerelateerd aan infecties of toch iets teveel gevergd tevoren. Ik knal ongeacht waar neer, kleed en plastic vuilniszak altijd bij mij. Of ga ergens binnen uitrusten. Ook met jongste hebben wij ons dit al aangewend. Dus of tussendoor opsteken en in een restaurant iets nuttigen of picknicken. Met een dagje uit laatst, jongste had kaartjes gewonnen van de Klokhuis wetenschapsdag, ben ik toen ik echt heen stap meer kon geven een uur naar
het sterrenplafond gaan staren omdat we al 2x in restaurant gezeten hadden in een superluie stoel (en stiekem even weggedut Wink) en zijn man en zoon samen doorgelopen. Daarna kon ik gezellig weer aanhaken. Ook met het uitje met de zaak laatst naar Sauerland zo gedaan. Het middagdeel op de berg samen met man doorgebracht, slapen en effe lezen op een kleed. In het bos enz staan best veel bankjes of picknicktafels, kleed erover, klaar. Zelfs met plu op lukt dat Laughing Terwijl de rest lekker actief op de berg was. Jeukte wel, hoor!!! Was altijd in voor actie en een echte gangmaker, heerlijk!!!! Van tevoren wel gecommuniceerd met de organisatie dat ik niet actief aan alles kon deelnemen. Maar toch een super leuk weekend gehad. :)Hoop dat je hier iets aan hebt?
Groetjes,
Nen

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

hoe verstandig om te gaan met trainen? Empty Re: hoe verstandig om te gaan met trainen?

Bericht  Lilian moderator di okt 15, 2013 1:03 pm

Hoi Ini,

Helaas ik heb ook geen tips No 
Ik ben van nature helemaal niet sportief of fysiek ondernemend.....

Groetjes Lilian
Lilian moderator
Lilian moderator

Vrouw Aantal berichten : 902
Leeftijd : 60
Woonplaats : Vlijmen
Registration date : 10-06-08

Terug naar boven Ga naar beneden

hoe verstandig om te gaan met trainen? Empty Re: hoe verstandig om te gaan met trainen?

Bericht  Ini di okt 15, 2013 5:56 pm

Hoi Nen,

Inderdaad, ik moet zo neer kunnen ploffen. Vaak doe ik dat wel in een restaurantje. Er zijn te weinig bankjes in onze stad. Gisteren en vandaag waren ze ook weer nat, en dacht ik er zelf ook aan om voortaan een plastic zak mee te nemen. Dat is een goed idee. Ook ik zit wel met paraplu op op een terrasje, heb sowieso altijd een paraplu bij mij. Maar midden in de natuur blijft het toch lastig hoor. Ik kan namelijk niet zomaar op de grond zitten, zonder een steuntje in mijn rug, vanwege mijn scoliose/kyfose rug (toe maar, kan er ook nog wel bij Wink. Die restaurants zijn overigens wel een dure grap, zelfs een glas heet water en een zakje thee erbij kost zomaar minstens 2.00 euro en in de meeste gevallen 2.20 of 2.50. Ik trek daar extra geld voor uit en hoop dat we dat kunnen blijven betalen, anders is er geen lol meer aan. Ja, lullig hè, als je altijd vanwege je enthousiasme het hardst hebt gelopen en vooral voorop (in mijn geval), om dan zo af te moeten gaan. Net of je karakter een beetje eruit is, of op z'n minst flink getemperd. Maar gelukkig denk ik daar al jaren niet meer aan. Afijn, je moet keer op keer een planning maken. Wel weer goed voor de creativiteit.

Jammer voor jou, maar voor mij fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die ineens in kan storten. Smile Voor mij is het overigens ook een schildkliergevalletje, want het bestond al lang voor ik iets van mijn BE had gemerkt.

Groetjes,
Ini

Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

hoe verstandig om te gaan met trainen? Empty Re: hoe verstandig om te gaan met trainen?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum