Bronchiëctasieën
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Vernevelaar: gebruik en onderhoud

4 plaatsers

Ga naar beneden

Vernevelaar: gebruik en onderhoud Empty Vernevelaar: gebruik en onderhoud

Bericht  Ini wo aug 18, 2010 10:48 am

Onderhoud van de vernevelaar en compressor
De vernevelaar en compressor zijn voor u alleen bestemd en dienen niet te worden gebruikt door uw familieleden of andere patiënten. Het is essentieel om uw systeem schoon en in goede kwaliteit te houden om het grootste effect van het medicijn te krijgen.

De vernevelaar schoonmaken
Het is belangrijk om uw vernevelaar schoon en droog te houden daar bacteriën zich in vochtige materialen kunnen vestigen.
Een kleine hoeveelheid medicijn blijft altijd achter in de vernevelaar na de behandeling (0,6 ml). Als u de vernevelaar niet schoonmaakt dan kan dit restvolume gaan kristalliseren en de verneveljet blokkeren. Het volgende zal u helpen om uw systeem effectief en veilig te laten werken:

Haal na ieder gebruik de vernevelaar van de slang af en zet de compressor voor een korte periode aan zodat eventuele condens uit de slang wordt geblazen.
- Haal de slang en het mondstuk of masker van de vernevelaar. Schroef de vernevelaar uit elkaar.
- Was de vernevelaar en mondstuk / masker in handwarm (niet heet) water met afwasmiddel. Spoel
- vervolgens onder de warme kraan om de jetgaatjes vrij te houden en droog de vernevelaar met een tissue. De vernevelaar moet compleet droog zijn voordat hij weer in elkaar wordt gezet.
- Het is een goed idee om de vernevelaar droog te bewaren.

Het is belangrijk om uw slang en mondstuk / masker (minimaal 1x per jaar) regelmatig te vervangen. Sommige vernevelaars zijn herbruikbaar en kunnen 12 maanden mee andere zijn wegwerp en kunnen slechts een week mee. De aanbevelingen van de fabrikant dienen opgevolgd te worden. Voor de herbruikbare vernevelaar gelden de bovenstaande instructies. Als toevoeging dienen deze vernevelaars minimaal 1x per week 6-10 minuten met afwasmiddel uitgekookt te worden of met 70 % alcohol gedesinfecteerd te orden om optimale werking te garanderen. Als u niet zeker bent of uw vernevelaar herbruikbaar of wegwerp is, neem dan contact op met uw arts, cara-verpleegkundige, fysiotherapeut of leverancier.

Onderhoud aan de compressor
Zet de compressor altijd op een vaste ondergrond en niet op de vloerbedekking of grond, om te voorkomen dat er stof inkomt. Zorg ervoor dat de ventilatiegaten vrij blijven. Houdt de compressor schoon en vrij van stof d.m.v. een vochtige doek. De ingangsfilter van de compressor wordt op den duur vies en dient iedere 3 maanden (zeker als er nog gerookt wordt !) vervangen te worden. Als de filter blokkeert dan wordt de compressor minder effectief. Om een effectieve medicijnafgifte te behouden dient de compressor regelmatig onderhouden en nagekeken te worden (iedere 12-18 maanden). Als u de compressor via het ziekenhuis heeft ontvangen dan dient u na te vragen wanneer u kunt teruggaan voor onderhoud.

Vernevelen buitenshuis
Er zijn momenten dat u buitenshuis moet vernevelen. Er zijn efficiënte draagbare systemen (zoals de Romedic Freeway Freedom) die u in staat stellen om mobiel te blijven, zodat u kunt reizen in binnen- en buitenland voor werk of vakantie. U hoeft u dus niet beperkt te voelen door uw therapie, tenzij u uitdrukkelijk geadviseerd bent om niet te reizen vanwege uw gezondheid. De meeste compressors en vernevelsystemen kunnen overal gebruikt worden zolang u een stopcontact in de buurt heeft ; sommige systemen werken via een batterij. Als u naar het buitenland gaat heeft u willicht een adapter nodig. Vraag dit na voordat u op reis gaat.

Kan ik op reis met de auto en mijn vernevelsysteem gebruiken?
Als u met de auto reist, kunt u een systeem gebruiken dat u kunt aansluiten op de sigarettenaansteker en werkt volgens een 12V DC batterij. U moet nooit vernevelen als u zelf rijdt.

En hoe kan dat met het vliegtuig?
Licht de klantenservice van de luchtvaartmaatschappij in over uw speciale benodigdheden voor u vertrekt. Sommige luchtvaartmaatschappijen staan toe dat u uw eigen vernevelsysteem op accu gebruikt en anderen hebben hun eigen apperatuur. Als u naar het buitenland reist neem dan een brief van uw arts voor de douane mee waarin staat dat u een vernevelaar en compressor gebruikt, waar het voor dient, een lijst met uw medicijnen, spuiten en naalden die u mogelijk bij u heeft. Dit voorkomt eventuele veiligheidsroblemen.

Kan ik mijn vernevelaar gebruiken op school?
Als u niet in staat bent uw behandeling thuis af te maken, of extra verneveling nodig heeft, dan doen scholen vaak niet moeilijk. Maar zij dienen wel geïnformeerd te worden en adequate maatregelen zullen moeten genomen worden met de rector of schoolarts. Het is belangrijk dat de leerling, de ouder of verzorger verantwoording neemt voor het klaarzetten en bijhouden van de medicatie en schoonmaken en droogmaken van de vernevelaar na gebruik. Medicijnen moeten altijd veilig worden opgeborgen om te voorkomen dat ze niet verkeerd gebruikt kunnen worden.

Kan ik mijn vernevelaar op het werk gebruiken?
Het is misschien aan te raden om een accu systeem te gebruiken als u lange afstanden moet reizen. Dit moet u in staat stellen om uw vernevelaar overal te gebruiken. Als u een mobiele vernevelaar voor een korte periode nodig heeft (bijvoorbeeld voor vakantie) dan is het misschien mogelijk dat uw behandelcentrum u een leent. Sommige bedrijven verhuren een compressor voor een kleine betaling.

Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Vernevelaar: gebruik en onderhoud Empty Re: Vernevelaar: gebruik en onderhoud

Bericht  Josephina forumbeheer wo aug 18, 2010 8:53 pm

Hoi Ini.

Fijn dat je weer wat info op het forum hebt gezet.Ik heb zelf ook een vernevelaar.Ik maak hem ook geregeld schoon ivm ophoping van bacterieen en achter gebleven medicijnen.
Maar er kan ook stof in komen.Dat is even een punt.Je moet een vernevelaar niet met een tissue afdrogen dit ivm stof.Je kan het het beste omgekeerd op een schone theedoek omgekeerd aan de lucht laten drogen.
Anders krijg je als nog stofjes binnen en die moeten we dan weer uit hoesten.
Josephina forumbeheer
Josephina forumbeheer

Vrouw Aantal berichten : 1171
Leeftijd : 62
Woonplaats : lelystad
Registration date : 08-06-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vernevelaar: gebruik en onderhoud Empty Re: Vernevelaar: gebruik en onderhoud

Bericht  Josephina forumbeheer wo aug 18, 2010 8:55 pm

Hoi Ini

Ik dacht ik schrijf het je maar even oke.Maar er ging even iets mis dus vandaar dat ik je bij deze de groetjes doe

Josephina
Josephina forumbeheer
Josephina forumbeheer

Vrouw Aantal berichten : 1171
Leeftijd : 62
Woonplaats : lelystad
Registration date : 08-06-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vernevelaar: gebruik en onderhoud Empty Re: Vernevelaar: gebruik en onderhoud

Bericht  Ini do aug 19, 2010 8:53 am

Hoi Sosephina,

Niet zo voorzichtig hoor Smile. Je geeft een reuze goede aanvulling en bedankt daarvoor. Ik had dit stuk in het forum gezet omdat er iemand was wiens la liever geen vernevelaar wilde geven, vanwege het gevaar voor bacteriën. Waarop ik opmerkte dat het ding toch prima schoongehouden kon worden.

Groetjes,
Ini
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Vernevelaar: gebruik en onderhoud Empty Re.onderhoud vernevelaar.

Bericht  Aly do aug 19, 2010 11:05 am

hoi Ini en Josephina,
Inderdaad wil mijn la geen vernevelaar geven in verband met infectie gevaar.
Dat is de afspraak onderling in het ziekenhuis met de longartsen en de verzekering.
Weer iets waar ze verschillend over denken.
Groetjes Aly.

Aly

Vrouw Aantal berichten : 580
Leeftijd : 89
Woonplaats : Drachten
Registration date : 22-04-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Vernevelaar: gebruik en onderhoud Empty Re: Vernevelaar: gebruik en onderhoud

Bericht  Josephina forumbeheer do aug 19, 2010 1:56 pm

Hoi Aly.

Ja wat jij net schrijft klopt inderdaad.Ze hebben allemaal een eigen behandeling de dokters en verzekeringen.Je zou er moedeloos van worden.als je gewoon alles goed schoon houd moet je gewoon zo een vernevelaar kunnen krijgen van de verzekering.

Ik heb trouwens toen ik opgenomen was in het ziekenhuis mijn eigen vernevelaar mee genomen wel zo schoon.Want in het ziekenhuis zijn ze niet zo proper.Het viel me trouwens wel op dat je daar 1x in de week een nieuw mondstuk kreeg,daar zijn ze op voor uit gegaan vroeger moest ik met een mondstuk 2 tot 3 weken doen schoon spoelen deden ze daar toen niet.Ook kwam het wel voor dat ik dan een vekeerde kreeg van een ander patient.Je moet altijd zelf opletten hoor.

Nou ik hoop dat je wat met deze info kan Aly.

Groetjes Josephina
Josephina forumbeheer
Josephina forumbeheer

Vrouw Aantal berichten : 1171
Leeftijd : 62
Woonplaats : lelystad
Registration date : 08-06-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vernevelaar: gebruik en onderhoud Empty Re: Vernevelaar: gebruik en onderhoud

Bericht  Lilian moderator do aug 19, 2010 4:41 pm

Hoi Josephina,

Ik heb bijna 2 jaar geleden ook in het ziekenhuis gelegen, waar ik moest vernevelen. Wij hadden het vernevelsetje op het nachtkastje, in een kartonnen bekkentje, en ik maakte het zelf schoon;afspoelen met lauw water en daarna besprenkelen met alcohol 70%,daarna laten drogen aan de lucht. Thuis vernevel ik 2x per dag met AB; s-morgens was ik de set af in een lauw sopje (dit ivm het stollen van de eiwitten, waardoor de vernevelaar verstopt raakt) met een beetje afwasmiddel. Daarna spoel ik het af met schoon water en laat het aan de lucht drogen op een schone theedoek. s-avonds spoel ik het af met lauw water en besprenkel het dan met alcohol 70%, en droog het weer aan de lucht. Af en toe kook ik de set uit in ged. water met een paar druppel afwasmiddel en laat het aan de lucht drogen.De adviezen verschillen nog wel eens van leveranciers onderling, dus het is van belang dat je de adviezen van je eigen leverancier volgt,en inderdaad niet droog maken ivm stof en beschadigen van de vernevelaar.

Groetjes Lilian
Lilian moderator
Lilian moderator

Vrouw Aantal berichten : 902
Leeftijd : 60
Woonplaats : Vlijmen
Registration date : 10-06-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Vernevelaar: gebruik en onderhoud Empty Re: Vernevelaar: gebruik en onderhoud

Bericht  Josephina forumbeheer do aug 19, 2010 5:30 pm

Hoi Lilian.

Fijn dat jij in zo een schoon ziekenhuis lag zeg inderdaad goed geregeld met schoon maken ook.Zo neem je toch weer iets goeds van ze over.In veel ziekenhuizen gebeurde dat dus niet.Er is blijkbaar toch voor uitgang in de hygiene.

Je heb gelijk dat het per leverancier verschilt, zo een vernevelaar en Maar ook per patient natuurlijk.

Ik nevel ook 2x daags met flumxil en atrovent.Voor tussen door heb ik nog een Aerochamber plus met atrovent puf.


Groetjes Josephina.
Josephina forumbeheer
Josephina forumbeheer

Vrouw Aantal berichten : 1171
Leeftijd : 62
Woonplaats : lelystad
Registration date : 08-06-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vernevelaar: gebruik en onderhoud Empty Re: Vernevelaar: gebruik en onderhoud

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum