Bronchiëctasieën
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Maagzuurremmers en longontsteking

+2
Yvonne moderator
Ini
6 plaatsers

Ga naar beneden

Maagzuurremmers en longontsteking Empty Maagzuurremmers en longontsteking

Bericht  Ini za jan 03, 2009 12:12 pm

Volgens informatie van Universitair Medisch Centrum Ratbout zou het gebruik van maagzuurremmers de kans op longontsteking aanmerkelijk verhogen. Dit is gebleken uit een groot onderzoek, uitgevoerd tesamen met de Maag- lever- en darmafdeling, gehouden tussen 1995 en 2003. Bij gebruik van maagzuurremmers heeft men 1,6 tot 1,9 meer kans dat men longontsteking krijgt en dit geldt zeker voor patiënten met andere aandoeningen.

Maagzuur heeft de eigenschap bacterie dodend te zijn. Bacteriën overleven nl. een bepaalde zuurgraad niet. Als men die zuurgraad afremt, krijgen de bacteriën de kans om te groeien en komen via de slokdarm omhoog en zo via de mond in de longen terecht.

Bron: www.artsenapotheker.nl , zoek onder Nieuws en dan Archief aanklikken en je vindt het artikel in oktober 2004 op de 2e pagina (de rechtstreekse link werkt niet).

Ini


Laatst aangepast door Ini forumbeheer op zo jan 04, 2009 8:04 pm; in totaal 5 keer bewerkt
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Maagzuurremmers en longontsteking Empty Re: Maagzuurremmers en longontsteking

Bericht  Yvonne moderator zo jan 04, 2009 1:03 pm

Hallo Ini

Dat is interessant....
Ik merk trouwens wel dat ik als ik weer aan het rommelen ben met mijn longen ed, net als de afgelopen weken dat ik maagpijn krijg en brandend maagzuur. Ik weet dit altijd aan de kuur die ik uiteindelijk erbij moest slikken, maar deze keer heb ik geen kuur gebruikt, alleen paracetamol zo laag mogelijk gedoseerd en toch kreeg ik weer die klachten. Ik vraag me nu af of het een reactie is van het lichaam op het slijm met bacterien dat ik alsmaar doorslik en naar de maag gaat.
Weer stof tot nadenken en om uit te zoeken....

Bedankt voor het bericht !

GRoetjes Yvonne
Yvonne moderator
Yvonne moderator
Admin

Vrouw Aantal berichten : 283
Leeftijd : 49
Woonplaats : Papendrecht
Registration date : 16-05-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Maagzuurremmers en longontsteking Empty Re: Maagzuurremmers en longontsteking

Bericht  Ini zo jan 04, 2009 2:25 pm

Hoi Yvonne,

Dat is een goede filosofie!

Omdat ik benieuwd ben naar reacties van anderen hierop, zal ik dit forum maar openzetten voor alle leden. Hier werd toch al om gevraagd en de tip die op waarheid berust, blijft toch bovenaan staan.

Groetjes,
Ini
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Maagzuurremmers en longontsteking Empty Re: Maagzuurremmers en longontsteking

Bericht  tjeez zo jan 04, 2009 3:17 pm

Hmmm is weer lekker dan, ben vanaf december weer goed aan het sukkelen (diverse antibiotica's en prednisolon) hierdoor heb ik enorm last va maagzuur gekregen en daar dus bij de huisarts iets tegen gehaald, lijkt wel alsof het afentoe kiezen tussen 2 kwade is wat we doen.

Ben wel benieuwd naar het artikel

Groetjes

Tjeez
tjeez
tjeez

Vrouw Aantal berichten : 165
Leeftijd : 46
Woonplaats : Limburg
Registration date : 17-09-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Maagzuurremmers en longontsteking Empty Re: Maagzuurremmers en longontsteking

Bericht  Ini zo jan 04, 2009 6:25 pm

Hoi Tjeez.

Je wordt op je wenken bediend hoor Wink. Ik had per ongeluk een komma in de link naar ArtsenApotheker zitten en dat heb ik gewijzigd. Nu werkt de link, maar ik kan niet helemaal doorlinken naar het artikel zelf: dat werkt niet. Volg dus de instructies maar die ik erbij heb gezet.

Tja, vervelend voor je hoor! Het is helaas vaak 2 kwaden tegen elkaar afwegen.

Groetjes,
Ini
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Maagzuurremmers en longontsteking Empty Maagzuurremmers en longontsteking

Bericht  Hennie Wouters zo jan 04, 2009 7:06 pm

Hallo allemaal,

Ik heb ook een artikel gelezen in de luchtwijzer dat het gebruik van maagzuurremmers longontsteking bevorderd.
Heb ze wel in huis (pantorc) maar gebruik ze zo weinig mogelijk, het is inderdaad bij mij wel zo dat als ik last heb van mijn longen mijn maag ook meedoet, ik denk wel eens dat het komt van het vele hoesten.
Ik krijg dan bijna altijd last van mijn maag, en raak mijn stem kwijt, vraag me wel ens af hoe dat komt.

Groetjes Hennie

Hennie Wouters

Vrouw Aantal berichten : 86
Leeftijd : 61
Woonplaats : Bergeijk
Registration date : 26-10-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Maagzuurremmers en longontsteking Empty reactie Aly

Bericht  Aly zo jan 04, 2009 7:39 pm

Hallo allemaal.
Zelf gebruik ik ook zo nu en dan omaprosol een maagzuur remmer nadat ik de helio bac. in mijn maag gehad heb heb ik gauw last van mijn maag .Ook weet ik dat maagzuur bac. dood dat word al lang in de alternatieve genees kunde beweerd .En nu dus ook in de reguliere .Moet je veel tabletten slikken heb je soms geen keus om er een maagzuur remmer bij te nemen ,anders kun je een maag bloeding krijgen of maagslijmvlies ontsteking .
Omaprosol is bovendien nog botontkalkend maar ja soms moet je inderdaad tussen twee kwaden kiezen.Ik vraag me wel af of een infectie aan je longen ook iets met je maag te maken heeft , want altijd als ik een infectie krijg heb ik eerst last van mijn maag en darmen daarna beginnen mijn longen .Volgens mijn HA maakt een infectie aan je longen je helemaal ziek .Dat is mijn meer dan dertig jarige ervaring.
groet Aly.

Aly

Vrouw Aantal berichten : 580
Leeftijd : 89
Woonplaats : Drachten
Registration date : 22-04-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Maagzuurremmers en longontsteking Empty Re: Maagzuurremmers en longontsteking

Bericht  tjeez zo jan 04, 2009 7:54 pm

Heb het artikel gelezen,

2 vragen:

1) Horen Rennies hier ook bij??

2)over welke periode hebben ze gemeten (hoe lang slikte de mensen die maagzuurremmers)?
tjeez
tjeez

Vrouw Aantal berichten : 165
Leeftijd : 46
Woonplaats : Limburg
Registration date : 17-09-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Maagzuurremmers en longontsteking Empty Re: Maagzuurremmers en longontsteking

Bericht  Ini zo jan 04, 2009 8:35 pm

Eigenlijk zou onze huisartsen hierover iets meer moeten kunnen vertellen, want als je de link van ArtsenApotheker aanklikt en daarna Nieuws, dan zie je in de meest rechtse kolom onder het kopje nascholing voor artsen en verpleeghuisartsen staan: maagzuurgerelateerde aandoeningen. Ik kan alleen niet zien van welke datum deze nascholing is. Als je nl. doorklikt, dan zie je onderaan de pagina staan Copyright 2006 - 2009. Dus is het niet gezegd dat die nascholing al is geweest.

Het lijkt mij van groot belang om hier toch eens kritische vragen over te stellen, zeker gezien jullie klachten over dat maagzuur, die ik overigens niet ken. Ik kwam er wel op, omdat je op een gegeven moment zoveel medicatie loopt te slikken, dat je bang wordt voor je maag, zeker als het om prednisonachtige middelen gaat. Maar ook middelen als Ibuprofen of Brufen zijn heel slecht voor je maag. Om die redenen had ik al eens om maagbeschermers gevraagd, maar ik heb ze niet geslikt.

@Tjeez, je stelt relevante vragen. Ik vrees echter dat alleen de onderzoekers antwoord kunnen geven op je vraag hoe lang die mensen de middelen geslikt hebben. Wat Rennies betreft, zie het bericht van Yvonne hieronder.

Ik herinner mij ergens gelezen te hebben dat je vooral je fluimen nooit door moet slikken en nu snap ik waarom. Ik doe dat nogal eens als me op straat een hoestbui overvalt en mijn slijm niet kwijt kan zonder genant te gaan staan roggelen en spugen.

Al met al wordt het er niet makkelijker op voor ons, maar voor mij geldt nooit Wat niet weet, wat niet deert. Ik weet maar liever alles, zoek dingen verder uit en ben vooral voorzichtig. En dit mede door ervaring wijs geworden. Maar ik voel me bijna schuldig als ik aldoor met slecht nieuws kom. Ik krijg trouwens het idee dat het maagzuur niet voor niets gaat opspelen. Een lichaam wil genezen en zet alles in om dat te bewerkstelligen. Misschien ook wel het maagzuur. Over dit soort natuurlijke processen weten we nog erg weinig.

Ini


Laatst aangepast door Ini forumbeheer op di jan 06, 2009 10:13 am; in totaal 1 keer bewerkt
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Maagzuurremmers en longontsteking Empty Re: Maagzuurremmers en longontsteking

Bericht  Ini ma jan 05, 2009 1:25 pm

Hennie Wouters schreef: Ik heb ook een artikel gelezen in de luchtwijzer dat het gebruik van maagzuurremmers longontsteking bevorderd.
Heb ze wel in huis (pantorc) maar gebruik ze zo weinig mogelijk, het is inderdaad bij mij wel zo dat als ik last heb van mijn longen mijn maag ook meedoet, ik denk wel eens dat het komt van het vele hoesten.
Ik krijg dan bijna altijd last van mijn maag, en raak mijn stem kwijt, vraag me wel ens af hoe dat komt.

Hallo Hennie,

Er is een topic over heesheid. Zie onder het topic Stel een vraag, plaats een antwoord, ergens onderaan. Misschien heb je er wat aan.

Groetjes,
Ini
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Maagzuurremmers en longontsteking Empty Re: Maagzuurremmers en longontsteking

Bericht  Yvonne moderator di jan 06, 2009 9:22 am

Hallo,

Rennies neutraliseren het maagzuur, ze remmen niet de aanmaak van maagzuur. Rennies slik je dus alleen bij klachten.
Nadat ik het artikel gelezen heb denk ik dat het hier om de "klassieke " gebruikers van maagzuurremmers gaat in de huisartsebpraktijk, dit zijn mensen die op maagzuurremmers gezet worden omdat ze in het dagelijkse leven last hebben van teveel maagzuur (dus niet door medicatie ofzo). Die mensen moeten die med langere tijd gebruiken (preventief), ook omdat de maag dan kan genezen. Na mnd (weet zo niet uit mijn hoofd hoeveel) gaan deze mensen weer afbouwen en stoppen en kijken dan hoe het gaat, soms moeten ze toch weer aan de maagzuurremmers.
Het verschil met ons (met mij in iedergeval) is dat ik die maagzuurremmers niet langere tijd achter elkaar gebruik en eigenlijk alleen als ik al een ontsteking heb. Dus ik denk dat het gevaar op longontsteking ontstaat als je langere tijd gebruikt (wkn).
Ik denk dat Rennies een alternatief is, als dat afdoende helpt. Antagel is een drankje wat ook het maagzuur neutraliseerd. Deze gebruik je dus alleen bij klachten en niet preventief.
Misschien nog beter zijn maagwandbeschermende middelen, zoals het huismiddeltje : melk. Melk legt een beschermend laagje over de maagwand waardoor het zuur geen pijn veroorzaakt aan de maagwand. Drop schijnt ook te kunnen helpen omdat dit de maag aanzet om zelf slijm te maken voor over de maagwand (kom ik weer met mijn drop ;-)).

Kortom ik denk niet dat een pr dgn een maagzuurremmers gebruiken (bij kuur bv) een direkt probleem is, maar voor de zekerheid zou ik eerst melk proberen, daarna rennie en als laatste de maagzuurremmers.
Dus wel oppassen bij langdurig gebruik!

Bij mij helpt melk en gele vla wel redelijk, maar als ik echt erge pijn heb slik ik omeprazol.

Groetjes Yvonne
Yvonne moderator
Yvonne moderator
Admin

Vrouw Aantal berichten : 283
Leeftijd : 49
Woonplaats : Papendrecht
Registration date : 16-05-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Maagzuurremmers en longontsteking Empty Re: Maagzuurremmers en longontsteking

Bericht  Ini di jan 06, 2009 10:10 am

Bedankt Yvonne voor deze bijdrage. Ik zal er een stukje van bij Tips zetten.

Mijn suggestie over Rennies klopt dus niet en dat stukje haal ik uit mijn bericht om niemand op het verkeerde been te zetten. Want ergens ben ik bang als forumbeheerder toch als een soort autoriteit te worden gezien. Dit terwijl ik echt niet alles weet, maar wel alles zeker weten moet wat ik zeg. Wink

Weet jij trouwens wat dan de maagbeschermers precies doen, die ik hierboven beschrijf bij het slikken van zwaardere pijnstillers?

Verder vraag ik me echt af of je gelijk hebt dat het wat uitmaakt of je maagzuurremmers voor kortere of langere tijd slikt, omdat ik weet dat ze meteen helpen, dus is m.i. meteen het zuur weg dat de bacteriën zou kunnen doden.

Groetjes,
Ini
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Maagzuurremmers en longontsteking Empty Re: Maagzuurremmers en longontsteking

Bericht  Enni di jan 06, 2009 2:42 pm

Hallo allemaal

Toen ik vorig jaar ziek was en nog steeds zo een pijn had, wat achteraf tussenribspiertjes en ribben waren van wege het vele hoesten kreeg ik van de la Nexium zelfs 2x 40mg. Maagzuur remmers. Dat vond ik erg veel en nam dus 1x 40mg. Doe dit nu nog vrij geregeld. Wij komen al 2 jaar om de 3 maanden bij een maag-lever-darm arts van wege mijn man, dus heb ik aan haar gevraagt of ik lange tijd Nexium mag slikken, toen zei ze dat als ik het voor jaren voor zou schrijven zou ik een keer een onderzoek laten doen voor slokdarm-maag enz. Omdat je door de pillen niet weet of er een ergere ziekte zit te broeden.

Ik heb het ook over Probiotia gehad. Haar advies is het alleen te slikken als je antibiotica slikt en nog een week nadat je gestopt bent met de pillen. Volgens haar is het nog steeds niet bewezen dat het goed is, dus ook niet wat de gevolgen er van zouden kunnen zijn.

Ik zelf slik al jaren Volcolon (vezels) voor mijn darmen twee zakjes per dag en die mag je je hele leven gebruiken.

Groetjes Enni

Enni

Vrouw Aantal berichten : 156
Leeftijd : 77
Woonplaats : De LIer
Registration date : 18-07-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Maagzuurremmers en longontsteking Empty Re: Maagzuurremmers en longontsteking

Bericht  Ini di jan 06, 2009 3:12 pm

Enni schreef:
Ik heb het ook over Probiotia gehad. Haar advies is het alleen te slikken als je antibiotica slikt en nog een week nadat je gestopt bent met de pillen. Volgens haar is het nog steeds niet bewezen dat het goed is, dus ook niet wat de gevolgen er van zouden kunnen zijn.

Ik zelf slik al jaren Volcolon (vezels) voor mijn darmen twee zakjes per dag en die mag je je hele leven gebruiken.

Wat heerlijk toch dat wij van die tegenstrijdige informatie krijgen. Elke dag wat pro biotica zou je afweer versterken, dat roept iedereen. Ook volgens de Maag-lever-darmstichting is dit dus prima, en de middelen die goed zijn worden met name genoemd op hun site. Maar dit is een goeie om eens echt uit te zoeken.

En dan die vezels... wat heb jij voor last van je darmen dat je dat slikt? Een protocoloog van naam raadt dit ten zeerste af: in goede voeding zou al voldoende vezels zitten en als je een darmziekte hebt, dan zou je er vooral beter aan doen om die rust te gunnen door juist licht verteerbaar voedsel en zéker geen vezels.

Groet,
Ini
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Maagzuurremmers en longontsteking Empty Re: Maagzuurremmers en longontsteking

Bericht  Enni di jan 06, 2009 4:00 pm

Je weet inderdaad niet wie of wat je moet geloven.

Ik heb al jaren last van een spastisch colon of prikkelbare darm hoe je hem noemen wil, en die vezels werken bij mij goed.

Groetjes Enni

Enni

Vrouw Aantal berichten : 156
Leeftijd : 77
Woonplaats : De LIer
Registration date : 18-07-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Maagzuurremmers en longontsteking Empty Re: Maagzuurremmers en longontsteking

Bericht  Ini di jan 06, 2009 4:27 pm

Hallo Enni,

Als het voor jou goed werkt, dan is het gewoon goed zullen we maar denken. Hoe lang heb jij daar trouwens al last van? Kan het gekomen zijn nadat je een of wat ab-kuren hebt gehad?

Dat van die probiotica wil ik nog wel uitzoeken, want dat is vooral voor de BE-patiënt van belang.

Groetjes weer,
Ini
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Maagzuurremmers en longontsteking Empty Gebruik van maagzuur remmers.

Bericht  Aly di jan 06, 2009 6:28 pm

Hallo allemaal.
Ook ik gebruik van tijd tot tijd omeprasol .Krijg ik medicijnen waar je last van je maag van kan krijgen, zoals pijn bestrijders en prednisolon word mij geadviseerd een maag beschermer te gebruiken .Want in het verleden heb ik al vaak een maag slijmvlies ontsteking gehad. Maar als het goed gaat stop ik weer voor een poosje , tot mijn maag weer begint op te spelen .Deze week zei mijn ha nog dat het gebruik van een maag beschermer altijd geadviseerd vooral voor oudere mensen omdat die een zwakkere maag hebben .Daarom geven ze ook niet graag ibuprofen aan oudere mensen.Omdat die daardoor bijna altijd last van hun maag krijgen .Overigens heb ik die maag beschermer via de MDL arts .Hij adviseerde zelfs om er twee per dag van te nemen , Ik heb toen gezegd dat ik dat niet deed omdat ik dan te weinig maagzuur overhoud om mijn nog te beschermen tegen Bact.en tegen schimmels en ik had toen al een schimmelinfectie.Ook gebruik ik vocolon voor mijn prikkelbare darmen.
En inderdaad zitten er in voeding genoeg vezels als je goed eet .Maar als je prikkelbare darmen hebt moeten je darmen gevuld zijn anders gaan ze zo gek doen .Een spastisch colon wil zeggen als je darmen leeg zijn worden ze helemaal spastisch en werken ze de verkeerde kant op en word je misselijk enbuikpijn en een heel opgeblazen gevoel, zijn ze gevuld door vezels kunnen ze niet zo gek doen .Dit even op jullie reactie,s
Groet Aly.

Aly

Vrouw Aantal berichten : 580
Leeftijd : 89
Woonplaats : Drachten
Registration date : 22-04-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Maagzuurremmers en longontsteking Empty Re: Maagzuurremmers en longontsteking

Bericht  Yvonne moderator vr jan 09, 2009 11:12 am

Hoi Ini,

Maagwandbeschermers maken een beschermend laagje op je maagwand, zodat het maagzuur niet meer in de maagwand kan "bijten". Dit laagje beschermd ook tegen de bv pijnstillers die oplossen in de maag.

Het is niet zo dat maagzuurremmers de aanmaak van maagzuur stoppen, ze remmen (maagzuur hebben we ook nodig om te verteren). Ik denk dat als het lange tijd geremd wordt er bepaalde bactierien dan misschien de kans krijgen om door te groeien (vermeerderen), dit duurt even voordat ze in zo'n grote getalen zijn dat ze kwaad kunnen. Als je maar even slikt dan worden die bact weer gedood door de vermeerdering van het maagzuur na het stoppen. Als je mnd gebruikt krijgen die bacterien veel langer de kans om te groeien.
Maar helemaal precies weet ik het niet ,maar dit is mijn gedachtengang......

Groetjes Yvonne
Yvonne moderator
Yvonne moderator
Admin

Vrouw Aantal berichten : 283
Leeftijd : 49
Woonplaats : Papendrecht
Registration date : 16-05-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Maagzuurremmers en longontsteking Empty Re: Maagzuurremmers en longontsteking

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum