Bronchiëctasieën
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Yoga-ademhaling

2 plaatsers

Ga naar beneden

Yoga-ademhaling Empty Yoga-ademhaling

Bericht  Gast do nov 13, 2008 12:55 pm

Dit verplaatste Topic was een onderdeel van Ziekteverloop van Lilian, en had moeten staan onder hetzelfde onderwerp als in dit Topic al besproken worden. Maar dat schijnt helaas niet te kunnen, of ik kan het niet.

Iemand vroeg om yoga-oefeningen Mireille, dus heb ik ze maar opgeschreven. Misschien werken ze voor anderen ook prima. Het is in elk geval een goede spierversterking voor je longen en dat is het allerbelangrijkste. Dat is een must voor ons. Als je je slijm erdoor kwijtraakt, is het meegenomen.

Jij doet toch ook yoga? Wat doe jij dan?

Groet,
Ini

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Yoga-ademhaling Empty Re: Yoga-ademhaling

Bericht  Mireille moderator ma nov 17, 2008 2:39 pm

Hallo allen

Yoga is het beste wat mij overkomen is in verband met mijn ziek zijn.
Ik had natuurlijk wel geluk dat ik nu al 30 jaar en meer geleden, een goede
leerares heb mogen ontmoeten, waarbij ik 10 jaar les heb kunnen volgen.

Natuurlijk heb ik dat aangepast aan mijn probleem; het verwijderen van slijm.
en ook ademhalingsoefeningen, die eigelijk goed zijn voor iedereen en zeker voor ons.
Oefeningen vragen een inspanning en discipline maar je leert ook ontspannen wat heel belangrijk is.

Dus nogmaals een aanrader aan allen, maar zoek een goede leeraar of leerares, het moet iemand zijn die weet wat je probleem is, en die dan de nodige specifieke raadgevingen kan geven, hoe jij het best met bepaalde oefeningen kan omgaan.

Succes !!!

Groetjes
Mireille

Mireille moderator

Vrouw Aantal berichten : 30
Leeftijd : 77
Woonplaats : Belgie
Registration date : 04-11-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Yoga-ademhaling Empty Re: Yoga-ademhaling

Bericht  Ini ma nov 17, 2008 4:38 pm

Ik wil hier nog even bij aanhaken, en verder denk ik dat we deze berichten bij Tips enzo moeten zetten.

Ik ben in 1980 met Yogalessen begonnen. Het doet er enorm toe voor welke vorm je kiest, en ik ben van mening dat Hatha Yoga voor ons westerlingen het best toepasbaar is. Ik heb me voornamelijk gestort op de ademhalingsoefeningen omdat ik destijds steeds chronisch een beetje hyperventileerde, en ik heb me de yoga-ademhaling voor dagelijks gebruik aangeleerd. Dat betekent voor mij dat mijn ademhaling veel dieper is en een maal ademen twee keer zo lang duurt dan bij mijn mijn. Mijn ademhaling is dus altijd rustig en diep en als ik ergens over in de stress zou raken, zou ik dat met mijn ademhaling onmiddellijk kunnen herstellen. Maar ook mijn spieren zijn nooit gespannen, en als dat al eens mocht gebeuren, dan merk ik dat onmiddellijk en laat los. Dit alles zit er zo ingebakken dat ik nergens over na hoeft te denken. Ik ben dus eigenlijk doorlopend gewoon lekker ontspannen en niet snel onderuit te krijgen. Dat komt me sowieso ten goede, maar ik denk ook dat die normale ademhaling van mij me ontzettend heeft geholpen bij het nooit benauwd zijn door be, ook niet toen mijn longcapaciteit met 20% afgenomen bleek te zijn.

Op het moment gebruik ik met groot succes een extra diepe ademhaling zoals je die op les krijgt om te leren diep te ademen, om mijn slijm kwijt te raken. Ik merk steeds weer hoe goed het is om mijn slijm er zomaar overal meteen uit te kunnen gooien als ik die voel zitten. Het is niet fijn dat het vaak juist buiten gebeuren moet, omdat ik nu eenmaal veel buitenactiviteiten doe. Maar als ik zo'n verstikkende hoestbui krijg juist doordat ik actief ben, dan is het toch een fijn idee dat ik niet op mijn kop hoef te gaan staan of niet in de drainagehouding hoeft om de boel eruit te gooien. Ook al staat dat dan niet zo charmant. Ik geef mensen met wie ik omga maar aan dat het kan gebeuren dat ik me even af moet zonderen. Minder fijn is het als het me middenin de stad overkomt, maar ik doe het toch: een flinke, diepe teug adem, even vasthouden (zodat die adem onder het slijm kan komen) en dan in een klap door mijn mond uitblazen. Dat lucht lekker op, anders loop ik verder aan een stuk door te hoesten en is er uren geen fatsoenlijk gesprek meer met me te voeren.

Lang leve de Hatha Yoga! Voor mij is het erg goed bij alles wat je doet.

Groet,
Ini
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 80
Woonplaats : Dordrecht
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Ga naar beneden

Yoga-ademhaling Empty Re: Yoga-ademhaling

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum